Häst med astma?

xed

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke.

Min ponny har varit hostig nu en ganska lång tid (3 månader lite drygt) Själva allmäntillståndet har inte varit något sämre, veterinären har varit ute och kollat på honom, klämt och känt men han reagerade inte ens då hon försökte provocera fram en hostning. Han äter som vanligt, är pigg och busar i hagen osv. Men han hostar när jag rider. Han har stått och vilat lite till och från under denna tid, ridits lite sporadiskt och inte alls hårt för att se hur hostan utvecklat sig.

Det har gått i vågor, hans hostningar. Dem har varit värre ett tag men sedan har det nästan gått över helt i någon vecka men det har alltid gått tillbaka till en ganska djup hosta.
Två andra hästar i stallet har ungefär samma symtom som min häst.
Han har aldrig haft problem med hosta tidigare i sitt liv, har varit en väldigt frisk häst faktiskt om man bortser från hans hosta nu. Alla hästar fick en penicillinkur som inte bet på någon av dem.

Hur som helst var hans hagkompis inne på kliniken i Fredags där dem tog prover och odlingar i halsen på honom (Han har gått med hostan längre än min häst) Dem visade absolut ingenting. Ingen infektion, nada. Veterinären fastslog då att hästen antagligen hade astma.

Idag var vi där för att hämta ut recept till den hästen och såklart frågade vi då om min egen, eftersom vi hamnat i ett fruktansvärt dödläge där varken vår lokala veterinär visste vad vi skulle göra eller jag själv. Han trodde att min ponny också hade astma, allting tydde på det sa han.
Alltså fick vi utskrivet kortison till båda hästarna som ska ”puffas” in i näsborrarna på dem med hjälp av en slags.. Puff.. Okej, det var svårt att förklara men ni kanske förstår! :confused:

Veterinären på kliniken sa att vi antagligen har dålig stallmiljö, att luften ska vara varm och torr. Inte fuktig och kall. I mitt stall är det fuktigt, konstant och samtidigt har vi problem med att det blir för kvavt om morgnarna. Han rekommenderade att min ponny skulle gå ute dygnet runt, vilket inte är möjligt i stallet jag står, men i alla fall låta honom gå ute längre.
Som nämnt tidigare, hästen har aldrig hostat så här förut och han är helt kärnfrisk i övrigt. Tidigare i vintres sprack ett rör i stallet och det blev översvämning = Luften blev mycket fuktig och vi hade värmefläktar där inne i kanske 6/7 veckor och det var faktiskt efter att vi tagit bort dem som han började hosta.

Mina frågor är alltså,
- Vad kan man göra åt stallmiljön, ska man sätta in torkfläktar eller liknande?
- Hur gör ni med era hästar?
- Är det ens astma han har?
- Kan man rida dem fastän dom hostar?
- Ska man vattna hö och kraftfoder?
Men framförallt, kommer han att kunna fungera normalt igen?
Har läst både solskenshistorier om astmahästar men också sådana som ha gått åt skogen.
 
Sv: Häst med astma?

Tråkig.
Ett torer klimat kunde hjälpa, Spain, Arizona.
När en häst val börja med lung problem då är det inte mycket man kan göra.
 
Sv: Häst med astma?

Det finns massor att göra när en häst visar sådana symptom som din och de andra i stallet.

Först och främst måste ni se till att ventilationen i stallet blir bra. Dörrarna bör alltid stå öppna och fryser vattnet då så kan man sätta in värmeledningar i rören så att det inte fryser. Att det är kallt i stallet gör inget, heller det än varmt, och det får aldrig vara fuktigt eller kvavt.

Grovfodret måste vara av god hygienisk kvalite. Hö´t ska absolut inte damma och det bästa för hosthästar är ofta hösilage men att blöta hö´t ordentligt kan också hjälpa. Alltså inte bara vattna utan verkligen dränka hö´t och sedan ge det direkt. Det ska inte ligga sedan för då börjar mögelsporerna som alltid finns i hö att växa till sig.
Är man osäker på den hygieniska kvaliten så kan man skicka ett prov på analys.

Allt ev. kraftfoder ska också blötas och man sopar aldrig när hästarna är inne. Påfyllnad av strömedel ska också ske när hästarna är ute liksom mockning. Helst ska det gå några timmar innan man tar in hästarna igen så att dammet hinner lägga sig.

Det är bättre för en hosthäst att stå på torv eller tidningspapper än på halm eller spån. Torven har större dammpartiklar och fastnar innan de når de känsliga luftrören.

Låt hästarna vara ute de tillåtna 16 timmarna per dygn om ni inte kan ordna en lösdrift. Det är annars det bästa för hosthästar.

Innan man har åtgärdat allt ovan så anser inte jag att man ska ge kortison eller annat som bara dämpar symptomen. Det är bättre att åtgärda orsakerna än att stoppa i hästen en massa mediciner för allt har ju tyvärr också biverkningar. Man ska ju inte behöva ta medicin för att kunna vistas i sin hemmiljö.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 505
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 324
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp