Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

95johsv

Trådstartare
Vad kan det bero på? Om jag böjer hästen i höger varv, ber om längning av överlinjen och en "jämn" böjning så hoppar vänster bak ut.

Han har alltid gjort det, men gör det alltid mer när jag sätter igång honom.

Jag gör som så att jag ber om att bogen ska flyttas ut, och därmed också inner bak så att jag inte plockar in ytter bak sas.

Själva problemet är att hästen breddar bak. Det är värre i höger varv men finns även i vänster.

Hur skulle ni lösa problemet?

Vetrinär säger att hans rörelsemönster är så att han gärna vill skyffla på med bak och inte bära. Jag känner dock borde han inte göra det mer med inner bak isf?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Lär hästen sluta, så att du får ett verktyg för att styra ytter bak.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Och jag säger tvärtemot Svea... tänk svag hö öppna istället så du får arbeta med ett ärligt ytterstöd.
Tycker det är lätt att hästen kommer undan arbete i sluta, viker sig i sidan bara pga att ryttaren rider för mycket med innerhand... istället för ytter.
Väldigt bra om nu hästen är igång tillräckligt för voltarbete...är att arbeta i svag öppna på volt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Ja att hålla bakbenet på plats- rama in den.
Att tänka på det i varje igångsättning, kanske ökning o även i voltarbetet i det varvet.

Frågan är om den sätter det inunder sig i andra varvet:confused:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Haha och jag sager tvartemot bade svea och dressyrmupp... :angel:Vanta med slutorna, dar haller jag med dressyrmupp. Men var forsiktig med bojning at hoger. Om din hast ar som jag anar (att hoger bak ocksa garna vill vara lite rakt och hasten garna skjuter ut vansterbogen?), sa skulle jag forsoka tanka svag vansteroppna istallet.

Fast jag vet inte, kanske du kan forklara lite mer om hur din hast ror sig? Hur ser det ut pa rakt spar om du tittar pa honom rakt framifran eller rakt bakifran? Hur ser det ut fran sidan? Bojer han bada bakknana lika mycket? Skjuter han ut en bog mer an den andra?

Jag tror mig ana att din hast kanske blir lite forbojd i hogervarvet, gar emot genom att halla hoger bak annu mer rakt istallet for att satta under sig och darfor lattar och breddar mer med vanster? Sa att du far motsatt effekt mot vad du egentligen vill?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Håller med sombre om svag vänster öppna.
Fast breddar han i båda varven funkar väl båda öppnorna.
Tycker förvänd sluta är bra oxå. Känns som man undviker att hästen bara viker sig i sidan och hänger upp sig på väggen då ;)

Jag har haft liknande problem på en av mina och har kört jättemycket med förkortad skritt (rakriktad)bara för att lära in ett annat rörelsemönster och börja känna sig för att det faktiskt går att bära lite med bakbenen.
"Lilla snurren" vid hand tycker jag oxå varit jättebra.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Om du inte redan gör det regelbundet rekomenderar jag att du ber en kiropraktor eller liknande, att titta på hästen också. :)
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det ben som inte vill bära vikt placeras utanför kroppen. Att den breddar är ju ett försvar mot att föra vikten bakåt

först veterinär. Men det verkar du ha gjort, sedan kolla ta den har normal rörlighet ET

Sedan skulle jag rida "i possition" dvs rätta in framdelen på bakdelen då får du tag i vä bak, men först måste hästen vara rak, du måste ha tilrläckligtbra sits för att hindra den tippa korset åt höger sätta det under och slinka ut med vä bak


- så har jag stärkt min egens vä bak (eftersom du frågade...)

jag tror det sättet är mer effektivt dvs att flytta in bogen - och få kolla på alla ben - än att ta sig in i en sluta först

Man måste först kontrollera benen rakt fram - innan mankan kontroller adem i svårare övningar

I possition är en förövning till shulter vor - vilken i sin tur är en förövningen till öppna
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sluta kan han, men ber jag om sluta när han gör så här så blir det inte sluta utan förböjd banan...

Jag måste få in benet först, sedan sluta för att stärka.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Svag öppna tänk (inte öppna - färdiga rörselsen sas) är det jag gör när jag för kroppen framför bakbenet som jag beskrev i första inlägget. Bara sämre förklarat.. :o
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Byter jag varv har han lätt att bli rak i vänster bak, dvs i vänster varv strävar inte bakbenet in mot mitten och tyngdpunkten lika elegant som höger bak gör i höger varv. Som vetrinärerna säger "strak bent".

Jag kan utan problem putta in benet med en touch men det blir inte ärligt som när jag flyttar resten av hästen tycker jag. Gör jag en touch och sedan håller kvar vänster bak i högervarvet så blir det lätt sluta fånerier istället och bogarna far åt alla håll plus att han lägger huvudet på sned...
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vänsterbogen vill inte iväg. Däremot tappar han gärna in höger bog. "Vänster sluta" i höger varv är det han helst vill göra i en skum S form med huvudet på sned...

Vänster varv vill han gärna bli förböjd inte höger. Om han går fritt vill han gärna ha svag vänster sluta tänk.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Vid hand jobbar jag mest. Rider nästan inte alls ännu. Lilla snurren gör jag fast inte hela varv. Han är en smidig häst som gärna viker ihop sig. Det är därför jag ser så tydligt vad han gör.

Förkortad skritt, menar du liknande smygskritt då? Dvs från stillastående smyger hästen fram och bara väntar på stoppsignal?
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Så uppfattar jag det också att vänster bak vill han inte bära på. Vetrinär och ET samt kiro har kollat honom. Många gånger...

Min sits har mycket att önska men jag sitter rakt över hästen när jag rider, däremot håller jag inte delarna på plats just nu pga att jag inte klarar det styrkemässigt. Jag sätter bäckenet jämt över ryggraden och använder sedan benen/bålen att hålla mig mitt över.

Han exakt samma när jag tömkör/markjobbar om jag inte parerar.

(ursäkta alla att jag svarar på varje person i ett svar men springer och jobbar mellan varje och vill inte förlora för mycket ifall explorer ballar ur igen)
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Byter jag varv har han lätt att bli rak i vänster bak, dvs i vänster varv strävar inte bakbenet in mot mitten och tyngdpunkten lika elegant som höger bak gör i höger varv. Som vetrinärerna säger "strak bent".

Jag kan utan problem putta in benet med en touch men det blir inte ärligt som när jag flyttar resten av hästen tycker jag. Gör jag en touch och sedan håller kvar vänster bak i högervarvet så blir det lätt sluta fånerier istället och bogarna far åt alla håll plus att han lägger huvudet på sned...

Ja men självklart blir det så? Det blir en följdreaktion framåt eftersom hästen inte är stark nog att vara rak. Du måste ju gymnastisera upp det där benet så det får styrka att orka hålla hästen rak.
Det är ju rätt vanligt att hästen är svagare i ena sidan.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Byter jag varv har han lätt att bli rak i vänster bak, dvs i vänster varv strävar inte bakbenet in mot mitten och tyngdpunkten lika elegant som höger bak gör i höger varv. Som vetrinärerna säger "strak bent".

Jag kan utan problem putta in benet med en touch men det blir inte ärligt som när jag flyttar resten av hästen tycker jag. Gör jag en touch och sedan håller kvar vänster bak i högervarvet så blir det lätt sluta fånerier istället och bogarna far åt alla håll plus att han lägger huvudet på sned...
Men kräv inte så mkt i början. rid rak på en stor volt- vänd vänd vänd- byt varv . Ta inte in rumpan till ngt slutaaktigt, utan försök bara att det är med.
Rid gärna skänkelvikning med bra flyt.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Får man i anslutning till Axels skänkelvikningsråd komma med ett tips ur en bok av Betsy Steiner, ang skänkelvikning?

Jag antar att många har samma problem som jag ( :o ), som kanske missar lite i övningens kvalitet när jag gjort fler än ett par steg... ?

Hennes övning (finns i boken A gymnastic riding system) går ut på att man sätter sig på volten. När man precis lämnar väggen flyttar man inner bak något steg i skänkelvikning, för att sedan (noggrannt) gå ur övningen igen. Detta gymnastiserar hästens insida och bakben. När hästen svarar väl (dvs vinklar och flyttar, utan att tappa takt), kan man ur de få stegen av flyttning lägga till broms, så att hästen går in i en framdelvändning.

Något som också är viktigt att hålla koll på (förstås, jag slår säkert in öppna dörrar - men jag pratar utifrån mina erfarenheter...) är att hästen inte "slänger" sadel och/eller ryttare åt något håll, utan att man verkligen sitter mitt över "ålen" på hästen hela tiden. Ett bra tips är att be någon gå bakom och referera, för standardryttaren har inte så himla bra koll på sin egen feedback från ändalykten att han/hon kan känna när sadeln glider. ;) (Men många på hög nivå har det förstås! Jag är inte där, så det kan jag inte uttala mig om).
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Knapplån

Rakt bakben kan härröra från olika saker _såklart_

Vänster bak:

*Höger sida stoppning på sadeln är nedsutten, så att vänster sida lyfter ryttaren mer, skapar strama rörelser på samma sida.

*Vänster Lårben har en låsning (Vanligaste orsaken)

*Låsning höger sida Lumbosacralt eller Länd, skapar strama diagonala rörelser från vänster knä och ner.

Detta är bara några av många troliga orsaker. Kombination kan förekomma.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det gör jag inte heller, som sagt jag flyttar helt kroppen inte benet. Det är för mycket för honom just nu och det är därför han slingrar, överböjer osv. Det är också därför jag tömkör så jag ser bättre när jag ber om för mycket.

Svarar även B-T
Han har helt klart svagare i vänster bak, frågan är om han är svagare ur muskelsynvinkeln eller om det är så enkelt att han kommer ihåg hur han brukar röra sig?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 727
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 487
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 282
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp