Ytter och inner sida...

domino

Trådstartare
..talas det ju mycket om... Men om man rider på en rak grusväg ute i skogen tex, vilken är ytter och inner sida då? Bara en tanke som slog mig :D
 
Sv: Ytter och inner sida...

Det beror på vilket håll hästen är ställd åt, är den ställt åt vänster, är vänser innersida och vise versa. Är den spikrak är den rakriktad. Detta ur dressyraspekt. Vissa skulle säkert säga att inersida alltd är vänster sida, för man rider ju på höger.
 
Sv: Ytter och inner sida...

Håller med hallonsoda... den sida som hästen är ställd åt är inner sida och inget annat!! :-))
 
Sv: Ytter och inner sida...

när jag rider ut inte har jag min häst ställd åt någe håll uta jag travar och tänker inte det minsta på viket sittben jag sitter på .
Det har inge betydelse då när jag rider rakt fram på en grusväg.
Men ibland får jag en tanke och när jag travar på högersida av vägkanten så inbillar jag mig att diket på högersida är ridhusväggen=)
Då kan jag sitta på rätt ben men jag märker inge skillnad fr hästen går iaf inte i form =)
 
Sv: Ytter och inner sida...

Ah, det är klart det är så... :o :D Tänkte inte så långt ;)
 
Sv: Ytter och inner sida...

Jag brukar variera sittben när jag rider ut. Sedan varierar jag ställning/böjning därefter. På så sätt "fastnar" jag inte i min ridning. Om hästen är svårare i en sida är det lätt att bara jobba med den sidan när man rider mycket rakt fram, men genom att byta sittben så "lurar" jag mig själv! :devil:

/Timsetim
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter och inner sida...

Om du rider på höger sida av stigen, då är vänster innner . så brukar jag tänka ;)
 
Sv: Ytter och inner sida...

Hästens inre sida är den sida som hästen SKALL vara ställd åt, inte nödvändigtvis den sida den ÄR ställd åt...
 
Sv: Ytter och inner sida...

.......
så om du rider på volt i trav och lättridning i höger varv, ställer hästen utåt(vänster), då har du höger som innersida?
 
Sv: Ytter och inner sida...

Håller med om att innersidan är den sida hästen SKA vara ställd åt. Det innebär att man kan ha en häst som själv ställer åt ett håll eller att du avsiktligt ställer den. Man kan ju då säga att hästen är kontraställd, d v s det är din avsikt, inte hästens, då är den felställd. I en volt anser jag nog att den sida som är inåt volten är den inre oavsett om du avsiktligt ställer den utåt. Hästen ska ju normalt vara ställd och böjd längs spåret.
 
Sv: Ytter och inner sida...

anses så normalt sett ja... men korrekt är det inte.
Jag vet två st som kuggade sig på ridningen under hästskötarexamen för "100" år sedan då ryttarna blev ombedd av Mats Mellberg att ställa hästarna utåt, eftersom de fick en ny inner sida trots att de låg på volten så kuggade de sig pga att de inte satt om. Motiveringen var just det att man sitter på ytter och hästarna ställdes om trots att varvbyte inte förkeom. En riktig kuggis alltså....som även ledde till en riktigt givande diskussion.
 
Sv: Ytter och inner sida...

Hästens innersida är den sida åt vilken hästen ska vara ställd, svårare än så är det inte. Rider du på rakt spår finns ingen egentligen innersida.
Däremot när du travar eller galopperar får du en given innersida iochmed att du i trav rider lätt, eller i galopp rider antingen i vänster eller höger galopp.
 
Sv: Ytter och inner sida...

Det beror på vad jag ägnar mig åt på volten... Det finns gånger då det är korrekt att motställa i en volt.
 
Sv: Ytter och inner sida...

Varför skulle det inte finnas ytter- och innersida på ett rakt spår? I öppna och sluta är ju hästen alltid böjd vare sig man rider på rakt eller böjt spår. Jag skulle tom vilja påstå att det är ytterst få hästar som är så rakriktade att de någonsin rör sig utan att vara böjda och/eller ställda...
 
Sv: Ytter och inner sida...

Förstår jag dig rätt om du alltså rider en kontraställd häst om du rider förvänd galopp på volt? Och att hästens innersida är den den är ställd från, så du för fram yttre höften i fattningen osv osv? I en skänkelvikning snett igenom börjar man alltså med kontraställd häst för att när man passerar mittlinjen ha en rättställd?

Är inte det att trassla till det i onödan? För mig är det självklart att den sida hästen är ställd/böjd åt är innersidan!
 
Sv: Ytter och inner sida...

Nej, du förstår mig inte rätt :D . I förvänd galopp ska ju hästen vara ställd åt galoppsidan d v s utåt på en volt. Samma sak t ex i förvänd sluta. Hur du menar i skänkelvikningen förstår jag däremot inte riktigt. Som jag ser det är innersidan samma sida som den sidförande skänkeln har d v s den sida åt vilken hästen ska vara ställd. Du får förklara hur du menar för jag är nog lite trög.
 
Sv: Ytter och inner sida...

Jag bommade tydligen att lättridning ingick i frågeställningen. Kan hålla med om att det komplicerar saken men det måste ju i första hand vara en fråga om hästens balans. Själv har jag hört folk lära sig sitta antingen på ytter eller på inner i en skänkelvikning (var och en är salig på sin tro) och tycker att det är lite konstigt att tränarna, ridlärarna har lärt sig olika. Kanske är det mode eller tidens tand.
 
Sv: Ytter och inner sida...

ja men det har aldrig ifrågasatts eller hur?
I en förvänd sluta på volt åt höger, vilken anser du vara den inre sidan?
 
Sv: Ytter och inner sida...

njae, det var mer ett förtydligande från mig, frågeställningen gäller ju vilken sida som är den inre i förhållande till ställningen. Alla "VET" ju att man sitter på ytter vid tex lättridningen, därav det exemplet.
 
Sv: Ytter och inner sida...

keramin skrev:
Nej, du förstår mig inte rätt :D . I förvänd galopp ska ju hästen vara ställd åt galoppsidan d v s utåt på en volt.

Men om hästen är ställd åt galoppsidan ÄR den inte utåt!!! Det är ju det hela resonemanget handlar om. Den är ställd inåt, men eftersom den då är ställd från voltens centrum är det förvänd galopp.

Hur du menar i skänkelvikningen förstår jag däremot inte riktigt. Som jag ser det är innersidan samma sida som den sidförande skänkeln har d v s den sida åt vilken hästen ska vara ställd.

Om du går ur hörnet böjd åt höger i höger varv, rakriktar och ställer vänster för att börja en skänkelvikning borde den väl enligt ditt resonemang vara ställd utåt när den är ställd mot väggen??? Eller gäller det inte när man rider hörn, bara när jag rundar av hörnen till en volt?

Om man i stället definierar innersidan som samma sida som den sidförande skänkeln blir den förvända slutan rätt intressant! Sidan in mot ridbanan är yttersida eftersom hästen är böjd åt andra hållet, men samtidigt är den insida eftersom ytter, nej hoppsan INNER-skänkel kan sägas vara sidförande. Men då är det ju ingen förvänd sluta, hästens och ridbanans innersida är ju samma! Det är i själva verket den "vanliga" slutan som är förvänd! Det står fel på bilderna i ridhandböckerna!

Det kan verka förvirrande i början att definierar ytter- och innersida efter hästens böjning/ställning, men med den definitionen går det att "få ihop" hela ridteorin!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp