Ytter ytter ytter..

D

Diler

Jag har ett jätte stort problem med min häst..
När man rider honom MÅSTE man verkligen ha med ytterskänkel och yttertygel extra mycket. Och jag har verkligen jätte svårt att hålla på yttersidan så jag tappar allt och han kör upp huvudet och galopperar fortare och sedan tillslut börjar han slängtrava :(
Jag måste verkligen lära mig håller mer på ytter annars kommer min och hans ridning aldrig komma någon vart...
Någon som har ett tips på hur jag verkligen ska få med yttersidan? =(

Jag är otroligt tacksam för svar då jag och han inte kommer någon vart.. =( :confused:

:bow:
 
Sv: Ytter ytter ytter..

Det enda som nog faktiskt kan hjälpa med en sådan här grej, är något som du redan har, dvs. att förstå vart problemet ligger och sedan tänka på det hela tiden när man rider.

Tränar du mycket och hela tiden tänker på att du ska ha med ytter så gör du det snart automatiskt :) Det kan vara kämpigt, men det kommer.
 
Sv: Ytter ytter ytter..

Håller med föregående, men var jättenoga med att verkligen ta igenom hjälpen varje steg, så försvinner det fortare, hästen ska aldrig komma undan genm att göra så. Går det inte att göra det i galppen, så gå ner is kritt arbeta dig uppåt i gångarterna. Jobba mkt på volter o öppna, anledningen är att hästen inte rakriktad, och det är bara att träna på, varje ridpass. Det blir rätt så fort lättare när hästen förstått att du alltid korrigerar.
 
Sv: Ytter ytter ytter..

Det bästa är en väldigt tjatig tränare:D;)
En som verkligen påpekar det om och om igen och som kan se när du är på väg att tappa det och påminna dig om det i tid sas.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 625
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 095
Senast: banani
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 139
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp