Bukefalos 28 år!

Ytterligare en fodertråd.

Sv: Ytterligare en fodertråd.

Vete går bara rakt igenom hunden, och brukar orsaka dålig avföring. Är också en vanlig källa till allergier. Många hundar blir även glanslösa i pälsen av vete, och andra liknande spannmål. Det brukar dock inte alltid bero på vetet i sig, utan att fodren har det i sig, istället för att ha dom ämnen som hundarna behöver och som är dyrare.

Enligt min erfarenhet, av många olika raser, så blir dom mättare på ett foder som är energitätt och väl sammansatt. Om min hane äter ett sämre foder, så äter han kanske bara någon dl extra av maten, men tigger konstant av allt annat och blir fixerad vid godis osv. På detta foder håller han sig nöjd helt enkelt.

Båda mina har för övrigt fri tillgång just nu, och äter alltid i omgångar så jag vet hur mycket dom får i sig, båda äter som bäst såhär för dom är hungriga på olika tider alltid. När valpis finns här sen, blir det portioner till en början. Jag hoppas på att även den ska kunna reglera sitt intag lika bra själv som sina föräldrar senare.
 
Sv: Ytterligare en fodertråd.

Så jag funderar lite på din inställning... varför skulle det vara "fel" att hunden reglerar sitt födointag själv?
Fel och fel... Jag tror egentligen inte att hundar klarar av att reglera sitt födointag när de inte får jobba för maten. I det vilda vräker de i sig när det väl finns mat för att klara sig när mattillgången blir sämre igen. Ger vi då fri tillgång på lättåtkomlig föda tror jag risken är stor att hunden äter mer än den behöver.
Sen är jag inget fan av mat-i-skål över huvud taget, när jag har tid försöker jag istället ge maten som berikning.
 
Sv: Ytterligare en fodertråd.

Hundar klarar av det alldeles utmärkt, om dom får lära sig det. Jag har aldrig haft en för tjock hund, trots fri tillgång på många hundar av varierande raser, aktivitetsnivå och storlek/kön.
 
Sv: Ytterligare en fodertråd.

Min erfarenhet säger annat, men som sagt, mat-i-skål är inget jag ägnar mig åt speciellt ofta över huvud taget.
 
Sv: Ytterligare en fodertråd.

*KL*

Alla hundar lär sig INTE. Om det vore så skulle det inte finns överviktiga hundar.

Däremot så för många - inte alla - fungerar fri tillgång bra, då det passar just den hundens ätmönster bäst.

Mina greyhounds har varit 'småätare' båda två. Fick de fritt med mat gick de där 8 - 10 gånger per dygn - både natt och dag, och åt lite. På så sätt kunde jag få i dem tillräckligt för de hyfsat skulle hålla vikten. Med fasta fodringar så åt de endera inget alls, eller ytterst lite. Och åt kanske 4 dl/dygn = väldigt magra hundar, och på den med känslig mage en mage som mådde dåligt.

Pappas tik och min första tik var 'varann-nattsätare'. Båda fick tillslut fri tillgång då det var det som fungerade bäst. Pappas tik äter ungefär varannan natt, och då äter hon två dagars ranson ungefär på en gång/en natt. På så sätt får hon i sig tillräckligt (motsvarande 10 dl/dygn). Med fasta givor åt hon kanske 5 dl per dygn, och hullet var därefter.

Mina två nuvarande däremot, skulle INTE fungera på fritt. De skulle äta på tok för mycket, och bli på tok för tjocka. (Sen skulle de slåss snudd på oupphörligen men det är en annan sak). På dem fungerar det bäst med 2, ev 3 mål mat per dygn, med fast giva och fasta tider.
 
Sv: Ytterligare en fodertråd.

Du har väl heller inte haft dina nuvarande sen dom var små valpar?

Jag känner till två Labradorer till och med som lärt sig äta på fri tillgång, från 8 veckors ålder. Det är dock säkerligen helt omöjligt om man får hem en 3 åring som är van att kasta i sig maten 2 ggr om dagen ;)

Jag har Amstaff, och fick kämpa en del för att dom inte skulle slåss om maten. Alla har varit vaktiga kring mat, ben, leksaker etc. Nu går det dock smärtfritt, då maten alltid finns så dom behöver helt enkelt inte slåss för att få tag i lite...

Vi har uppfostrat ungefär 15 hundar till detta sätt, 4 olika raser. Men alla har fått vänja sig direkt från början. Sen några som kommit som vuxna också, och det har tagit lite längre tid men gått bra till slut.
 
Sv: Ytterligare en fodertråd.

Nix, haft den ena sen han var 3 år och den andra sen han var 6 månader. Mataggressionen kom dock i samband med den lillas könsmogenhet. Den äldre har glatt delat med sig mat innan. Men som sagt, den äldre var just precis 'en treåring van att kasta i sig mat 2 ggr/dag' innan han kom, och han gick på semi-fri tillgång här innan, dvs jag hällde i ordentligt två ggr per dag, och de åt inte upp allt på en gång, men det tog slut innan nästa gång utan problem.

MEN, den äldre är kastrerad nu, och kan helt enkelt inte äta den mängd han vill utan att bli tjock, om jag inte ska mata honom med typ popcorn.

Dvs, han skulle inte äta tills han fick magtarmomvridning på fri tillgång, men han skulle äta sig sjuk ändå då han skulle bli fruktansvärt fet.

Den lilla skulle äta tills magen sa stopp. Han har utan konkurrens och utan att ens sakta ner ätit 30 dl hundmat i ett svep en gång, och han hade ätit lika mycket till om han fick. Aldrig sett en hund äta med hans extrema tempo.

De två greyisarna som hade fritt kom som vuxna, vana med att inte ha fri mat. Inte minsta problem ha fritt, men så ansåg inte de att de ständigt var nära svältdöden heller ;)

Så som sagt, den äldre herrn skulle utan tvekan kunna hantera fri tillgång såtillvida att han skulle äta 15 - 20 dl och inte mer. Men han skulle dö i akut fetma av det. Den lilla kan inte hantera det, han skulle äta tills 'magen sprack'.

Tidigare hundar har hanterat det utan minsta problem.

Pappa har haft valpar som utan problem hanterat fri tillgång, och ätit på tok för mycket. Vissa är helt enkelt av typen 'hungrig jämt' och utan stopp, redan som små. Andra är som min äldre, mer moderata. Och vissa är som raringarna som utan problem fungerade på fritt, dvs du skulle teoretiskt kunna ställa fram den öppna tunnan.
 
Sv: Ytterligare en fodertråd.

Jag håller med, man kan inte säga att det fungerar för alla hundar. Dels har ju alla olika lätt/svårt för att lägga på sig, dels varierar aptiten har man sen fler än en hund så är det ju massor av faktorer att ta hänsyn till...

Min tik skulle förmodligen äta ihjäl sig, inte för att hon skulle bli tjock, för det har jag mycket svårt att tänka mig, utan helt enkelt för överlevnadsinstinkten -finns det mat så äter man. Labben finns det nog heller ingen botten i, terriern är möjligen träningsbar, kanske kanske jämten också även om jag är mycket tveksam...
 
Sv: Ytterligare en fodertråd.

Exakt, det skulle vara en MARDRÖM att ha min lilla + en av greyisarna. För den ena skulle behöva fritt, och den andra ABSOLUT INTE kunna hantera fritt.

Och när ena greyisen fick leverpaj, och behövde specialmat (svindyr) fick jag helt sonika sätta BÅDA greyisarna på specialmat. Helt enkelt för att det var enda sättet behålla fria tillgången (dvs de höll vikten) OCH kunna ge specialmat. Och när jag hade en greyis och äldre riesenherrn, så den mat som serverades fri tillgång på var snäppet sämre än greyisen behövde, jag fick 'tillskottsfodra' henne 2 ggr/dag. För hade jag haft hennes mat på fri tillgång hade hanen blivit fet som en julgris. Så jag fick ha hans mat fritt, och tilläggsfodra henne 2 ggr/dygn.

Faktum är att jag utan minsta lilla tvivel föredrar 'äter allt som liknar mat, med god aptit direkt när skålen ställs ner och tills den är tom'. Det är MYCKET enklare så. Ta nu t ex, en liten 'svårfödd' växande knatte som behöver energitätt foder, och en LÄTTFÖDD herre som behöver äta medicinskt bantarfoder. Att ha fritt på den lillas foder skulle leda till att den äldre skulle bli groteskt fet. Att ha fritt på den storas foder skulle leda till att den lilla blev ett extremt benrangel (förutom att han skulle hamna på Ultuna med akut magomvridning då).

Fri tillgång kräver ju som sagt att man har hundar med SAMMA behov, alt att den med det lägre behovet är en kräsen sak som inte vill äta så mkt. Att ha hundar med vitt skilda behov på fri tillgång är en omöjlighet om de ska leva fritt tillsammans liksom. ÄVEN om de skulle samsas fint om maten, ÄVEN om de inte skulle äta hysteriskt. Men det går inte att lära dem att bara äta 'SIN' mat.

Och jag tror att t ex Bebban en vacker dag kommer möta en 'jag äter tills jag stupar'-hund. Likväl som folk som hävdar att det är omöjligt med fri tillgång en dag kommer att möta en hund som inte bara funkar på fri tillgång, utan funkar bäst på det. Det går helt enkelt inte dra alla hundar över en kam, oavsett om man haft X stycken i rad det fungerar på.

Aptit är i mångt rasrelaterat med, avvikelser finns ALLTID, men man finner många mer greyhounds som fungar prima på fri tillgång än man hittar labradorer som gör det. Oavsett om de föds upp och fodras EXAKT likadana från valpstadiet.

Som jag glatt sa om den lilla första gången jag såg honom äta 'han äter som en riktig riesen' ;) Jag skulle blivit lika förvånad om han knaprat några kulor och sen gått, som jag skulle blivit om jag fått hem en greyhound som vräkte i sig allt som fanns och lite till :devil: Båda sorterna finns i resp ras, men de tillhör minoriteten.

Är ju som med hästar, det är ett fruktansvärt bök att fodra i hagen om man har en svååårfödd häst som äter som en sparv och långsamt som en snigel, och en lääääättfödd, hungrig jämnt och som äter som om det brann i knutarna. Samma är det ju med hundar, har de inte samma behov blir det rejält bökigt, och just därför föredrar jag utan tvivel de som rensar skålen när den ställs ner. Då kan man ha olika foder utan problem. (Fast man måste komma ihåg att passa tider, något jag har svårt att vänja mig vid. Man blir bortskämd av 17 år med fri tillgång..)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 660
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 895
Senast: SusieQ
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 922
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp