Bukefalos 28 år!

Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Den termen användes också om olyckan på Badminton i fjor när den franska hästen (har glömt namnet för tillfället) spätsades på hinderflaggan.
Direkt översatt knäpp olycka men andemeningen är väl i princip osannolik olycka precis som Tussinussen säger.
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Jo jag förstår ju också vad freak betyder vanligtvis, men har aldrig hört det i den meningen. Men vad var det som var så osannolikt med olyckan då? :confused: Det jag har hört var att det hände på ett smalhinder in mot vattnet, inget svårt hinder alls. Men det brukar ju heller inte vara de allra svåraste hindren som skördar offer känns det som... Isf är ju de flesta olyckorna "freak accidents".


*aicha - insnurrad i sina egna funderingar*
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

jOch tränar man för mkt dressyr så blir dom väl för lydiga (som ngn sa i en annan tråd).

Jag köper INTE argumetet om att hög lydighet skulle ha någont som helst med alla dösdolyckor att göra. Lyssnar inte hästen är det ju livsfarligt att rida an ett hinder oavsätt situation.

MEN det kanske har med muskulaturen att göra. Tränar man förmycket dressyr byggs musklerna på fel sätt så att de inte längre lämpar sig för terräng??? Det är en liten teori jag har.
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Jag köper INTE argumetet om att hög lydighet skulle ha någont som helst med alla dösdolyckor att göra. Lyssnar inte hästen är det ju livsfarligt att rida an ett hinder oavsätt situation.
Jag tycker det är lite vanskligt att säga att det INTE är så. Jag tror att det är en faktor som absolut spelar in.
Fast man kan tänka lydighet på olika sätt. Hästen som är mycket lydig, lyssnar alltid och OM då ryttaren gör misstag så lyssnar hästen FÖR mycket på ryttaren, kanske. Den väntar kanske 1/100 sek med egna beslut. För sent för den att klara sej själv förbi hindret.

En ngt "olydigare" häst tänker mer själv så som vi brukar säga att ponnyerna gör. :idea:

Ónekligen sker färre olyckor med ponny TROTS att där är en del starter som gör att de flesta på marken får ågren. Ponnyerna rids mycket mer framåt.. eller springer/tänker mer framåt.

Jag tror iallafall INTE att det är bättre banhoppning som behövs för att slippa olyckorna om vi ser tillbaka. Att vi måste bli bättre på banhoppning är en annan femma men jag tror som sagt inte att det löser problemen.
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Helt osannolikt nog var jag pa den tavlingen i sondags.. De korde hoppning pa tre olika banor parallellt med eventingen och nangang pa eftermiddagen kom beskedet och alla tavlingar avslutades direkt. Nar jag o "lillasyster" gick tillbaka till trailern genom omradet med alla trailrar o bussar var det riktig spoklik stamning, i princip ingen pratade, nastan helt knapptyst medan alla gjorde iordning o lastade in sina hastar. Sa himla laskigt.

Har varit o kollat pa ft dar en annan gang och det var vattenhindret hon trillade av pa, var en inte alls stor stock o sen liten backe och nerhopp i varldens mest oansenliga lilla vattenhinder, men olyckor kan handa pa de minsta hinder! Det som hande (sa alla pa tavlingen) var att hon gatt fore hasten over stocken o sen trillat av framfor den och sen blev hasten "excited" o sprang over henne.. Sa himla hemskt!! :( Brot faktiskt ihop sen pa kvallen, var verkliegn illa berord..:(
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Jag tror det är en kombination av det hela

Det finns bra riden dressyr och dåligt riden dressyr, sk pudeldressyr

Bra dressyr gör hästarna till bättre banhoppningshästar och troligtvis även bättre terränghästar

Pudeldressyr gör domarna glada, men banhoppningen sämre då den tar bort hästens bjudning och uppmärksamhet på annat än ryttaren. Inte sällan går dessa hästar också mer eller mindre bakom hand (vilket sällan! medför poängavdrag i Sverige) I mitt tänk är det bra om dessa hästar inte kommer längre än till banhoppningen
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Usch:crazy: hon dog mao av att bli översprungen ov sig egen häst efter en avfallning. Då förstår jag vad de menar med freak accident, snacka om maximal otur:cry:
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Jag tror det är en kombination av det hela

Det finns bra riden dressyr och dåligt riden dressyr, sk pudeldressyr

Bra dressyr gör hästarna till bättre banhoppningshästar och troligtvis även bättre terränghästar

Pudeldressyr gör domarna glada, men banhoppningen sämre då den tar bort hästens bjudning och uppmärksamhet på annat än ryttaren. Inte sällan går dessa hästar också mer eller mindre bakom hand (vilket sällan! medför poängavdrag i Sverige) I mitt tänk är det bra om dessa hästar inte kommer längre än till banhoppningen


Jag håller med , det är en konst i sig att rida dressyr OCH behålla bjudningen i banhopp/terrängen, en ryttargrej helt klart !
Klarar man det så är det såklart ingen nackdel men tyvärr ser man för mkt av det som är tvärtom.
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Jag tycker det är lite vanskligt att säga att det INTE är så. Jag tror att det är en faktor som absolut spelar in.
Fast man kan tänka lydighet på olika sätt. Hästen som är mycket lydig, lyssnar alltid och OM då ryttaren gör misstag så lyssnar hästen FÖR mycket på ryttaren, kanske. Den väntar kanske 1/100 sek med egna beslut. För sent för den att klara sej själv förbi hindret.

En ngt "olydigare" häst tänker mer själv så som vi brukar säga att ponnyerna gör. :idea:

Ónekligen sker färre olyckor med ponny TROTS att där är en del starter som gör att de flesta på marken får ågren. Ponnyerna rids mycket mer framåt.. eller springer/tänker mer framåt.

Jag tror iallafall INTE att det är bättre banhoppning som behövs för att slippa olyckorna om vi ser tillbaka. Att vi måste bli bättre på banhoppning är en annan femma men jag tror som sagt inte att det löser problemen.

Jag tror du har en poäng i detta, liksom Bettibets i sitt inlägg om pudeldressyr. Tål att tänkas på.
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Jag köper INTE argumetet om att hög lydighet skulle ha någont som helst med alla dösdolyckor att göra. Lyssnar inte hästen är det ju livsfarligt att rida an ett hinder oavsätt situation.

MEN det kanske har med muskulaturen att göra. Tränar man förmycket dressyr byggs musklerna på fel sätt så att de inte längre lämpar sig för terräng??? Det är en liten teori jag har.


menade mer , som ngn sa , att om man rider för mkt dressyr och sådär så kanske dom liksom lyssnar enbart på ryttaren och inte vågar ta egna slutsatser själv, tex om ryttaren ger fel signlaer till hästen eller hur man nu ska säga, och gör så att hästen hoppar fel.. fattar du hur jag menar?
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Jag tycker det är lite vanskligt att säga att det INTE är så. Jag tror att det är en faktor som absolut spelar in.
Fast man kan tänka lydighet på olika sätt. Hästen som är mycket lydig, lyssnar alltid och OM då ryttaren gör misstag så lyssnar hästen FÖR mycket på ryttaren, kanske. Den väntar kanske 1/100 sek med egna beslut. För sent för den att klara sej själv förbi hindret.

En ngt "olydigare" häst tänker mer själv så som vi brukar säga att ponnyerna gör. :idea:

Ónekligen sker färre olyckor med ponny TROTS att där är en del starter som gör att de flesta på marken får ågren. Ponnyerna rids mycket mer framåt.. eller springer/tänker mer framåt.

Jag tror iallafall INTE att det är bättre banhoppning som behövs för att slippa olyckorna om vi ser tillbaka. Att vi måste bli bättre på banhoppning är en annan femma men jag tror som sagt inte att det löser problemen.

det var så jag menade :P
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

Jag tror iallafall INTE att det är bättre banhoppning som behövs för att slippa olyckorna om vi ser tillbaka. Att vi måste bli bättre på banhoppning är en annan femma men jag tror som sagt inte att det löser problemen.


Det gör det ju indirekt eftersom det är så att ryttarna måste bli bättre för att klara banhoppningen, indirekt blir det ju oxå så att det blir svårt att hoppa 1.20- 1.30 godkänt med pudeldressyr i grunden dvs galoppen måste bli bättre för att komma över vilket även gynnas i terrängen.
 
Sv: Ytterligare DÖdsolycka - Irland

http://useventing.com/competitions.php?section=safety&id=1478
http://useventing.com/competitions.php?section=safety&id=1477
http://useventing.com/news.php
Dessa sidor ger en infallsvinkel,som kan vara bra att ta del av.Överlag tror jag att vi har mycket att lära gnm att lyssna på de etablerade.
:eek:Jag menar nu INTE,att det inte finns sådana ryttare i detta forum;)
Vad hände när Steepeln togs bort?
Jo,bl.a har vi fått mer och mer tekniska banor,till publikens förtjusning(och ryttarnas).Dessutom har hindren blivit mer och mer "flachiga,eller publikfriande, om man så vill.Det ställer ytterligare frågor till våra hästar,som skall vara fräscha i skallen för att kunna ta rätt beslut med sin ryttare,samt att de inte skall bry sig om alla utsmyckningar som faktiskt gör att våra banor ser så häftiga ut.Det är ändå hästar vi hanterar,och som skall prestera.Kanske det har blivit för mycket av artisteri, i hinderutsmyckningen?
Dessutom hade någon av de "Gurus" som finns utanför Svedalas gränser,även funderat över detta att sporten har blivit så fantastiskt populär.I kölvattnet av detta,kommer alla dessa ryttare som många gånger,har det visat sig,saknar den naturliga balansen,med t.ex barbacka ridning ute på fälten,och i skogen.
Det blir lite som "stadsungar " som kommer ut i Mullegruppen,de snubblar mera,jämförelsevis än "bonnungarna" innan de vant sin kropp,knopp vid "terrängen"sas.
Ja, nu fick jag lite ur skallen.Tror att det många gånger också handlar om att du som ryttare lyssnar till din "Magkänsla",vid varje ögonblick.Den är att lita på i stort sett varje gång,om du befinner dig på ditt eget trappsteg i utbildningskedjan.Nu skall jag sända en tanke till familjen,som så tragiskt drabbats av sorg.
Men sedan är det som Bettibets sa,vi får bestämma oss.Antingen lägga av eller se till att vår otroligt ultimata sport får fortsätta att utvecklas till en utmaning som ger positiva spaltmeter:)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag och en kompis har fått möjligheten att åka på utlandspraktik (kommer gå åk 3 på hästlinje) i höst och vi vill åka till Irland...
Svar
0
· Visningar
454
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 843
Senast: hhere
·
Juridik & Ekonomi Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad? Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
14 837
Senast: Kakis
·
IT & mobiler Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera...
2
Svar
32
· Visningar
1 540
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp