Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice

Trådstartare
Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy:
I våras sålde jag fjordan och köpte en stor häst. Jag tog ett lån på 45000.- för att finanseria detta. Eftersom jag fått ett, vad jag tyckte, välbetalt arbete trodde jag i min enfald att det skulle gå ihop ekonomiskt och att jag inte skulle behöva få vända på varenda krona. Inte bada i pengar, men iaf inte behöva avstå från nödvändigheter. Nu har det tyvärr blivit så iaf. :cry: Så här ser min ekonomi ut på en månad:
Får ut ungefär 15500.- efter skatt.
Utgifter:
Stallhyra; 2230.-
Avbet; 815.-
Försäkring; 659.-
Summa; 3704.- för bara hästen
Plus studielånet som troligtvis kommer att hoppa upp till 1000.-/mån efter årsskiftet. :cry:

Alla gemensamma räkningar delar vi på:
Bredband; 295/2 = 147,50
Hyra + carport och parkering; 4600/2 = 2300.-
Avbetalning V70n; 4000/2 = 2000.- (färdigbetald i mars/april)
Sen till kommer ju elen, telefonen mm som landar i runda slängar på ca 500-1000.-/mån/person.
Sen lägger vi 1750.-/mån i "matpengar"
Summa: 6647,50-7147,50.-

Summerar vi totalt: 15500-3704-1000-6647,50 (-7147,50) = 4148,50 (alt 3648.-) Av det ska jag betala bensinpengar tor jobbet = dryg 7 mil/dag plus resorna till stallet 2 mil tor varje dag.

Nu har det fallit sig så de två sista månaderna att jag ligger på minus när månaden är slut! :cry: Det medan min sambo BADAR i pengar!!!! Just nu har han 10000.- ÖVER denna månad (han får ut mellan 14500 och 16500 beroende på hur mycket nätter/helger det blivit) och jag har 2000.- kvar som måste gå till bensinpengar! Jag fattar inte!!! Trodde in min naivitet att jag skulle klara att hålla häst när jag avslutat studierna och börjat jobba. Hade ju räknat och kollat ordentligt. Men nu ser det ut som om att det inte går. :cry: Det finns NOLL marginal! Som just nu, skulle behöva bredda sadeln för drygt 600.-, men det finns det inte pengar till. :cry: Jag skulle behöva kolla över mina glasögon, men det finns det inte heller pengar till. :cry: Måste ju kunna åka till jobbet.....!!!

Hur har ni det? Får ni "sponsring" av era sambos/makar med hästeriet, dvs delar ni på ALLT eller bara på gemensamma räkningar och sen får ni betala ert med era kvarvarande pengar? Det känns inte heller riktigt rätt att be min sambo om pengar eftersom han har sponsrat min fjorda ordentligt när jag pluggade :love: Jag vet inte hur jag ska göra....just nu känns det som att det bara är att sälja hästen och börja knypla eller nått annat som inte kostar en förmögenhet! :cry: Vet inte om jag orkar ha en tillvaro där jag får vända på varenda krona hela tiden....fast å andra sidan....när jag väl är i stallet "försvinner" pengaproblemet....

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Mitt råd är att kolla upp studielånet! Upptäckte själv att det hade ökat 2000 ca på ett halvår även om jag inte längre lånar :mad: !

Har pratat med banken och skall betala av det med hjälp av sparade pengar och ett banklån. Det blir billigare och jag kan betala av det inom en 3-4 års period!

Mvh Diamonia
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Min sambo och jag har gemensam ekonomi. Vi delar på allt, han har sin skoter och sina gevär m.m och jag har mina hästar. Enligt principen att det jämnar nog ut sig i längden. Just nu pluggar jag och är mammaledig, ett tag pluggade jag + jobbade. När jag är färdig i skolan räknar jag med att ha en högre lön än vad han har. Men mina hästar kostar bra mycket mindre än din.
Några förslag på att minska dina kostnader skulle kunna vara; lägga om hästavbetalningen på längre tid (blir dyrare i längden men minskar kostnaderna nu), billigare stall, lägga om försäkringen m.m. Sen skulle jag tycka att en v70 kanske inte är den mest ekonomiska pendlingsbilen som finns.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Hej
Jag funderar på det många gånger oxå. Får ut runt 11000:- efetr skatt. Har 2 hästar.
1. Bor i Norrbotten, billig lägenhetshyra (allt utom hushållsel) på 2500:- som vi delar på, jag & sambon. Tillkommer ca 500:- för elen.
summa ca: 1780:-/ månad & person för lägenheten. Vi har egen gratis parkering.
Jag hyr ett stall med 5 boxar där jag betalar 600:- i kallhyra / häst för mina =1200:- Köper hö själv. (just nu hösilage, vilket är ett bra & billigt alternativ under vintern ca 800;- i mån för båda hästarna) Spån köper vi från närmaste såg. 5:- för 250L-säckar (då får man visserligen packa själv, men det är billigt). Har en relativt ny bil (Audi A4 TDI) Fick den till ett bra pris för att den gått långt (lånade ändå pengar av mamma för att ha råd med den). Tankar disel, vilket är ett billigare alternativ, bilen drar dessutom lite soppa. Har även lastbilsreggat bilen för att slippa dyr fordonsskatt. Försäkring för bilen :680:-/månad
Vi lägger ungefär 1000:- i månaden var på vår mat samt 1000:- på telefon mm. Jag har hittat ett jobb 1km från där jag bor & behöver bara bilen till stallet (det är 4 km dit). Annars kör jag ganska mycket bil på helgerna + när jag tävlar, långa sträckor här uppe, så det blir kanske i snitt 800:- i månaden jag tankat för.

Inklusive hästarnas försäkringar, samt kraftfoder, mineraler och träningar så klarar jag mig precis (inte många kronor över) Men hästarnas försäkringar betalar jag per år från mina besparingar, vilket gör att det blir någon tusenlapp över till annat varje månad, annars hade det varit svårt att få ihop det...
MVH /Erica
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Ja du, nu skall vi se sade blinda Sara.

Jag kan ju börja med att berätta att jag håller en hel gård med 9 hästar på ungefär samma lön som du har.
Min sambo betalar för sin häst, all mat och en del annat när det blir litet tight.
(Läs "När jag har handlat något för 15 000:- som jag inte behöver och inte har pengar till eldningsoljan")
I övrigt så betalar jag allt för vårt boende.
Vi har 3 barn på litet olika vis.
Dessutom så pendlar jag 10mil om dagen.

Jag har mitt i allt detta även lyckats att spara en rejäl slant.

Några fel som du redan har gjort:

1. Bilen. Jag åker gamla "skruttbilar" som jag köper kontant EFTER att jag har sparat till dem. (Okej sanningen just nu är att jag fick bilen som jag åker i nu av min sambo, men den var betald och klar. Men annars så hade jag åkt en bil för 40 000:- som nu sambon lade beslag på.)
Det gör 2 000:-/månad.

2. Man lånar inte till att köpa häst. Man sparar.
Det gör 815:-/månad.

Och ärligt, visst skulle du greja det om du hade 2 815:- till kvar i månaden?

Knepet heter "tålamod".
Det hade tagit dig 13 månader att spara ihop till hästen på de pengar som hästen kostar varje månad nu.

Jag har nu några frågor:
Varför bor du lånt ifrån BÅDE stallet och jobbet?
Bor din sambo nära sitt jobb så borde ni ju dela på dina resekostnader, alternativt flytta närmare din arbetsplats.

Jag åker 10mil om dagen, det kostar c:a 2 000:-/månad i bensin.
Du borde ha 1 600:- kvar.

Nå det reder ju ut sig när V70'n är betald.
Ta in en medryttare så länge för att dryga ut kassan.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Känns bra att veta att man inte är ensam om pengaproblemet. Man får försöka stå ut och hitta lösningar för att få pengar över. Har dock inget bra tips att ge, tyvärr..
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Jag måste hålla med Inte_ung om att det är lämpligare att spara till en häst och inte låna men alla har olika synsätt

Jag får ut 11000kr varje månad ungefär

På det betalar jag:
hyra 4360:-
mat ca 1000:-
el, telefon: 600:-
bensin ca 900:-
Övrigt på bilen ca 600:- försäkring, skatt osv
Hundarna ca 650:-

Hästen
Hyra: 300:- lösdrift plats
försäkring: 315:-
hovslagare 150:- (300 varannan månad)
foder 4-500:-
vaccinering 40:- (500 1gång/år)
avmaskning 0:- (gjprde gratis träckprov= inget behov av avmaskning)
1305:- blir det för honom

Totalt 10015:-

Nästan precis att det går ihop sig varje månad.
På sommaren jobbar jag mkt extra så jag kan spara till andra saker, jobbar in min semester tex, på vintern klipper jag hästar så jag har alltid extra pengar att ta till om det krisar sig, jag behöver inte köra bil till jobbet egentligen utan kan gå eller cykla då kommer jag spara in över hälften av bensin kostnaderna.

Över det stora hela tycker jag att det inte gör så mkt att jag inte badar i pengar, jag har mina hästar och hundar och dom får kosta pengar, givetvis skulle jag gärna vilja ha några tusenlappar över varje månad att spendera på mig själv men å andra sidan skulle jag inte ha tid att spendera dom ändå ;)
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Nu är jag besvärlig igen!

Det här med betalningen på V70:n.

Så länge inte du står som ägare till bilen ska du inte betala ett öre på lånet för bilen.

Går ni isär så länge ni är sambo så är det den som står som ägare till bilen som får den sen spelar det ingen roll om det är den andre som betalat den eller eventuellt t.o.m. har lån på den.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Har inte lånat för hästarna och har dem hemma. Visst kostade stallet, men med omlagda lån så är det hanterbart. Och ett säkert sätt är väl annars att involvera sambon, som ju äger den ena hästen ;) Vi har delad ekonomi och prioriterar fasta utgifter + mat (åt oss och djur) + en sparad summa för oförutsedda händelser eller mindre "katastrofer". Ibland får man vänta med allt annat.

Bil etc får komma i andra hand, och senast häromdagen funderade jag hur vi prioriterade i ren allmänhet. Har en sadel som kostar som sofforna jag skulle vilja ha, men ändå hade jag inte en tanke på sofforna när jag köpte den ... :crazy: Den senaste investeringen är en luftvärmepump som verkar betala sig redan i vinter = billigare uppvärmning efter det.

Åker kollektivt till jobbet för det är billigare.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Finns det ingen möjlighet för dig att byta stall? Eller, om allt ingår i stallet, kanske hjälpa till en helg eller så för att kunna ta ner hyran.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

diamonia skrev:
Mitt råd är att kolla upp studielånet! Upptäckte själv att det hade ökat 2000 ca på ett halvår även om jag inte längre lånar :mad: !

Har pratat med banken och skall betala av det med hjälp av sparade pengar och ett banklån. Det blir billigare och jag kan betala av det inom en 3-4 års period!

Mvh Diamonia

Det låter inte kul! Ska ta och titta igenom mina papper!
Men inte kan man ta ett banklån för att betala av en större studieskuld? :confused: Blir det verkligen billigare? Har mycket i studieskulder *skäms för att tala om HUR mycket*

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Ja du, nu skall vi se sade blinda Sara.
Jag kan ju börja med att berätta att jag håller en hel gård med 9 hästar på ungefär samma lön som du har.
Min sambo betalar för sin häst, all mat och en del annat när det blir litet tight.
(Läs "När jag har handlat något för 15 000:- som jag inte behöver och inte har pengar till eldningsoljan")
I övrigt så betalar jag allt för vårt boende.
Vi har 3 barn på litet olika vis.
Dessutom så pendlar jag 10mil om dagen.
Förstår inte hur du lyckas!!! *gråter en skvätt* Avslöja ditt knep! Eller är "knepet" en snäll sambo/make med FET lön? :angel:



Några fel som du redan har gjort:
1. Bilen.
Nja, alltså! V70:n är min sambos bil. Jag har en gammal (ja, från 86) 245 a som jag åker tor jobbet och stallet med. V70:n köpte HAN och det är hans. MEN eftersom han sponsrade mig så otroligt mycket med förra hästen har vi gjort överenskommelsen att jag ska hjälpa honom att betala av på bilen tills lånet är löst. Nu verkar det dock som om han kommer att kunna betala av den snabbare än beräknat...*hoppas*
Visst, separerar vi får jag inte ett öre av det jag betalat för bilen, men å andra sidan får han inte heller tillbaka alla de tusentals kronor han har "slängt" på mig och min förra häst!

2. Man lånar inte till att köpa häst. Man sparar.
Det gör 815:-/månad.
Jag VEEEEET! :o Men vad gör man när man fullständigt trillar över hästen med stort H?!?! :o Har jag tur får jag tillbaka en rejäl slant på skatten i augusti och de pengarna kommer att sättas in på lånet så det ska bli avbetalt så fort som möjligt!

Och ärligt, visst skulle du greja det om du hade 2 815:- till kvar i månaden?
Definitivt! :o Det skulle bli rena lyxlivet.... :D

Knepet heter "tålamod".
Nu förstår jag inte nått???? :confused: Vaddå tålamod??? Vad är det??? :o ;) :angel: :D

Varför bor du lånt ifrån BÅDE stallet och jobbet?
Bor din sambo nära sitt jobb så borde ni ju dela på dina resekostnader, alternativt flytta närmare din arbetsplats.
Det dräller inte av stall i min absoluta närhet, där vi bor just nu! Denna bostad (hyresrätt) vi har är temporär. Planen är att köpa hus så småning om och då kan vi mera bestämma var vi ska bo iförhållande till stall/jobb mm. Med den utbildning jag har (kemiingenjör) finns det inte några (vääääääldigt få iaf) jobb i den stad där jag bor. Ska vi flytta till min arbetsort kommer det mesta att bli dyrare (boende/leverne och stall) eftersom vi kommer närmare stockholm. Husen i min arbetsort är generellt 3-400' dyrare än hemma, maten lika så, dyrare alltså! Just nu har vi löst det så att vi nyligen skaffat ett tankkort så vi ska dela rakt av på bensinkostnaderna! Jag hoppas jag vinner lite på det iaf.
Vi har små planer att skaffa hus i ett viss bostadsområde/område i stan. Han får ett stenkast till jobbet (har idag drygt en mil), jag får nära till motorvägen och ett stenkast till ett bra stall (dock stallhyra på 3000.-/mån inkl allt utom mockning). Det finns bra matbutik (willys) i området, bra skola och dagis (även ridskola nära! Bra när barnen ska börja rida sen). Men som sagt, det är långt ifrån färdiga planer....

Jag åker 10mil om dagen, det kostar c:a 2 000:-/månad i bensin.
Det är ju det jag också åker på en dag och jag har "kalkylerat" med 2000.-/mån i bensin. Den här månaden går jag plus med 100.-!!! :banana:

Ta in en medryttare så länge för att dryga ut kassan.
Skall göras! Inte bara för pengarnas skull utan för att jag och sambom behöver lite mer liv tillsammans. Inte bara 30 min innan sängående. :(

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Jag blir lite imponerad av alla som är så ekonomiska :D
JAg är lika chockad varje månad och undrar vart alla pengarna tar vägen .....
...skulle inte våga kolla....
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Förstår inte hur du lyckas!!! *gråter en skvätt* Avslöja ditt knep! Eller är "knepet" en snäll sambo/make med FET lön? :angel:
Knepet är att kunna leva billigt och att skjuta upp alla kostnader som går på framtiden.
Enligt möstret:
"Okej, huset jag bor i är sunkigt. Är det någon skada med det?
Nej det är det inte. Så det skiter jag i."

Och:

"Oj, värmesystemet läcker. Är det någon skada med det?
JA, det blir vattenskada. Fixa NU!"

Om man gör det i tillräckligt många år, så kan manfixa till det så att man har råd med allt möjligt.
Köpa hus och amortera ned lånen så mycket som man kan är en bra strategi.
Jag har haft mina ekonomiska hundår för att få till det som jag har det.
Man måste dock ha ett klart mål för det.

Nja, alltså! V70:n är min sambos bil. Jag har en gammal (ja, från 86) 245 a som jag åker tor jobbet och stallet med. V70:n köpte HAN och det är hans. MEN eftersom han sponsrade mig så otroligt mycket med förra hästen har vi gjort överenskommelsen att jag ska hjälpa honom att betala av på bilen tills lånet är löst.
Då så tycker jag att du borde väntat med häst tills att det var klart.

Husen i min arbetsort är generellt 3-400' dyrare än hemma,
400' kostar 1000:-/månad i ränta. Vinsten mot att köra bil skulle bli 1000:- bara i bensinpengar. Bilar kostar ju litet mera än bara bensin. Sedan så skulle du ju spara tid också.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Hmmm. Jag ser faktiskt inte problemet.... Du har betalat hästen, räkningarna, hyran, lagt undan till maten och har cirka 4000:- över till bensin/övrigt!
Vad mer begär du?
Du har pengar till ALLT du behöver. Om vi säger som i Inte_Ungs exempel - Bensin ca 2000:- Då har du 2000:-/månad SJÄLV att göra vad DU vill med. MASSOR med pengar!

Sambon o jag har ca 20000:- efter skatt TILLSAMMANS.
Vi bor i ett stort nyrenoverat hus. Har två hästar, två barn, två bilar, hund och katt.
Vi brukar en MYCKET bra månad ha ca 5000:- över tillsammans när räkningarna (bensin inräknad) är betalda.
Detta ska räcka till MAT till oss och alla djuren, kläder, nöjen, tidningar etc. Och en sådan BRA månad lovar jag skulle det bli kläder till både mig o barnen, samt nöje av något slag.....
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

400' kostar 1000:-/månad i ränta. Vinsten mot att köra bil skulle bli 1000:- bara i bensinpengar. Bilar kostar ju litet mera än bara bensin. Sedan så skulle du ju spara tid också.
Nja, då får ju han pendla istället och det är inte praktist möjligt. Han jobbar skift och jag vill inte (inte han heller) att han ska åka hem från jobbet klockan 6 på morgonen efter ett hårt nattskift....inte heller åka till jobbet klockan 5 på morgonen då han jobbar förmiddag. JAG skulle nämligen inte vilja göra det och då kan jag inte begära att han ska det heller....

Ja, vet! Det hade varit mycket klokare att vänta med häst tills bilen var betald. Men jag har aldrig varit känd för att vara speciellt klok med pengar! :o :p

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

martha skrev:
Jag blir lite imponerad av alla som är så ekonomiska :D
JAg är lika chockad varje månad och undrar vart alla pengarna tar vägen .....
...skulle inte våga kolla....

Då är vi två! :D

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

biffen skrev:
Hmmm. Jag ser faktiskt inte problemet.... Du har betalat hästen, räkningarna, hyran, lagt undan till maten och har cirka 4000:- över till bensin/övrigt!
Vad mer begär du?
Du har pengar till ALLT du behöver. Om vi säger som i Inte_Ungs exempel - Bensin ca 2000:- Då har du 2000:-/månad SJÄLV att göra vad DU vill med. MASSOR med pengar!
Var hittade du dom 2000.-??? De sitter iaf inte på mitt konto sist jag tittade! Idag, just nu, har jag 2142 .- på kontot och då ska jag åka bil en hel månad tor jobbet/stallet.
Sen när bilen är avbetald DÅ har jag 2000.- kvar, men det kommer förmodligen att försöka sparas så mycket som går för att ha en "katastrofbudget".

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

"Summerar vi totalt: 15500-3704-1000-6647,50 (-7147,50) = 4148,50 (alt 3648.-) Av det ska jag betala bensinpengar tor jobbet = dryg 7 mil/dag plus resorna till stallet 2 mil tor varje dag."

"Det är ju det jag också åker på en dag och jag har "kalkylerat" med 2000.-/mån i bensin"

4148,50-2000:-=2148,50 alt. 3648:--2000:-=1648:-

Någonstans mellan 1648-2148,50 borde du ju ha? Eller har du glömt något?
Är bensinkalkylen en glädjekalkyl? Handlar ni mat för mer än 3500:-/månad?
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Ja, vet! Det hade varit mycket klokare att vänta med häst tills bilen var betald. Men jag har aldrig varit känd för att vara speciellt klok med pengar! :o :p
Aha, om man skall ha häst så måste man det.
Vara klok med pengar alltså.

Du skall nog börja med en kassabok du.
I den så skriver du ned ALLT som du köper under några månader.
Och då så menar jag ALLT ned till minsta lilla glasspinne.
Det får inte finnas en krona av lönen som du inte vet vart den har gått.

Sedan så får du ta och sätta dig och se vad som du kan avvara.

Du ville ha knepet, så torrt och tråkigt är det.
Jag gör i princip bokföring på all min ekonomi.
Och en budget. Det får t.ex. gå 2 000:- till mina kläder PÅ ETT ÅR:

Jag tycker att det verkar som att du har ett osynligt hål någonstans där pengarna rinner ut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 812
Senast: ridtravare
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp