Bukefalos 28 år!

Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Hästar som av den ena eller andra anledningen lagt sig till med att stoppa ut ngt ben här o där får man ju hålla koll på.

känner man inte själv o heller inte vet vad o när man måste fingervisa, måste man ha ngn som säger åt en.

min ena stoppar gärna ut ett bakben när jag ska öka på volt. Det måste jag få hjälp med tills att jag känner det själv o då kan förbygga det- rida bättre.
Detta händer förstås bara när jag rider i en lägre form o utan samling.
Är rumpan inunder o hästen rak så.....

Det är lite det här jag tänker på, i skillnaden på tankegång.
Utöver "hur?" så känns en viktig fråga som "varför?". Vilket väl TS iofs redan verkar ha insett.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Tycker ärligt att du ska försöka prova att rida lite fler hästar än din egen, och de du tidigare haft. Ingen av dem, som du beskrivit, har varit helt fräsha.
som Fio säger, en STOP majoritet hästar är ändå helt fräsha, har inga kroppsliga problem och därmed finns det inte den stelhet du så frekvent pratar om. Sen kan man stöta på motstånd när man höjer ribban, då pratar jag inte om en massa genomtvingande av saker, eller hästar som det ska bråkas med som du verkar tolka det som, utan helt enkelt att vissa saker är jobbigare än andra och flyter inte på klockrent när man först höjer ribban, men det innebär inte att inte individen är fullt sund, frisk och harmonisk i sin kropp.

prova lite andra hästar som sagt, så att du får ett perspektiv på saker. Låter som du aldrig kommer komma vidare med de erfarenheter och de resonemang du kör med nu. Sagt i största välmening men samtidigt ärlighet! Låter oerhört jobbigt helt enkelt!
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Hästar som av den ena eller andra anledningen lagt sig till med att stoppa ut ngt ben här o där får man ju hålla koll på.

känner man inte själv o heller inte vet vad o när man måste fingervisa, måste man ha ngn som säger åt en.

min ena stoppar gärna ut ett bakben när jag ska öka på volt. Det måste jag få hjälp med tills att jag känner det själv o då kan förbygga det- rida bättre.
Detta händer förstås bara när jag rider i en lägre form o utan samling.
Är rumpan inunder o hästen rak så.....

Håller helt med dig här. Det är därför jag rider för tränare, provat olika tränare för att få mer ideer osv. Alla tycker att vi går framåt, det är av dem jag lärt mig hur hästen min ska gå.

Det har varit väldigt olika tänk ang hur man gör, men det som varit gemensamt är min känsla när de säger det är rätt - den är samma.

Det är väl därför jag är så förvirrad just nu...
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Tycker ärligt att du ska försöka prova att rida lite fler hästar än din egen, och de du tidigare haft. Ingen av dem, som du beskrivit, har varit helt fräsha.
som Fio säger, en STOP majoritet hästar är ändå helt fräsha, har inga kroppsliga problem och därmed finns det inte den stelhet du så frekvent pratar om. Sen kan man stöta på motstånd när man höjer ribban, då pratar jag inte om en massa genomtvingande av saker, eller hästar som det ska bråkas med som du verkar tolka det som, utan helt enkelt att vissa saker är jobbigare än andra och flyter inte på klockrent när man först höjer ribban, men det innebär inte att inte individen är fullt sund, frisk och harmonisk i sin kropp.

prova lite andra hästar som sagt, så att du får ett perspektiv på saker. Låter som du aldrig kommer komma vidare med de erfarenheter och de resonemang du kör med nu. Sagt i största välmening men samtidigt ärlighet! Låter oerhört jobbigt helt enkelt!


Lustigt det där, jag rider helst inte andras hästar för att jag inte kan göra något åt dom fysiska bitarna som hästarna har problem med.
Grejen är inte att jag skulle ha/haft mer ofräscha hästar än någon annan, grejen är att ribban för vad som kan klassas som ofräsch är betydligt lägre än för många. Mao skulle jag inte få något större nöje av att rida sisådär 90% av alla andras hästar för att om/när man upplever något som tar emot eller smågrejer som man hade kunnat lindra eller göra mer konstruktivt (bara sån grej som att hästen blir spänd av obehag från illa inverkande bett t ex) blir jag väldigt frustrerad av att inte kunna göra något åt. Med egna hästar blir det inte alls samma sak då man faktiskt kan påverka och får bestämma själv.

Varför är det egentligen så konstigt att man vill utesluta så många negativt inverkande faktorer som möjligt? Om man VET att den där sadeln kanske inte skulle klassas som djurplågeri att använda men den kommer hämma muskulaturen/rörelserna och iom det i längden kunna sabba en hel del, då tycker jag snarare det är ordentligt otaktiskt att inte köra på den konstruktiva varianten - leta vidare efter annan sadel. Ser ingen större skillnad mellan det och annat jag diskuterat i tråden när det gäller att veta att det inte är konstruktivt och därmed försöka lägga om strategi för att göra konstruktivt. Skillnaden är nog mest vilka gränser man har som sagt, och vad man lärt sig "se".

Moroten är att kunna ha en häst att ha roligt med länge. Kunna rida aktivt på pigg och glad 25-årig kuse tack vare att man varit petig med fysik och psyke, kunna njuta av "pensionen" vid det laget och lattja runt med det man redan kan. Man kan såklart ha otur och inte nå dit pga olyckor eller annat som man inte kunnat påverka, men att inte jobba konstruktivt utan stå och titta på medans fysiken försämras skulle kännas som en dödssynd, ett staff mot sig själv när man väl står där med trasig häst och lider med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Så vad du säger är att 90% av alla hästar är det något fel på och du är den som kan fixa till det, du får ursäkta mig men.... :rofl::rofl:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Lustigt det där, jag rider helst inte andras hästar för att jag inte kan göra något åt dom fysiska bitarna som hästarna har problem med.
Grejen är inte att jag skulle ha/haft mer ofräscha hästar än någon annan, grejen är att ribban för vad som kan klassas som ofräsch är betydligt lägre än för många. Mao skulle jag inte få något större nöje av att rida sisådär 90% av alla andras hästar för att om/när man upplever något som tar emot eller smågrejer som man hade kunnat lindra eller göra mer konstruktivt (bara sån grej som att hästen blir spänd av obehag från illa inverkande bett t ex) blir jag väldigt frustrerad av att inte kunna göra något åt. Med egna hästar blir det inte alls samma sak då man faktiskt kan påverka och får bestämma själv.

men att inte jobba konstruktivt utan stå och titta på medans fysiken försämras skulle kännas som en dödssynd, ett staff mot sig själv när man väl står där med trasig häst och lider med den.

Jag hoppas du skämtar. Helt ärligt. :rofl:

rid som sagt några normala, fräscha friska hästar, så får du lite perspektiv. Jag lovar att de finns : )
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

men att inte jobba konstruktivt utan stå och titta på medans fysiken försämras skulle kännas som en dödssynd, ett staff mot sig själv när man väl står där med trasig häst och lider med den.




Totola- Några frågor! . Du har ju lagt upp 2 bilder i din profil där ryttaren (om det är du eller ej det vet jag inte) sitter väldigt snett då hästen har puttat ut ryttaren rejält på utsidan och med en märklig handställning och benen rätt ut (?)
Vi kan ju ta dom som exempel eftersom dom är dina och du har ju lagt upp dom och förmodligen har någon slags vetskap om vad ryttaren tänker.

Med tanke på att du är allergisk emot "fel och motstånd" hos hästen så är min fråga då hur skall hästen kunna lösa detta utan ett motstånd? Den kan inte böja sig för att ryttaren sitter fel och den kan inte ställa sig korrekt heller för att ryttaren blockerar med innerhanden.

Blir det ET för att kolla upp hästen eller fokus på att ryttaren måste lära sig sitta rakt och i balans och träna upp sitsen och handställningen. ?

Du kan inte tänka så att om ryttaren kan sitta korrekt och rakt så kan hästen räta upp sig under ryttaren? För mig är detta som att be om att få en stel häst eftersom den omöjligt kan gymnastisera sig då den hela tiden måste avlasta ryttarens fel och brister.

Det här kan ju verkligen om något leda till slitage på hästen och som du säger ovan en dödssynd för att fysiken försämras.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

För att nästan ingen häst är totalt liksidig?

Jag är precis som Fio lite skeptisk till att det alltid ska letas "fel". Det är jättebra att man tar ut hjälp i alla former till sin häst - vet, ET, massör, laserterapeut, homeopat, hästpratare, örtdoktor, akupunktör osv - men...

... om man bara kunde lära sig rida OCH lära sig om hästars naturliga snedheter och hur man rakriktar är jag övertygad om att marknaden för hästbehandlare skulle minska.

Kanske t o m OS-hästar har ett bakben de lite oftare stoppar ut, en bog de lite oftare blir för tunga på?

Det finns ju t o m hästar som haft kissing spines som vunnit OS-silver i fälttävlan... ALLT beror inte på fysiska "fel" hos hästen.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Är inte insatt i duskussionen - men min erfarnhet är att mankanske tar ut en massa alternativare - men de missar grundproblemet dvs att hästen är halt dvs har någon form av förslitnings skada

gör man som fio skriver - fokuserar på att sitta på mitten och sluta sitta vägen så kan man få tag i benet som inte vill och då kommer hästen att bli mer halt. Eller nja - den kan inte längre dölja det..

Gör man inte som fio skriver så kommer hästen också att bli mer halt men den lyckas dölja det i många år, genom att den går och sparar sig

Oftast ser jag ryttare rida runt på sin halta häst - det funkar just för att hästen lyckas spara det dåliga

Dett skriver jag då jag skott halta hästar och sett dem under rörelse

Och att det börjar bli djävligt överdyrt att försäkra hästar. Just för att folk inte märker om de är halta

Och ET mm ser sin grej - men ser inte det en veterinär ser

BTW fixar man att rida så kommer hästen att byta sida - dvs det komemr bli ett annat ben att hålla reda på
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

håller med du!

Om man är observant på hästen och försöker så gott det går med att verkligen först kolla med vet. tar ut kiro/et och samtidigt jobba med sin ridning så borde man ha förutsättningar att få hästen mer jämn.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag håller med övriga talade.

Efter två helt olika skador var min häst så fruktansvärt oliksidig att det knappt gick att svänga åt höger. Höger bak var stelt och rakt och tycktes omöjligt att aktivera, dessutom var det höger bak som hade varit skadat.. Hästen var hos veterinär ett antal gånger då jag var övertygad om att något var fel. Även kiropraktor på djursjukhuset kopplades in, hon hittade en låsning men därefter var hästen felfri. Jag höll på att leta fel på hästen (bytte sadel, bett, tandtekniker, röntgade hästen, provade olika skoningar you name it) tills den dagen jag bad min tränare sitta upp på hästen (hon är även massör samt läst om hästens rörelsemönster, struktur och funktion vid Veterinärmedicinska Fakultetet i Uppsala/Ultuna). Hon lullade runt i 20-30 minuter, gjorde inget speciellt. Satt av och sa; det här är inga stora problem.

Sen började jag rida ordentligt, sluta fokusera på hästens svaga sidor, slutade leta fel, slutade vara så fixerad. Hoppsan - då fick jag snart en häst som var svårare att rida i vänster varv än höger. Vi pratar alltså om en häst som var fruktansvärt, fruktansvärt stel, inte "lite oliksidig".

Förmodligen har mer eller mindre alla hästar någon liten skavank, men jag håller definitivt inte med om att 90% av alla hästar är så ofräsha att det påverkar ridningen nämnvärt. Bra ridning stärker hästen. Dålig ridning gör hästar sjuka (säger jag som har haft mer sjuka hästar än någon annan jag vet, om än inte många belastningsskador).
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag har samma erfarenhet som du!

När jag slutade leta fel och i stället fick utgå från att min häst är frisk och hel så funkar allt mycket bättre och hans "felsidor" ändras lite nu och då..

Nu är jag iofs ingen duktig ryttare och det kan ha sin naturliga förklaring, men de fel jag har trott han har haft har endast berott på att jag tex inte har fått igång bjudningen, maskar med ngt bakben, han är tittig och spänd osv, osv...

Det har lixom kokat ned till att de problem min häst har haft, har berott på mig :o Jag är hans största bekymmer... :rofl: (man måste få skratta åt det, eller hur?)
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det har lixom kokat ned till att de problem min häst har haft, har berott på mig :o Jag är hans största bekymmer... :rofl: (man måste få skratta åt det, eller hur?)

:D

Det gäller ju att man har den ödmjuktheten och insikten om sig själv, vilket tycks fattas hos vissa :cool:

Annars kommer man aldrig vidare :idea:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Ja men precis, ju mer erfaren du sedan är desto snabbare går det att skilja ur vad när det är fel och vad som ridmässigt går att ordna upp.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Ja visst! Framför allt ser jag fram emot att min häst ska vara frisk en längre tid så jag kan börja lära mig hur hon är "normalt". Då är det ju lättare att urskilja när saker och ting börjar barka åt något håll, om man inte hunnit bli hemmablind det vill säga. Fast nu har jag lämnat iväg henne på på kollo, se om hon håller sig frisk när hon är någon annanstans. För då vet jag ju att det definitivt är mig och min hästhållning det är fel på.

Överhuvudtaget är min tränare ovärderlig i att se vad som behöver åtgärdas hur och det är guld värt. Att ha någon som kan förklara och styra upp en när man själv irrar iväg och börjar hitta på alla möjliga förklaringar till enkla problem är ovärderligt.

Jag tror som sagt att de flesta hästar har någon skavank som inte märks av om de bara går och skrotar som i det vilda. Dock kanske man märker det när man sitter upp, då gäller det ju att fråga sig varför och sedan hur det ska lösas. Jag tror bra ridning kan vara friskvård för hästar (ur vissa synpunkter t ex att bli mer liksidiga).
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Som bonden sa till greven (ev felaktig titel?) på Björnstorps slott här i Skåne, när han mötte greven ute på sin nya häst:
- Det var en grann häst det där, greven!
- Åh, tackar, tackar!
- Synd bara med knölen på ryggen.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag tror som sagt att de flesta hästar har någon skavank som inte märks av om de bara går och skrotar som i det vilda. Dock kanske man märker det när man sitter upp, då gäller det ju att fråga sig varför och sedan hur det ska lösas. Jag tror bra ridning kan vara friskvård för hästar (ur vissa synpunkter t ex att bli mer liksidiga).

Jag vill dra det ett steg längre och säga att bra ridning är friskvård för hästar.

Och så vist som malinsky sa:
Det har lixom kokat ned till att de problem min häst har haft, har berott på mig Jag är hans största bekymmer... (man måste få skratta åt det, eller hur?)

VI är ju hästarna största bekymmer... ack ja :bow:
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Jag vill dra det ett steg längre och säga att bra ridning är friskvård för hästar.

Och så vist som malinsky sa:
Det har lixom kokat ned till att de problem min häst har haft, har berott på mig Jag är hans största bekymmer... (man måste få skratta åt det, eller hur?)

VI är ju hästarna största bekymmer... ack ja :bow:

Exakt.

Stackars hästar att släpa runt på mig som är totalt förlamad i vänster sidan.
 
Sv: Ytter bak blir rakt och hamnar utanför kroppen

Det har lixom kokat ned till att de problem min häst har haft, har berott på mig :o Jag är hans största bekymmer... :rofl: (man måste få skratta åt det, eller hur?)

Tja samma här :cool:

Bara en sån sak, som en övning på sista hoppträningen, där vi mellan två hinder skulle lägga in en liten volt i galopp, vilket var rätt svårt och väldigt svårt åt ena hållet.... Volten blev inte rund, samt för stor samt kändes inte som om hästen ville böja sej tillräckligt.......
Tills jag (och tränaren:cool:) insåg att jag inte tittade dit jag skulle i det varvet, jag vred inte på huvudet tillräckligt för att se hela vägen runt, - när jag gjorde det så hade hästen inte längre problem åt det hållet:o

Det jag vill säga är att det behövs så lite för att att störa hästen och göra det svårare för den, och jag håller med er alla som inser att 99 procent, minst, sitter ovanpå sadeln......

Men visst kunde det utan hjälp att se ha varit lätt att som vissa kanske gör, mer och mer tro att hästen har ett problem, och skicka efter veterinärer och behandllare av olika slag.....:crazy: Den här diskussionen visar ju hur viktigt det är att med hjälp av kunniga tränarögon få syn på sina egna brister och även då att hästen nog kan, - om den bara tillåts...:cool::crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 810
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 575
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 314
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp