Yrke för nån med kronisk ryggont

Seabaz

Trådstartare
Min sambos rygg är fortf inte bra... såhär dålig som den varit under så lång tid nu (sedan jul) har den aldrig varit innan även om den varit dålig under många många år.

Förebyggande träning alltid men då och då har den vart dålig och vila har hjälpt på 2-3 dagar... men inte nu längre...

Vi gör allt vi kan för att den ska bli så pass bra att han kan jobba normalt (kock) osv men nu börjar vi fundera på karriärbyte om det visar sig att det inte går.

Frågan är ju dock vad för yrke någon med dålig rygg kan göra öht?

Jag tänker radiopratare då han har perfekt röst för det eller typ radio reklam men hur tusan hittar man ett sånt jobb, kan ju inte ca så lätt
 
Kan han sitta eller stå med någon specialstol eller avlastningsmatta? Vet att de flesta dåliga ryggar klagar på det, men tänker att stå och gå på hårda golv ju verkar trigga hans rygg? Har han provat någon sorts avlastande skor? Borde ju gå att få någon anpassad variant?

Har man konstaterat genom utredning vad det beror på?
 
Det beror ju på varför han har ont. Min rygg är ett helvete om jag är stillasittande, då kommer smärtor och märkligt nog även diskbråck som ett brev på posten men den mår utmärkt om jag jobbar hårt med kroppen. Jag får problem mycket för att min rygg är så överrörlig (jag har EDS). Det går alltså inte att säga vad han skulle kunna jobba med eftersom det beror så mycket på vad problemet är och vad som hjälper. Det nästan alla med ryggproblem behöver är anpassad träning och att lära sig att använda kroppen korrekt. Precis som hästar avlastar vi fel vid smärta och får sekundära problem av det. Att vara stillasittande/liggande är oftast det sämsta alternativet. Feldenkrais kanske vore något för honom så att han får hjälp att bygga upp och använda sin kropp korrekt.
 
Nej ingen utredning gjord men vi hoppas på att han får komma till röntgen snart. Han behöver en CT.
Doktorn tycker att han ska äta alvedon och träna.
Well, han har inte kunnat göra mer än ett par av de ca 10 övningarna han fått ordinerat pga att han har så ont.

Kiropraktorn han varit hos kan inte göra så mycket mer då han säger att det måste vara muskelrelaterat. Men han kan inte ordinera ct-scan själv eftersom han är pensionerad.

Men han ska träffa doktorn på torsdag igen och pusha för ct
 
Min dåliga rygg mår bra av spikmatta och varma bad. Det lindrar. Omöjligt att säja vilka yrken som passar när det saknas info. Klarar han att stå och jobba alls? Kan han sitta en hel dag? Behöver han ha ett jobb där han omväxlande står och sitter? Jag klarar bara att stå en kort stund. Sitta går men jag måste kunna resa mig ibland och ta en bensträckare.
 
Som sagt, det beror helt på hur ens värk funkar.

Jag har kronisk ryggvärk p g a skolios och ischias. Jag har kontorsjobb som jag löser med att ha ett höj- och sänkbart skrivbord, ta promenader runt i korridorerna och ta en lunchpromenad.
 
Nej ingen utredning gjord men vi hoppas på att han får komma till röntgen snart. Han behöver en CT.
Doktorn tycker att han ska äta alvedon och träna.
Well, han har inte kunnat göra mer än ett par av de ca 10 övningarna han fått ordinerat pga att han har så ont.

Kiropraktorn han varit hos kan inte göra så mycket mer då han säger att det måste vara muskelrelaterat. Men han kan inte ordinera ct-scan själv eftersom han är pensionerad.

Men han ska träffa doktorn på torsdag igen och pusha för ct
Om inte den läkaren vill gå vidare så kanske det är värt att försöka prova en annan?
Har han provat sjukgymnast?
 
Det beror ju på varför han har ont. Min rygg är ett helvete om jag är stillasittande, då kommer smärtor och märkligt nog även diskbråck som ett brev på posten men den mår utmärkt om jag jobbar hårt med kroppen. Jag får problem mycket för att min rygg är så överrörlig (jag har EDS). Det går alltså inte att säga vad han skulle kunna jobba med eftersom det beror så mycket på vad problemet är och vad som hjälper. Det nästan alla med ryggproblem behöver är anpassad träning och att lära sig att använda kroppen korrekt. Precis som hästar avlastar vi fel vid smärta och får sekundära problem av det. Att vara stillasittande/liggande är oftast det sämsta alternativet. Feldenkrais kanske vore något för honom så att han får hjälp att bygga upp och använda sin kropp korrekt.
Det är som du säger att har man haft långvarig ryggsmärta så lär man sig hur man ska jobba och vilka rörelser och hur man kan belasta utan att få problem och framför allt mycket träning och det gäller att komma ihåg det hela tiden så man inte gör några misstag då man är smärtfri och inte tänker sig för
 
Jag vet många med ryggproblem som har arbeten som man tänker sig är stillasittande(kontorsarbeten) men där deras arbetsplats är utformad så att de kan växla arbetsställning under dagen.
 
När jag var som sämst funkade att jobba som tränare. Rida och gå är bra för min rygg/nacke.
Men det beror ju på vad din sambo har för problem.

Sitta still länge är ju döden för mig. Gör jag det dagligen måste jag träna vid sidan av, få mer behandlingar av kiro och är sämre i form av mer smärta/fler låsningar etc.
Kan jag sitta på en pilatesboll hjälper det en del.
Stå upp länge skulle nog också bli problem.

Tror man antingen får testa och avgöra vad som funkar för en eller se till att få det utrett.
Finns någon form av kurs i kroppskännedom, typ feldenkrais eller bara något annat liknande?
Annars går det att få remiss för vidare utredning någonstans? Om den pensionerade kiron inte kan hjälpa, finns en icke-pensionerad eller har han några kontakter?

Hoppas det löser sig!
 
Vi gör allt vi kan för att den ska bli så pass bra att han kan jobba normalt (kock) osv men nu börjar vi fundera på karriärbyte om det visar sig att det inte går.
Varför inte spinna vidare på det han redan kan, dvs mat. Kan han inte jobba inom försäljning eller liknande inom matbranschen? Det finns ju massor med jobb som är matrelaterade men som inte innebär att man står upp hela dagarna.

Först och främst måste han dock få det utrett vad som är felet. För vet han inte vad som är felet kan han heller inte göra någonting åt det.
 
Först av allt måste han få utrett varför han har ryggproblem. Eftersom det hållit på i många år kan det ha många olika orsaker. Är han t.ex. utredd för ankyloserande spondylos?
 
Ja han träffar doktor + sjukgymnast/fysioterapeut men fysion är bara här på ön 1 ggn vecka och hittills har han bara varit där 1 ggn pga de var fullbokade innan han fick tid.

Det finns 1 doktorspraktik här på ön med 2 olika doktorer som jobbar varav den ena som han träffade andra gången han vart där var mycket bättre och skrev intyg (har tappat ordet för vad det heter när en läkare 'skickar vidare' en patient :o ) så han fick komma till fysion. (Deras fysio) och det är denne nu som kan skicka vidare till ct-scan om denne tycker så).

Att byta klinik och åka in på fastlandet är en idé men det blir förmodligen att börja om då med flera turer dit innan de skickar vidare till CT men det har vi pratat om om fysion vid nästa åb på torsdag inte vill..

Man kan boka sin egen ct med men då får man betala själv och det har vi inte råd med om vi inte tar ett banklån.

Vi hoppas innerligt att han kan pusha för en ordentlig utredning på torsdag!

Kock-yrket är ju som det är. Man rör sig hela tiden, står böjd över pannorna, en del lyft från lågt eller högt i kylrummen mm (han gör inga tyngre lyft alls nu) osv...

Förmodligen skulle ilägg i skorna kunna hjälpa en del men inte allt. Inte så mycket man kan justera heller i ett kök och göra det mer arbetsvänligt tyvärr.

Han älskar sitt jobb och sin chef och han har sagt att om han inte kan kocka där, vad är det för mening med att försöka kocka någon annanstans heller.

Ett annat alternativ jag sagt är om han går ner och jobbar halvtid.
En normal dag jobbar han 9-15 och sen 17.30-21, alltså prep+lunch och sedan dinner service.
Om han enbart gör ett skift om dagen skulle det nog gå.

Men då ligger ju bollen hos hans chef. Även om han vart fantastisk genom senaste tiden så måste han ju tänka på sin business i första hand. Och min sambo måste tänka p sin kropo i första hand, vilket jag bankat i honom nu, då han är envis som en gris och vill göra allt för att ställa upp och jobba, trotts smärta.
Det är ju hur vi hamnade här nu.. han jobbade för mycket
 
Annars går det att få remiss för vidare utredning någonstans? Om den pensionerade kiron inte kan hjälpa, finns en icke-pensionerad eller har han några kontakter?

Hoppas det löser sig!


REMISS!!! Så heter det ja!!! :rofl:

Njaa, kiron han gått till (en av de absolut bästa i hela Australien, tro det eller ej, men pensionerad nu) har sagt att det är därför han ska gå till de som doktorn remiterat till. Han sa även att han vet vilka det är och att dom inte kommer kunna hjälpa min sambo alls, men att han måste gå dit ändå för att få remiss till CT :meh:
 
Har han en arbetsgivare ska denne hjälpa till så gott det bara går med att anpassa arbetsplatssen. går ibland att göra förvånansvärt mycket med enkla medel. Kan vara detaljer som ställer till det som går att förbättra.

Det är inte självklart att lagstiftningen och arbetsgivaransvaret är samma i Australien som i Sverige.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 923
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 835
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 038
Senast: Alexandra_W
·
J
  • Låst
Övr. Barn Ser att lillasyster redan skvallrat... I fredags morse födde jag en liten pojke!!! :banana: Helt otroligt hur man kan älska nån så...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 947
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp