Bukefalos 28 år!

MH med dvärgpudel

Lupin

Trådstartare
Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det:

Kontakt
1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök.
1b. 3: Följer med, men är inte engagerad i testledaren.
1c. 3: Accepterar hantering.

Lek 1
2a. 4: Startar snabbt, leker aktivt.
2b. 4: Griper med hela munnen.
2c. 4: Griper med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper.

Lilla bytet
3a. 1: Startar inte/når ej fram till hjul.
3b. 1: Nonchalerar föremålet/springer inte fram.

3a. 4: Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet.
3b. 2: Griper inte, nosar på föremålet.

Aktivitet
4. 2: Är uppmärkam och lugn-står, sitter eller ligger.

Avståndslek
5a. 2: Kontroll, avbrott förekommer.
5b. 1: Visar inga hotbeteenden.
5c. 1: Går inte fram till fig i tid.
5d. 1: Visar inget intresse.
5e. 1: Visar inget intresse.

Dumpe
6a. 3: Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
6b. 1: Visar inga hotbeteenden.
6c. 5: Går fram till overallen utan hjälp.
6d. 1: Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
6e. 1: Visar inget intresse.

Skrammel
7a. 3: Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
7b. 3: Går fram till skramlet när föraren står bredvid.
7c. 2: Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna.
7d. 1: Visar inget intresse.

Spöken
8a. 2: Visar enstaka hotbeteenden.
8b. 3: Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan.
8c. 4: Håller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
8d. 2: Går fram till fig när föraren talar med fig och lockar på hunden.
8e. 4: Tar själv kontakt med fig.

Lek 2
9a. 4: Startar snabbt, leker aktivt.
9b. 4: Griper med hela munnen.

Skott
10. 1: Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.

Några kommentarer:
Lilla bytet, första omgången - jag hörde inte testledarens kommando om att släppa hunden, så jag höll kvar henne. Vågade inte släppa när trasan drog igång, eftersom jag inte hörde något (det blåste en del och prasslade i björkarnas löv, ett väldigt susande). Andra omgången ropade testledaren högt och när Z fick syn på den flyende trasan var hon snabbt iväg och kom ifatt den före slutet. Hon bet inte i den, men stötte mot en gång med nosen och tappade sen intresset.

Avståndsleken var konstig. Z la inte märke till att det hände något längre fram, hon var fullt upptaget med att sniffa i skogen, hälsa på "personal" och publik bakom oss mm. När hon till slut fick upp ögonen för den skojiga personen som ville leka stack hon iväg dit direkt, men i samma sekund bröt domaren i och med att det hade tagit så lång tid. Jag förstår henne, det var svårt att avgöra vad som skedde eg. Men jag tror Z var alldeles för distraherad av dofterna, hade hon uppmärksammat figgen i tid så hade resultatet blivit helt annat. Hon blev så himla glad när hon väl uppfattade figgen där borta! Störtade iväg för att hälsa och leka, men det var för sent. Hälsa fick hon ju göra och var överlycklig, men hela momentet blev så snopet och ett riktigt antiklimax, med tanke på hur mycket hon gillar att leka. Jag vet inte om det kan ha påverkat att jag missade att sätta totte i luggen på henne, hon har ingen superlång lugg, men den hänger helt klart över ögonen på henne? Plus alla goda dofterna? Ja, jag vet inte alls vad som hände.

Vid skramlet gjorde jag en tabbe, men jag vet inte om det inverkade eller inte. Precis när skramlet rasslade till och jag släppte kopplet så hoppade Z till och skulle iväg - då råkade jag trampa på kopplet så att hon fick en rejäl knyck i halsbandet. Det är möjligt att det kvittar, men kan de ha påverkat att hon inte ville fram lika snabbt och kolla? Hemma bryr hon sig inte om man vare sig tappar kastruller och lock bredvid eller på henne...hon hoppar till och undan en kort bit och kollar sen snabbt vad som hände och bryr sig inte mer. Hon är inte ljudkänslig i övrigt. Och skott/fyrverkerier/smällare rör henne inte i ryggen.

Z älskar att kampa! Man lyfter henne lätt i trossen, så att hon tappar markkontakten. Testledaren provade och tyckte jag hade en tuff och cool dvärgpudel. :p

Ja det var allt. Jag är nöjd med Z's MH. Synd bara att ingen vågade filma + att det regnade så jag lät kameran ligga i bilen. Blev i alla fall gratulerad till ett lyckat MH och en trevlig hund. Domaren tyckte att kryssen satt som för vilken schäfer som helst. :D
 
Sv: MH med dvärgpudel

Jag tycker det ser trevligt ut! :)

paradiset: Blandraser får göra MH i mån av plats på de flesta klubbar. Men renraser och då framförallt bruksraser går alltid före.
 
Sv: MH med dvärgpudel

Hon ÄR en väldigt trevlig hund. Det säger alla som träffar henne. Hon är väldigt speciell. :)
 
Sv: MH med dvärgpudel

Grattis till det fina resultatet! Så himla kul att se, jag är ju nykär i just pudlar!
 
Sv: MH med dvärgpudel

Grattis till ett bra MH!!! Roligt att folk gör det på lite mer "ovanliga" raser :)
 
Sv: MH med dvärgpudel

Jättekul att höra om någon som gjort MH med sin dvärgpudel! Själv har jag inte gjort det med min, men han hade säkert klarat det hyfsat. Frånsett att hans föremålsintresse ligger på -5, ungefär. :p

Annars är han en väldigt trygg och glad hund som inte bryr sig om skrammel och skott och gärna hälsar på alla han möter.
 
Senast ändrad:
Sv: MH med dvärgpudel

Grattis till ett fint MH, jättekul och bra att göra det för att få en objektiv bild!

Får man fråga vilken kennel din tik kommer från? (Jag är lite, lite intresserad av en pigg och orädd dvärgpudel, så jag måste ju samla på mig bra kennelnamn ;))
 
Sv: MH med dvärgpudel

Uppfödaren till min dvärgpudel slutade med pudlar för några år sedan, det är en gammal dam och pälsvården blev för mycket. Hon föder upp bl.a. papillon numera.

Jag föder själv upp dvärgpudlar, min tik fick sin första kull i våras/somras.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: MissFideli
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 525
Senast: Hedinn
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 620
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 802
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp