Yoshi fått urinsten. :cry:

D

Duplica

Har ju haft problem den senaste månaden med att han har kissat lite överallt, men har helt uteslutit möjlighet till fysiskt fel på kisseriet. Tills jag nu till min fasa såg att det var blod i urinen när han kissat i badkaret :cry:
Jag har pratat med vet. lite snabbt och ska ringa imorgon bitti också.
Han har inte varit hängig alls, bara glad och gosig precis som han brukar.

Nu behöver jag MASSOR av tips!!

Kommer han få äta specialfoder hela livet? Han har inte ens fyllt ett :(
Har ju en katt till, (hans kullsyster, båda kastrerade) kan hon äta samma mat eller är det dåligt för henne?
Kan han fortsätta äta t ex färska märgben?


Hur är det att leva med urinstensdrabbad katt? Behöver min värld rasa samman? Jag känner mig som världens sämsta matte som inte har märkt något :cry:
 
Sv: Yoshi fått urinsten. :cry:

Vad ger du för foder idag? Många veterinärer rekomenderar speciella "veterinärfoder" för urinstenskatter. Det brukar dock funka minst lika bra med vanlig burkmat, ofta beror ju urinsten på att katten får i sig för lite vatten. Märgben ska inte vara några problem alls.
 
Sv: Yoshi fått urinsten. :cry:

Nu äter de Olivers och älskar det. Man skulle inte kunna ge häften blötmat? Och kanske lägga något gott i vattnet så han blir mer sugen på att dricka. Han gillar badkarsvarmt vatten, så de andra djuren får leva med det.

(De fick ett ben att dela på idag men hans snåla syster vägrade dela med sig så jag fick gröpa ur lite märg och lägga i hans matskål .. ^^ )
 
Sv: Yoshi fått urinsten. :cry:

Ge dig till tåls tills weterinären undersökt katten!
Man måste analysera urinen för att kunna uttala sig om 1) om det alls är kristaller i urinen och 2) wilken sort och därmed wilken typ aw behandling som är lämplig.

Ofta går katter med konstaterad FLUTD på dietfoder liwet ut. För wissa fungerar det utmärkt, medan andra trots adekwat utfodring drabbas aw återkommande urinwägsinfektioner och dito stopp. I Swerige brukar wi hålla oss till prefabricerade "kiss-dieter" som finns både som burkmat och torrfoder. På andra håll i wärlden ger man enbart blötmat och menar att man definitiwt inte ska ge torrfoder alls.

Märgben wet jag inget om, men wissa fodermedel som t e tonfisk bör man definitiwt undwika.
 
Sv: Yoshi fått urinsten. :cry:

Jag har en katt med urinsten och han går på specialfoder hela tiden (RC Urinary). Det bästa rådet jag kan ge (om det är struvit) är att se till att katten dricker. Jag har inte vatten bredvid fodret men på flera andra ställen, gärna i glasskålar.

Nu är det flera år sedan han var dålig så jag vågar tom sticka till honom lite annat foder. Om du inte är lat som jag tror jag BARF är att rekommendera.
 
Sv: Yoshi fått urinsten. :cry:

Oh det där med tonfisk har jag aldrig hört trots att jag frågat specifikt om det. Min får tonfisk ungefär en gång i veckan.
 
Sv: Yoshi fått urinsten. :cry:

Jag säger absolut inte att du inte ska till veterinären, men det behöver inte vara urinsten.

Min hankatt betedde sig konstigt ett tag. Han började kissa i handfatet, han har alltid gått på låda innan. Till slut såg jag också blod i urinen. Men han betedde sig bra annars, var inte orolig eller så när han kissade, krystade inget eller så.

Jag tog honom till veterinären och hon märkte inget fel alls på urinvägarna. Hon trodde det var stressbeteende som till slut blivit en inflammation. Min andra hankatt hade precis blivit könsmogen samtidigt och skulle kastreras.

Iallafall, den yngre katten kastrerades, den "sjuka" hanen fick antibiotika och allt blev frid och fröjd. Han kissar inte längre i handfatet och jag har inte sett blod nånstans.

Så kort sagt, det kan ju vara något annat. Ta inte ut katastrof innan katten blivit undersökt.

Lycka till!
 
Sv: Yoshi fått urinsten. :cry:

Jag ringde vet. som skrev ut nån medicin till honom (Tolfedine). Började också ge vatten i maten så fort jag började misstänka att han drack för lite. Så nu simmar maten i skålen och han bara älskar det. Ariel blev lite misstänksam och tyckte att hon minsann kunde nåt annat, men fann sej till slut i att äta.

Så nu är blodet borta och han kissar i lådan igen :banana:
(tror jag åtminstone, har inte hittat kiss på något annat ställe..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yoshi fått urinsten. :cry:

Jag ringde vet. som skrev ut nån medicin till honom (Tolfedine). Började också ge vatten i maten så fort jag började misstänka att han drack för lite. Så nu simmar maten i skålen och han bara älskar det. Ariel blev lite misstänksam och tyckte att hon minsann kunde nåt annat, men fann sej till slut i att äta.

Så nu är blodet borta och han kissar i lådan igen :banana:
(tror jag åtminstone, har inte hittat kiss på något annat ställe..)

Något för answarsnämnden att gotta sig åt. Så får man inte göra som weterinär. Med hjälp aw NSAID tas swullnanden i urinwägarna ner och inflammationen dämpas. Iofs alldeles utmärkt och kanske den enda behandling som behöws, men jag skulle definitiwt rekommendera dig att se till att få kattens urin analyserad. Äwen en katt med kristaller i urinen swarar bra på NSAID, men problemet kommer att komma tillbaka och nästa gång kanske ni inte har samma tur. Är det kristaller i urinen bör katten fodras därefter.

En katt får inte blod i urinen för att den dricker för lite. Om den får i sig för lite wätska ökar urinens koncentration och kristaller fälls lättare ut. Du gör rätt i att blanda upp maten med watten tills du wet om katten t e har struwitkristaller som ju faktiskt går att lösa med kosten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
614
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 586
S
Hundhälsa Min lilla amerikanska cockerspaniel Sammy fick problem med "kisseriet" i början av juni, åkte direkt in till veterinär som kollade + UL...
Svar
3
· Visningar
14 160
Senast: sydney
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 718
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp