Ytterbenet eller innerbenet?

attempt

Trådstartare
Jag rider för en tränare som enligt mig är jätteduktig,
men jag har en liten fråga.

När jag ska svänga, tex in på en volt så vrider jag blicken dit jag ska, lyfter innerhanden en aning (fram och upp och lite utåt) och vrider ut tån på innerbenet och ger ett tryck med inner skänkel så att hästen vänder rumpan, och då automatiskt vänder in nosen och svänger. Detta för att slippa behöva ta i munnen på hästen.
(Hoppas ni förstår min krångliga förklaring)

Hur gör ni?
Använder ni er utav ytterbenet eller innerbenet?
 
Sv: Ytterbenet eller innerbenet?

jag använder neck-rein( tygeln mot utsida halsen i detta fall)
samt trycker med ytterben.
Om det behövs, tex på en ung häst, visar jag vägen med innerhanden genom att ta ett direkt ledande tygeltag i den riktning vi ska åt.
 
Sv: Ytterbenet eller innerbenet?

tillägg:
Är försiktig med att titta allt för mycket åt det håll jag ska, lätt att man vrider så mycket på huvudet att man viker insidan av överkroppen och hästen därigenom "tappar bogen".
Det är bättre att titta typ mellan hästens öron ( så som man fick lära sig förr på ridskolan....)
 
Sv: Ytterbenet eller innerbenet?

glömde skriva att jag använder mig utan neckreiningen också, vilken hon är superduktig på, trots bara 3 fyllda år. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 924
Senast: fruxolisa
·
Träning Med glimten i ögat sådär :p Min treåring är riden någon handfull gånger, två senaste gångerna har varit för min tränare, sedan har vi...
Svar
7
· Visningar
1 540
Senast: Lager
·
Övr. Hund Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det: Kontakt 1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 1b. 3...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: Lupin
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: Annna_91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp