Bukefalos 28 år!

yorkshireterrier

Olympus

Trådstartare
Jag har blvit helt såld på yorkshireterrier o överväger att skaffa en sådan, har haft hund tidigare och saknar det verkligen, men nu till min fråga. vad kostar som egentligen? När jag söker på blocket fick jag upp mellan 9-12000 kr:eek: Men tror det mesta var privatpersoner som sålde. Är det billigare om man te.x köper av uppfödare eller blir det dyrare då?
Kanske bara ska accpetera att dom kostar så mkt...
 
Sv: yorkshireterrier

Dom kostar nog så mycke helt enkelt! Det är ju inte alls ovanligt för en hund!
 
Sv: yorkshireterrier

Oh yorkshireterrier...Har en sådan själv..12 år gammal den lilla f*n :love:

Näe men dom kostar nog runt 12 000 kr..kanske mer..när mamma hade sin kennel så tog vi betydligt mindre för dem..men det var "Då" och då kostade alla hunar i stort sett runt 7-8000 "bara"..

Men i dags läget så är hundar mkt dyrare och i synnerlighet "små" raser...som kostar ännu mer då en tik bara kan få 1-3 valpar/kull..så då ökar valparna i priset..
det tråkiga nu är att dom flesta raser i svrige är HELT sönderavlade!
så mkt inavel å skit att hundarna blir så fula/deffekta..

å vad det gäller yorken så har dom blivit ca 4-5 ggr STÖRRE än vad dom var förr..min york är den av den minsta sorten..hon ska normalt väga mellan 1-1½ kg,men Fastän hon är överviktig så är hon mkt liten å väger fortfarande mindre än dagens normala yorkshire väger (nu väger hon 3.33 kg
å yokshire idag kan väga upp mot 7 kg!!!(Om inte mer!?)

en sak till som är "förstörd" hos yorken är att dom blivit så oerhört taniga OCH har inte alls samma pälskvalitee/färg som förr..vilket är väldigt synd då det är en kanon fin ras i grund och botten...

det finns nog väldigt få york-uppfödare som har "old school" hundar nu förtiden..(finns dom ens kvar!?!?):cool:

näe men som sagt,vad kul att du ska skaffa dig en!!:) men leta efter den bästa kenneln med dom bästa hundarna som fortfarande ser ut som dom gjorde "förr"..;)
 
Sv: yorkshireterrier

så min räknas som en jätte då :angel: med sina 4 kg...

underbar ras, men som sagt många vill ha dom små raserna nu så det blir mkt "buskavel" dvs oreggade valpar. Min är det :o men jag har inte köpt henne av uppfödare utan hon är en omplacering - då de tidigare ägarna inte klarade av henne... (dock är hon från en tidigare godkänd kennel - men som blivit avstängda från skk)
Så sök efter en seriös kennel - samma pris på valparna men, du vet vad som finns bakom osv.
 
Sv: yorkshireterrier

Tindrande skrev:
så min räknas som en jätte då :angel: med sina 4 kg...
hehe ja 4 kg är "mkt" om man jämför med att rasen från börjat inte vägt mer än Max 2 kg..
med sedan är din säkert högre än vad min är....?min lilla är bara 18 cm hög och 26 cm lång..
å jag kan säga att från mammas kennel så var hundarna så små om inte mindre (min hund är alltså egen uppfödning)
å en av mammas väninna köpte en hane från oss,å han var betydligt mindre än min tik! så våra hundar var minimala.. å alltså följde den orginella rasstandarden å utseendet..

Edit: måste säga att "på den tiden" såg ju rasen ut så å skulle följa den rasstandarden,.och det var då inga "paris hilton wannabe" som köpte dem å hundarna avlades inte för det ädamålet heller..såå som i dagsläget är, många hundar av mindre rasena är väldigt populära å sån avel är grymt oseriös!

Lägger in 2 bilder.
Detta är vår nuvarande York Bibbis som jag talat om,den enda hunden kvar sedan kenneltiden.. Här är hon nyrakad inför sommaren,å som ni ser är hon lite tjock om magen,men SÅ vacker..(hade ingen bättre bild på datan)
P3260138.jpg


detta är Tara,kenneln's "stam-moder" alltså tack vare Tara kenneln startades..har bara en bild på henne som valp på datan,kan lägga in fler imorgon då jag hämtat hem min glömda kamera från stallet..Kan säga att som valp var hon Ful,betydligt vackrare på äldre dar..
R.I.P
Tara
1985-1996
Bilder197.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: yorkshireterrier

hehe näe vad söta!

men man ser ju en otrolig skillnad på york och york..om man jämför våra hundar..ska ta fram bilder imorgon när jag tagit hem kameran ..ska ta bilder på tara som vuxen..hon har en helt annan pälstyp än vad dina har.(det har bibbis med,men hon är oftast kortklippt så jag är inte säker på ifall jag har en "långhårig" bild på henne)
 
Sv: yorkshireterrier

Gör så. Sett flera "pytte - yorkies", jämfört med min då :angel: fast om jag ska vara ärlig är jag glad att hon är så stor som hon är... Har ju aldrig haft några planer på att ställa ut mm utan bara som sällskap. Felix är utställd en gång som unghund, med fin kritik. Dock var inte min morbror intresserad av att ställa utan det var uppfödaren som ville att han skulle prova. Felix står nämligen på frambenen när han kissar så det rinner hela vägen mot "hakan" så dusch en gång om dagen - lättare att hålla ren kortklippt... Haft Tindra långhårig fram till i påskas då rök det :D
 
Sv: yorkshireterrier

Olympus skrev:
Jag har blvit helt såld på yorkshireterrier o överväger att skaffa en sådan, har haft hund tidigare och saknar det verkligen, men nu till min fråga. vad kostar som egentligen? När jag söker på blocket fick jag upp mellan 9-12000 kr:eek: Men tror det mesta var privatpersoner som sålde. Är det billigare om man te.x köper av uppfödare eller blir det dyrare då?
Kanske bara ska accpetera att dom kostar så mkt...
Sitter här och skriver med en Yorktik i knäet...:smirk: Det är underbara små pigga hundar! Jag föll nog mest för deras litenhet och utseende för övrigt. Min tös är 5½ månad nu, väger 2,2 kg. Ska förhoppningsvis ligga på 2,5 som vuxen. Köpte av en mkt erfaren uppfödare eftersom jag vet att det är det bästa för mig. Fin stam, meriterade föräldrar och kunnigt folk som avlat! Min lilla "råtta" äe hur go som helst. Världens knähund, busig och lätt att hantera. Äter inte mkt om man jämför med en stor hund. Här går det för tillfället åt 1½ dl torrfoder om dagen ("märkesfoder"). Min vovve skäller aldrig! Hon blir bara såå glad när det kommer folk och i början ville hon hälsa på alla ute! :angel: Det är inte billigare att köpa på en kennel men där ligger de mellan 10 000-12 000 kr. Det är rät tmkt pengar men för en hund som lever nästan det dubbla mot en stor hund så är det värt varenda öre. De tar inte mkt plats och behöver inte gå låånga promenader. Kanske ska man se upp med att ha småbarn och hundarna ihop eftersom de är så små och ömtåliga (!). Klipper min York själv. Kammar igenom varje dag nästan (går snabbt). Har ganska kortklippt vovve! (nu ligger hon på tangenterna här) ;)
Rekommenderar en sån här goding! :love:
 
Sv: yorkshireterrier

Var har du köpt din yorkshireterrier som är 16 cm? jag skulle vilja skaffa en sån. men hittar aldrig . bara en blindis mellan chihuahua och yorkshireterrier. de blir ca 30 cm i manhöjd är det för stor?????
 
Sv: yorkshireterrier

Köpte en yorkvalp 1985, den kostade då 5.000. Med dagens penningvärde motsvarar det nog 12-15.000:-. Dom är värda varenda krona, en underbar liten hund. En stor hund i litet format.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 409
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 519
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp