Bukefalos 28 år!

Ytterligare en hingstvals(t)råd

M

md5krist

Funderar på vilken hingst vi ska välja till vårt sto e. Concorde u. Kahlua (46) ue. Kaliber och tänkte höra om ni har några idéer och förslag. Vi hade bestämt oss för att ta Jeopardy till henne som ett litet försök eftersom vi har en J-avkomma som vi är väldigt förtjusta i. Men nu har ju han EVA så det föll ju och nu är det inte så långt kvar tills hon ska betäckas.

Stoet i fråga är korrekt och ganska bra exteriört. Hon är 167 cm och har diplom som treåring. Dock inga egna prestationer alls pga en skada som unghäst. Så jag vet ju inte ens hur hon är att rida, vilket ju försvårar hingstvalet. Hon har ett meriterat möderne med ett flertal syskon med fina prestationer, exv. Baileys e. Irco Mena, som var placerad i Falsterbo Derbyt för ett antal år sedan.

Hon har två vuxna avkommor. Den ena e. Come Back II var klass ett i gång har jag sett på ASVH, men i övrigt vet jag inget. Den andra e. Manfield fick dubbeldiplom med 9-9 i hoppning i fjol. Den har vi sett och det är en stor, långlinjerad häst. Vi har avkommor e. For Feeling, Casir Ask och Carland undan henne.

Hingsten bör ha bra galopp och god ridbarhet samt naturligtvis god hoppförmåga. Gärna åt det lite kortare hållet, då hennes avkommor verkar bli aningen långa kanske.

Vi har själva funderat på Cartier, Empire, HipHop eller kanske Carland igen. Men lite andra idéer eller kommentarer runt ovanstående hingstar vore ju inte dumt. :)

Här är årets avkomma e. Carland:
http://www.frisegarden.se/bilder/aktuelltbilder07/10days2.jpg

Här är stoet självt (dålig bild) med avkomman e. For Feeling.
http://www.frisegarden.se/bilder/Cessna_1.jpg
 
Sv: Ytterligare en hingstvals(t)råd

Min absoluta storfavvo, Lucky point HE, sen har du San Brasil, bägge åt det kortare hållet. Annars Sheraton VDL på Gränsbo:love: :d
Tycker alla stämmer på alla punkter
 
Sv: Ytterligare en hingstvals(t)råd

Hej,
Jag tycker du först ska göra en +/- lista på ditt sto. Vilka styrkor resp. svagheter har hon.
Jag tycker du ska titta på internationella hingstar som har lämnat avkommor som har visat prestation.
Lord Z är en hingst som tävlat både Franke Slookhaak och John Whitaker i svår hoppning. Lämnat avkommor som Nicolette (Robert Whitaker, 160, Marcus Ehning, Noltes Kutchengirl 160, Eric vd Vleuten, Philip) Lord Z är en modern sportmodell. Han finns tillgänglig i Sverige via Eklunda. Kanske lite dyrare men han äreftertraktad i hela Europa. Denna entusiasm kommer av att jag har ett sto, vars mor är helsyster till Lord Z. Hon är en fantastisk individ.
 
Sv: Ytterligare en hingstvals(t)råd

Är CB II avkomman född -99 el -00 ? (Osäker på vilket år det var) MB som fött upp din och som jag gissar du köpte henne ifrån, hade i alla fall en fin CB II som var 3 år men är lite osäker på vilket år det var men ganska säker på -03 (alltså född-00). Vet i alla fall att hoppningen på 3-års hade gått åt pipan då jag tror det var att hästen gick omkull. (Var en hel del för kiropraktorn att fixa till efteråt, det var för att kiro var där som jag var uppe med en av mina som skulle behandlas). MB egen beskrivning av den var att den hoppade kanon i vanliga fall, CB II ligger ju mig själv varmt om hjärtat därav att vi disskuterade den.
Hade jag varit du så hade jag ringt MB och disskuterat med henne hon känner ju stostammen och tidigare avkommer mkt väl så där kan du nog få en del tips, har du inte hennes nummer så kan du PMa.
 

Liknande trådar

M
Avel Funderar på vilken hingst vi ska välja. Stoet är e. Concorde - Kaliber och kommer från stofamilj 46. Mamma är helsyster med Krocket och...
Svar
10
· Visningar
1 591
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp