Ytterligare en hostfråga från mig ;)

Shaggy

Trådstartare
Jag skrev in frågan i ett av mina inlägg i min förra tråd men tror inte att någon såg den eftersom jag inte fått nåt svar.
Jag har för mig att jag nångång läst eller hört att hosta kan indikera mask. Stämmer det??? Vilken mask i så fall?
Förövrigt går Novan ute dygnet runt nu och har gjort så sen i torsdags. I kväll ska jag rida lite hårdare så får jag se om hon hostar lika mycket som tidigare (red hårt i fredags och då hostade hon).
Kan hon vara pollenallergisk?? Iofs började hon hosta i början på mars men då blommar väl al eller???
Jag tycker inte att det stämmer riktigt med vanlig hosta.
Hon började hosta mycket tvärt ingenting ena dagen för att bli jättemycket nästa, ingen temp. Blötte höt då slutade hon hosta i stallet och hostade endast ibland vid ridning. Försökte ha henne ute vid nedslängning av hö. Började hosta mer vid ridningen igen. Åkte till klinik dom hittade ingenting vid endoskopin bara en liten liten slemklump. EKG gav en förstorad högerkammare. Blodprov hekt ok. Hon svarar inte på hostprovokation och inte på kvävning, men hostar gör hon hon tar i från bakbenen ungefär. Ventipulminet jag fick har inte gett någon förändring möjligen till det sämre (dock inte beroende på ventipulminet) efter tre veckors kur :confused:.
Tidigare har hon stått i ett riktigt mögelstall. Det växte mögel på väggarna i ett par boxar och ventilationen brummade men drog inte ut något, bäddarna i endel boxar stank, utevistelse max 6 timmar/dag *spysmili* :crazy:. Vi fick inte flytta därifrån för stallet var stäng pga smittsam sjukdom.
Nästa stall var bättre även om jag inte kan gå i god för höt alltid (det luktade bra men jag vet inte säkert), ute 11 timmar. Det här stallet ute mindre än förra (ok helt ute nu men tidigare) men bra hö. Luktar helt fräscht även efter blötning (och det har jag inte varit med om tidigare) mycket bättre luft än första stallet. Varför börjar hon hosta nu när hon inte hostade i mögelstallet???
Nu är hon som sagt ute och ska förhoppningsvis vara det till i höst men sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra har några ideer men inget färdigt.
Shaggy är fortfarnade konfunderad
 
Det finns något som heter lungmask o som åsnor är kroniska, symptomfria smittbärare av. Ovanligt på hästar som inte bor med åsnor.

På allt vad du berättar om din häst tycker jag det låter som vanlig, hederlig, eländes jävla kronisk bronkit. Hon kanske behöver en kur kortison så hon kommer ur den här akuta fasen? Sedan är det bara bra miljö o god kodition som gäller.

Det går - jag lovar, men det kostar en del jobb med foder o någon form av utestall. Min blev ju helt bra i utebox o fortsatte fälttävlanskarriären (sedan satte en senskada stopp för den, o han är i dag promenadhäst, men DET är en annan historia. Han mår dock bra i sina lungor trots att han inte är i full fälttävlanskondis längre). I dag står han i "vanligt" (inte samma) välventilerat stall med mkt utegång o äter blött foder o vitlök o mår finemang.

Lycka till!
 
Hon bor inte ihop med åsnor eller det beror ju på hur man betecknar en åsna. På sätt och vis är hon en åsna :love:.
Ja antagligen har du rätt att det är vanlig jäkla bronkithosta men det känns fortfarande inte riktigt rätt. Jag behandlar henne som om det är hosta men funderar på alternativa möjligheter :).
För övrigt börjar Shaggy få magsår av att oroa sig för hästen. Nu går hon ju ute behöver jag oroa mig nu när hon får all mat blött (får blöta hagkompisens mat också), Shaggy behöver lugnas ner rejält.
 
Snart blir det betestid o då behöver du inte oroa dig för blöt mat iaf... Min kan äta torrt hö utomhus numera, men det är nog inget du ska testa i dagsläget.

Var hon lika dålig när du red igår?
 
Hon hostade lika många ggr men möjligen inte lika djupt. Ibland undrar jag vad jag ser och vad jag bara tror att jag ser. Börjar bli mycket nojig.
 
Vad säger vet? Vill de avvakta ytterligare eller medicinera? Ibland behövs ju kortisomn eller liknande för att häva den akuta hostan även om man förbättrat miljön.

Berätta hur det går vidare! Lycka till!
 
Vet vill avvakta en vecka till och se om hon blir bra nu när hon går ute. Jag kan förstå det bla för att jag är lite nojig med kortisonpreparat ;).
Just nu kan jag inte säga mer än att hon trivs ute :)
 
Hon vänjer sig nog vid att gå ute, det brukar sitta i "ett tag" att de vill gå in "för att det brukar vara så" :) I boken "Håll hästen frisk" (Sewelius,Peterson, Green) står en massa råd om hur man ska behandla hosthästar, bl a om hosta och mask. Det står också att hästar som avmaskas med Ivermectin- preparat kan bli bättre i sin hosta, man vet tydligen inte varför (enl. författarna).
 
Jag har en 21-årig ponny som (med ålderns rätt kanske?) började hosta i höstas. Det märkliga är att han började hosta ca 1 vecka INNAN vi tog in dem från betet. Han hade då inte ätit torr mat eller varit inne på ett halvår... Orsaken var istället fuktig luft. Det kom samtidigt med att det blev väldigt rått och regnigt. Han fick en kur Ventipulmin och under vintern har jag för säkerhets skull blött hans hö inne, men ute har han fått det torrt. Men den enda skillnaden jag har märkt i hans hosta är att när det är regnigt så hostar han, när det är torrt hostar han inte. Veterinären sa dessutom att det behöver inte alls vara något i hans nuvarande miljö som är orsaken, utan det kan räcka att han fick mögligt hö en vinter för flera år sedan. Sedan kan det helt plötsligt bryta ut av någon orsak. I vårt fall extremt fuktig väderlek och kanske i ditt fall av mycket pollen i luften? Man behöver inte vara allergisk mot pollen för att reagera på stora mängder. Vad jag menar är, det kanske var vistelsen i mögelstallet som var orsaken, men att det ändå inte bröt ut förrän nu.

Carina
www.silverarabians.com
 
Vilken intressant ide. Det kan ju vara så att det ändå är mögelstallet (varför står folk kvar där??). I såfall låter det tyvärr ändå som om det är hosta :crazy:.
Igår hostade Novan lika många ggr vid ridning men inte lika djupt. Hon kunde tom skritta och hosta samtidigt :) tidigare har hon fått stanna för att hon inte kunde ta i tillräckligt annars.
 
Glömde säga att veterinären sa att ju mer de rör sig (rids) desto bättre, så länge de inte verkar må dåligt av det. Det hjälper dem att hålla lungorna rena (hosta upp sig). Jag fick också tips från en vän om att ge salviate. Det gjorde jag under hela vintern, men i ärlighetens namn märkte jag ingen skillnad. Fast det kanske hade varit sämre utan... :) Salvia verkar slemlösande på djup hosta. Jag gjorde så här:

Koka upp 1 liter vatten.
Låt 1 dl salvia (köp på hälsokost) dra i minst 10 minuter.
Sila av och blanda ut med vatten till 4,5 liter (3 stora PET-flaskor...)
Ge 4 dl morgon och kväll. Blanda med betfor.

Kan i alla fall vara värt att prova. Lycka till!

Carina
www.silverarabians.com
 
Min häst blir sämre i sin hosta efter snösmältningen, precis i samband med hårfällningen. Jag brukar fundera på om han blir så påverkad av att tappa hår att han får sämre immunförsvar och därför blir känsligare? När det är fuktigt i luften hostar han också mer. Jag brukar konditionsträna honom ganska mycket (dvs i en takt som han klarar av) och han mår bättre när han har bättre kondition, blir inte lika påverkad av pälsfällningen då...
 
min vet sa att spolmask kan vara en orsak till hosta, men detta främst på unghästar och gamla hästar. Men vid nyligen avmaskad häst så ska j dettta inte vara ett problem....

Min häst började hosta mitt i vintern, och vi avmaskade pch det slutade. han är 5
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 475
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 471
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har en två och ett halvt åring som är riktigt risig i magen. Svansen ser riktigt äcklig ut och luktar ännu värre, boxen är en enda...
Svar
11
· Visningar
1 570
Senast: Masse
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp