Yrsel i vecka 17

I

ImFabulous

Den senaste veckan har jag mått väldigt konstigt, jag känner mig väldigt tung i huvudet och har yrsel och känner trötthet.
På morgonen mår jag bra, men framåt lunchtid och sedan hela eftermiddagen och kvällen mår jag såhär. En del säger att det skulle kunna vara lågt blodtryck, och andra säger att det kan vara järnbrist.
Hade bra järnvärden på inskrivningen på MVC i vecka 13, men barnmorskan sa att jag kunde börja ta järntillskott om jag kände mig hängig lagom till Ultraljudet (som jag var på för ett par dagar sen)
Kanske ska tillägga att jag inte äter järntabletter än, på grund av min redan hårda mage...


Är i vecka 17 i min graviditet. Känner inget illamående och har inte ont någonstans. Känner mig bara snurrig och tung i huvudet, som sagt.

Vad tror ni ? Någon som känner igen sig?
 
Sv: Yrsel i vecka 17

Ja, lite känner jag igen det. Jag hade också bra järnvärden på inskrivningen. Och jag har en blodtrycksmätare hemma! Så jag har testat med den och ser att jag fått lite lågt tryck ibland. När jag ringde BM sa de att det inte är farligt; man ska bara se till att man äter regelbundet och när man blir yr sätta sig ner (så man inte svimmar och faller).
 
Sv: Yrsel i vecka 17

Yrseln känner jag igen. Vet inte om det beror på järnvärdet eftersom jag hade dåligt värde redan från inskrivningen och har ätit järntabletter sedan dess. Men yrslig blev jag också runt v 17 sisådär. Nu är jag i v 24 och det har blivit bättre. Men jag klarade inte att stå upp en längre stund utan att nästan svimma. Lite jobbigt!
 
Sv: Yrsel i vecka 17

Jag hade samma problem.. Jobbade på ett hem där all utrustning för socker och Blodtryck och järn fanns att mäta med.. Kan erkänna att jag testade allt.. Men inget fel... och det testade jag i samband med kännslan..
Kan det inte bero på värmen då? Jag vet ju inte hur du har det hos dig,, men här har det varit varmt.. Dricker du ordentligt med vätska? Det är det enda jag kan komma på..
 
Sv: Yrsel i vecka 17

Jag har problem med yrsel till och från och har haft sedan v. 12 ungefär. Detta pga mitt låga blodtryck (barnmorskan tittade förvånat på mig och frågade om jag lever, det var länge sedan hon såg sådant lågt blodtryck). Jag har fått ordination att äta mycket salt, och det har blivit lite bättre, jag svimmar iaf inte längre.
 
Sv: Yrsel i vecka 17

(barnmorskan tittade förvånat på mig och frågade om jag lever, det var länge sedan hon såg sådant lågt blodtryck).

Får man fråga hur lågt det var då?
Jag mätte upp ett för mig sanslöst lågt blodtryck i förra veckan. 92/62.... Men så har jag i normalt tillstånd snarare lite på den övre gränsen. I höstas låg jag på ungefär 140/90.
 
Sv: Yrsel i vecka 17

Jag har faktiskt ingen aning. :o Reagerade bara på att hon tyckte det var så hemskt lågt. Vid senaste kontroll hade det gått upp något, men jag har alltid legat lite under, dock har jag aldrig tagit reda på vad det innebär.
 
Sv: Yrsel i vecka 17

Jag låg på 90/58 när jag var på inskrivning, och ja, jag är superyrslig men det har jag vait hela livet så jag har vant mig!

När jag kom in på akuten med hjärnskakning för en del år sedan testade de fyra olika manchetter och tre olika läkare kom och tog trycket då det var så lågt. La dock inte i mitt hjärnskakade tillstånd värdena på minnet............
 
Sv: Yrsel i vecka 17

Har känt sådär sen v.7 och är i v.23 nu.

Jag hade jätte bra värden vid inskrivningen i v.8, ngt lågt blodtryck.
Sen var ja på besök igen eftersom jag är så yr, och då låg alla värden bra, järnet hade sjunkt lite men inte så man ska bli trött.

Jag har börjat med 2 tabletter mitt val kvinna och 1 tablett niferex om dagen och känt en liten skillnad.

Att det börjar nu i v.17 kan vara för att då sätter fostret igång och växa en massor.
Tyvärr är jag lite senil så jag har glömt vad blodtrycket legat på. Men det var inte under normalt.
 
Sv: Yrsel i vecka 17

det har kännts som att jag ska svimma när jag känner yrsel i huvudet. är i v 29 nu och har haft det mycket. det hjälper om man sätter sig ner en stund. äter järntabletter för att BM sa att jag skulle, ska öka ännu mer. bara man vet sin kropps signaler så ska det inte vara nån fara ifall BM säger så....
 
Sv: Yrsel i vecka 17

KL

Har börjat ta folsyretabletter och järntabletter nu. Läste att yrseln ofta beror på blodbrist under graviditet. (Blodbrist = Kroppen producerar för få röda blodkroppar)

Till produktionen av de röda blodkropparna används järn, vitamin B12 och Folsyra. Om ett eller flera av dessa ämnen saknas, kommer produktionen av röda blodkroppar efter hand att påverkas och man får symptom på blodbrist.

Kort sagt: Yrseln och tröttheten kan bero på brist av något av dessa ämnen (som de flesta vet är är det vanligt att man under graviditet behöver ta extra tillskott av järn och folsyra) och jag hoppas att tabletterna jag började äta igår ska hjälpa lite..

Om de inte gör det får jag väl ringa MVC, kan inte koncentrera mig över huvudtaget stundtals, vilket gör det väldigt svårt för mig att göra det jag ska på jobbet.. urk... :(
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 039
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 771
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: MJLee
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 526
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp