Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Inte_Ung skrev:
Det är i.o.f.s. sant.
Men jag har alltid haft stenkoll på min ekonomi.
Jag flyttade hemifrån på en mycket begränsad ekonomi redan i Gymnasiet.
Så det fanns liksom inget val.

Jag hade egen KÖPT lägenhet som jag hade SPARAT till redan på Universitetstiden.
På det viset så hade jag en hyra på 350:- när ett studentrum kostade 1 200:-.
Jag kunde då hålla mig med bil, halv häst samt spara till en motorcykel.
Bilen kostade 1 000:-, en gammal SAAB V4.

Trixet är att tänka efter före.


För min egen del låter det där väääldigt tråkigt. Jag "trivs" med att aldrig riktigt veta och hoppas på det bästa, även om jag inte köper häst nu (vilket inte skulle kräva lån men däremot månadskostnader... heh) utan "bara" är medryttare.

För något år sedan när jag gick på gymnasiet levde jag, pojkvän + 2 hundar för 950 kr i månaden när lägenhet, el och såna basgrejer var betalda. Och inte hade vi bättre koll på pengarna för det.

Så det finns visst ett val. Men som sagt, det är upp till var och en.
Kanske sitter jag också där och håller stenkoll på varenda krona när spänningsmomentet blivit ett störningsmoment, men just nu känns det som att livet bör ha mer att erbjuda än beräkningar.

(varför gör ni er inte av med BARNEN? de verkar väldigt dyra i drift. tänk vad många hästar man får råd med....) :D
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Jag har tur som bor hemma hos föräldrarna, de står får maten och viss del av kläderna
eftersom jag går i skolan och helt enkelt inte har tid att ta ett jobb för närvarande, men ska försöka hitta ett helgjobb så man kan jobba någon dag i veckan i alla fall,
extra pengar skadar ju aldrig!


Det jag kan räkna på hittills för vad hästen kommer gå på är väl:
Boxhyra 520:- inkl. torvströ, ridhus, två ridbanor och spolspilta
Runt ca 100-200:- för fri tillgång på hösilage
Sedan så tillkommer ju kraftfoder
Hovslagarkostnader
Försäkring
Vet. kostnader

Träningar för instruktör kommer jag väl till största delen få betala själv, men tävlingsavgifterna bidrar nog föräldrarna med sedan. Lokallicensen står ungdomssektionen för.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

nefretel skrev:
För min egen del låter det där väääldigt tråkigt. Jag "trivs" med att aldrig riktigt veta och hoppas på det bästa,....
Men det är kul att ha pengar också.
Så att man kan hänga med på balla saker när de händer, och inte behöva avstå för att man inte har råd.

(varför gör ni er inte av med BARNEN? de verkar väldigt dyra i drift. tänk vad många hästar man får råd med....) :D
Om man har 10 hästar så blir det inte roligare med en 11:te.
Så då blir det ju roligare med ytterligare ett djurslag och jag vill inte ha hund.
Barn är roligt att ha då.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Tja, bilen verkar ju vara ett intresse som kostar pengar? Och hade det inte varit för att du betalar av på hans bil så hade du kanske inte haft det lika knapert?
Då hade jag ju haft 2000.- till varje månad och det hade varit "löst"! :crazy:

Om din sambo känner att du slösar (på "fel" saker) så kan jag förstå att han inte vill betala för det. Samma om han inte känner sig helt säker på att det här förhållandet är "för alltid". Om man har den känslan nånstans i bakhuvudet (kanske utan att ens veta om det) så är det svårare att ha helt gemensam ekonomi.
Fasar för att du har rätt.... :cry: i maggropen känns det som om jag inom en mycket snar framtid kommer att behöva välja mellan hästen och sambon.... :cry:

då känns det bara som att det är VÅR ekonomi som är viktig
Finns inget som heter "vår" hos oss.....det ska vara millimeterrättvisa hela tiden och då gäller det inte bara ekonomin....

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Vad är det för försäkring du har som kostar 659:-/månaden?
Agria, liv 50000 och full vetförsäkring. Det blev så eftersom den försäljare på agria jag pratade med så gällde inte försäkringen under denna hältor.

Jag skulle verkligen kolla upp en stallplats närmare mig om jag var du.
Den blir skitdyr som det är idag med bensinkostnader och allt. Där kan du spara in massor.
Mycket svårt eftersom vi bor mitt i stan och alla stall (förutom två ridskolor) ligger utanför stan....detta är det närmaste jag känner till med den standarden jag önskar/kräver (ej kollektivt, regelbundna tider mm)

Vi har delad ekonomi så jag skulle inte komma på tanken att be sambon betala för mina intressen.
Förstår dig där....det bär emot det håller jag med om....

Matkonto på två pers på 1750*2= 3500 :eek:
Vi har inte ens hälften av det på oss två tillsammans! Det är SANT!
Ja, tidigare gick det åt vissa månader och vissa månader blev det över. Vi köper alla hushållsdetaljer för dessa pengar (mat, tvättmedel, deo, tandkräm, duschsaker, jord, krukor mm). Men visst skulle den kunna skäras i. Vi lagar ju i princip aldrig mat hemma längre....det händer på helgerna....jag hinner inte i veckorna! Kommer hem från stallet vid 20.30-21 varje dag och behöver komma i säng senast 21.30 för att orka upp 5.30 för att vara människa överhuvud taget när jag går upp! :(

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Men om din sambo har så gott ställt varje månad, varför ska du behöva betala på bilen som du inte använder..?
Därför att det är en överenskommelse vi gjort i och med att han gick in och hjälpte mig att hålla min förra fjording när jag gick på studiemedel. Vi har kommit överens om att jag ska "betala tillbaka" genom att vara med på avbetalningen....

Din sambo kan väl inte må bra av att se dig urfattig varje månad?
Ibland börjar jag fundera eftersom känslan jag får när detta kommer upp är; "skyll dig själv! Du har valt att ha häst då får du ta konsekvenserna". :(
Jag har försökt att "underlätta" lite för min ekonomi med att önska mig hästgrejor som behövs i födelsedagspresent och julklapp (vinterstövlar till mig, ridbyxor, saker till hästen som behövs som reflexer, nytt träns när det gamla rasar ihop mm), men min sambo totalvägrar att köpa som ren princip (känns det som iaf).

Om han har tusentals kronor över kan han väl köpa dig lite kläder nån gång... eller hjälpa till med nåt annat.
Näää, varför skulle han? Jag får ju skylla mig själv som skaffat så dyr hobby! *ironisk*
Det känns så iaf..... :(

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Ja, nu vet jag inte vad jag ska göra längre! Bröt ihop igår eftersom hästen har fått rejält sadeltryck av sadeln jag har. Den ligger i bakvikt och det har gett hästen ung som "lårkakor" bak vid bossorna. Så det är bara att byta! :cry: Men det finns det inte ekonomi till. Visst, jag får, om jag har tur, 7000.- för min sadel jag har nu, men det är ju mycket troligt att jag hittare en som är dyrare. Den ska ju passa både mig och hästen! :cry: Så nu har jag löst medlemskap i barbacka-klubben. Vem vet när jag har pengar att stoppa undan till en sadel....

Tog upp det här med min sambo igår kväll. Det gick inte något vidare....Han är så j***a "anti" mot vad allt häst heter. Och det är mitt fel! :cry: I början när jag hade min fjording var det en stor dröm som gått i uppfyllelse och jag var helt uppfylld av det. Det visade sig att jag inte klarade av att hålla henne själv och sambon gick in och stöttade ekonomiskt. Övertalade inte honom! Så han kände väl redan där att han fick en konkurrent! :cry:
Sen när jag beslutade mig att sälja fjordan för att skaffa ny stor häst när jag fått ett jobb. Fick ett jobb och hittade hästen med stort H! Slog till! Var övertygad om att det skulle gå vägen....Sen blev det en del problem med hästen rent fysiskt. Har inte kunnat rida henne ordentligt. Har haft massör ute många gånger för att få bukt med spända muskler. Det gjorde att jag i fem veckor hade världens största hund och kostade massor och hade en olycklig ägare! Nu har jag flyttat henne till ett annat stall (för två månader sen) och stressar jämt (det gjorde jag innan också). Det gör att jag mår dåligt psykiskt och fysiskt (ont i magen, förlorar vikt, svårt att koncentrera mig och slappna av) och det ser min sambo! Vi hinner inte umgås i den utsträckning VI vill (jag tycker också att det är ett problem). Allt detta ser min sambo och hästeriet har i hans ögon blivit ett pengaslukande monster som gör hans sambo mer illa än gott! DET gör honom, enligt honom själv, väldigt anti mot allt vad hästar heter! Därför kommer han aldrig att hjälpa mig ekonomiskt. Innerst inne känner jag att det kommer att komma till en punkt där jag kommer att få välja mellan hästen och sambon! Då är inte valet svårt! Det blir hästen som får stryka på foten eftersom sambon är viktigast för mig. Det optimala vore ju att lösa problemet men jag tror att det är omöjligt. Det har gått för långt åt båda håll.
Nu kan jag inte heller skaffa någon medryttare som läget är idag. Eftersom jag inte har någon sadel blir det svårt! :crazy: "Medryttare sökes till sadellös häst! Du kan bara tömköra, rida barbacka eller gå ut med hästen för hand." Jättemånga som kommer att svara! :smirk:
Jag vet varken ut eller in längre....nu gled jag ifrån trådens ämne, men det är inte bara ekonomin som är problemet!

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Jaa du, vi flesta hästdamer här förstår nog rätt väl hur du har det. Och de flesta av oss har också stått med en jättestor pengaslukande hund periodvis samt aldrig hunnit göra annat om kvällarna än vara i stallet och kommit dödströtta hem.

I mitt fall var det så att jag var hästlös under studietiden men red dels på ridskola och dels som medryttare och hade haft egen häst innan. Träffade min man, vi var jättekära och blev sambos. Jag började jobba och köpte egen häst som jag hade uppstallad 1½ mil utanför stan. Min ekonomi blev aldrig någonsin lidande pga hästen utan jag kunde göra allt det sambon och jag ville ändå. Men tiden blev lidande. Och jag hade äntligen en "riktig" häst och superbra med tränare och dessutom råd att rida för dessa super tränare. Men en sur sambo hemma.

Smabon surade, jag var lycklig över hästen och livet bortsett fr hemmasituationen. Trodde också att det skulle komma till det att jag skulle få välja mellan sambon och hästen/ridandet. Skaffade för sambons skull medryttare så jag skulle vara hemma en par kvällar i veckan. Gnäll ändå. Och jag älskade sambon över allt annat.

Sambon ville flytta "hem" och hade pratat om barn en par år. Vi flyttade "hem" igen (vi var fr samma ställe), köpte hus, fick bra jobb båda och sonen var på väg. Jag trodde i min enfald att hästproblemet skulle vara löst nu när jag hade hästen hemma och var hemma fast jag var hos hästen. Delade dessutom stall med min syster så jag var inte så låst. Men nej, fortsatt gnäll och jag minskade ner drastiskt på hästeriet. Bytte även häst från min fina, krävande tävlingshäst till en skogsmullehäst som är snäll fastän han inte rids varje dag. Anlade ridplan på bakgården för att verkligen vara hemma. Fortsatt gnäll.

Nu är sonen tre år och pappan har inte en endaste gång på tre år frivilligt sagt att "jag är med sonen, far och rid du". Under denna tid har jag _aldrig_ haft problem med ekonomin eller han har behövt gå in och sponsra någonting eller jag har behövt avstå från något så det har inte varit ekonomiska orsaker.

Nu i höst lämnade han mig. Mitt hästeri har varit på sparlåga pga honom och situationen. Jag står med en promenadhäst och min syster har ridit honom mera än vad jag har gjort. Jag har mest tittat på honom genom fönstret när han gått i hagen (och mannen har blivit vansinnig över att jag tittat ut så mycket genom fönstret när vi ätit). Svärmor har sagt i byn har jag hört ryktesvis att hennes son har lämnat mig pga hästarna... Jösses!

Hur som, kontentan av det här och vad jag vill ha sagt är att i mitt fall (kanske i ditt också?) så kanske det kortsiktigt är ett val mellan hästen och sambon, men om det faller på hästen nu och du offrar hästen så kanske det likväl förbannat faller på något annat sen. Hästen är bara ett bekvämt svepskäl.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Hej!

Jag får väl ut ca 10-11000 efter skatt beroende på hur mycket jag jobbat. Min söte sambo får just nu ut 15000 efter skatt, men det jobbet tar slut vid nyår och då har han bara sparade pengar att leva på. Vi har nån form av gemensam ekonomi. Jag betalar hästen, han betalar datorerna och sin mobil(gissa vem som betalar mest:-)). Vi betalar övriga räkningar varannan månad, vilket innebär att ibland betalar jag allt och ibland han.

Jag betalar självklart allt som har med hästen att göra, fast ibland betalar han hyran av släpet när han hämtar det för det blir mycket lättare så.

När vi flyttade ihop snålade vi mycket, vi är fortfarande snåla på tele och el, allt är avstängt, inga standbyprylar ikopplade. Vi lagar extra mycket middag, som jag äter resterna av till lunch nästa dag. Han tar bussen och jag brukar cykla till jobbet. Bil lånar vi av min far när vi behöver en, för vi har inte råd med både häst och bil. Vi storhandlar en gång/vecka.

På detta får vi råd med våra intressen, och ibland en extra slant över. Jag behöver inte känna att jag inte kan unna mej träning med hästen, eller en extra veterinärräkning, för vi har råd med det, eftersom vi sparar så mycket vi kan..

mvh/ Lavinia
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

En sambo som (direkt eller indirekt!) tvingar mig att välja mellan honom och hästen skulle jag nog välja bort, just för att han tvingar mig välja. Om du mår dåligt just nu, även om det delvis är pga hästen, så är det ju STÖD du behöver, både ekonomiskt och psykiskt. Inte en som hjälper till att påminna en om de problem man har och vägrar göra något för att underlätta.

Tycker Anna, som inser att hon numera sponsrar sambons hästintresse. Eftersom hans skadade häst (som stått sen i juni och troligen kommer behöva väldigt lång konvalescenstid, om hon ens blir bra igen :cry: ) kostar dyra klinikbesök och nu har han precis utökat flocken med en foderhäst. Vi har alltså numera 3 hästar, varav 2 är hans (och jag är den som tjänar mest). Men vad gör det? Inget, om man älskar varann. Jag tycker att tgd hade ett tänkvärt inlägg.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Du har det då inte lätt inte.
Men jag förstår inte mig på er sambos.

Min sambo är inte det minsta hästintresserad, han var tom riktigt rädd för de stora djuren när vi träffades.

Men idag stöder han mig till 100 % med hästeriet, han följer med till stallet då och då, frågar hur hästarna mår, engerarar sig så smått mm. Helt lagomt för mig. Dessutom har han förståelse för att jag har lite pengar att leva för när allt är betalt varje månad. Han vet hur viktigt det är för mig med en bra dragbil, en bra transport, bra sadel mm. Och hur mycket det kostar med veterinärer, equieterapefter mm. Han klagar aldrig. Å andra sidan läggar han ner stora summor på sin bil. Det säger inte jag nåt om, jag har ju mina hästar som kostar. Vi har bägge valt vad vi lägger pengarna på, och har då inte råd med långa utomlandsresor mm. Men det är okej för oss båda.
Eftersom sambon tjänar mer än mig betalar han mer. Jag behöver aldrig be om nåt, skulle aldrig falla mig in. Men har jag dåligt med pengar så köper han vinterjacka åt mig, betalar middagar eller andra utgifter.
Allt måste inte gå jämnt ut. Huvudsaken att man kommer överens och har det bra ihop. Bråkar om pengar gör vi aldrig, inte heller tid.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Har du funderat på samåkning till och från jobbet?
Spar jättemycket pengar och man sliter bara hälften så mycket på sin egen bil. Alternativt låter någon utan bil åka med...

Har du räknat med hovslagere över huvud taget?
En medryttare kunde ju vara räddningen för dig rent tidsmässigt för att ha tid för din sambo om nu han är så viktig...Att du sedan kunde få ihop till en sadelbreddning på en månad vore ju inte heller helt fel...

Kan du inte låna säg 2000 kr av dina föräldrar eller vaarför inte av din sambo för att kunna sätta hästen i dugligt medryttarskick, det kan du ju lätt motivera med att de pengarna får du igen och för att inte tala om vilken insparning du gör de kvällar då medryttaren har hästen och du lagar matlådor i köket (som din sambo kan köpa av dig om ni nu delar allt så himla rättvist.)
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Ni verkar ha liknande förhållande till ekonomi som vi har.

Vi har oxå valt dyra intressen viket innebär att jag inte haft semester i år utan jobbat hela tiden och semester utomlands finns inte i våran värld, ja mamma och pappa har lovat att betala en usa resa till min bror som bor där den dagen ha tar sin doktorsexamen för att de vill att vi ska vara med och fira honom på plats.

Vissa månader har vi haft en tusenlapp kvar till mat och då har vi fått rätta munen efter matsäcken och andra månader har vi kunnat unna våra intressen nya saker. Vi har aldrig bråkat om pengar, min sambo vet att jag jobbar häcken av mig för att kunna ha min häst och han vet om att jag mår bra av hästen.
Vist kan han muttra någon gång att varför måste hästen ha hö just denna månad? Men han följer med på tävlingar och är delaktig i hästen. I fredags var han med när vi provade ut sadlar och löse även ut en ny sadel åt mig :love: :o
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Ja, nu vet jag inte vad jag ska göra längre! Bröt ihop igår eftersom hästen har fått rejält sadeltryck av sadeln jag har. Den ligger i bakvikt och det har gett hästen ung som "lårkakor" bak vid bossorna. Så det är bara att byta! :cry: Men det finns det inte ekonomi till. Visst, jag får, om jag har tur, 7000.- för min sadel jag har nu, .............Det optimala vore ju att lösa problemet men jag tror att det är omöjligt. Det har gått för långt åt båda håll.
Nu kan jag inte heller skaffa någon medryttare som läget är idag. Eftersom jag inte har någon sadel blir det svårt! :crazy: "Medryttare sökes till sadellös häst! Du kan bara tömköra, rida barbacka eller gå ut med hästen för hand." Jättemånga som kommer att svara! :smirk:
Jag vet varken ut eller in längre....nu gled jag ifrån trådens ämne, men det är inte bara ekonomin som är problemet!

//Alice

Men snälla du värden går inte under!
För det första så måste du acceptera att din sambo vill ha sina pengar och du får göra vad du vill med dina pengar. Vilket jag tycker är självklart.
Men du har ju massor att komma med. Du kan:
1, sälja din sadel som du ändå inte kan använda = 6-7 tusen.
2, Man kan visst annonsera efter medryttare eller skötare, du ska ju skaffa en sadel sen eller hur?! Där spar du både tid och pengar.
3, Jag är envis som synden. Det MÅSTE finnas stall närmare än två mil. Har du verkligen letat igenom alla gårdar?
4, Ta ett snack med din sambo och lös problemen. Han lagar mat till middagen och matlådorna medans du är hos kusen. Ni äter ihop och du kan diska sen när du har tid på kvällen? Ni spar pengar på matlådor och får tid tillsammans.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy:
I våras sålde jag fjordan och köpte en stor häst. Jag tog ett lån på 45000.- för att finanseria detta. Eftersom jag fått ett, vad jag tyckte, välbetalt arbete trodde jag i min enfald att det skulle gå ihop ekonomiskt och att jag inte skulle behöva få vända på varenda krona. Inte bada i pengar, men iaf inte behöva avstå från nödvändigheter. Nu har det tyvärr blivit så iaf. :cry: Så här ser min ekonomi ut på en månad:
Får ut ungefär 15500.- efter skatt.
Utgifter:
Stallhyra; 2230.-
Avbet; 815.-
Försäkring; 659.-
Summa; 3704.- för bara hästen
Plus studielånet som troligtvis kommer att hoppa upp till 1000.-/mån efter årsskiftet. :cry:

Alla gemensamma räkningar delar vi på:
Bredband; 295/2 = 147,50
Hyra + carport och parkering; 4600/2 = 2300.-
Avbetalning V70n; 4000/2 = 2000.- (färdigbetald i mars/april)
Sen till kommer ju elen, telefonen mm som landar i runda slängar på ca 500-1000.-/mån/person.
Sen lägger vi 1750.-/mån i "matpengar"
Summa: 6647,50-7147,50.-

Summerar vi totalt: 15500-3704-1000-6647,50 (-7147,50) = 4148,50 (alt 3648.-) Av det ska jag betala bensinpengar tor jobbet = dryg 7 mil/dag plus resorna till stallet 2 mil tor varje dag.

Nu har det fallit sig så de två sista månaderna att jag ligger på minus när månaden är slut! :cry: Det medan min sambo BADAR i pengar!!!! Just nu har han 10000.- ÖVER denna månad (han får ut mellan 14500 och 16500 beroende på hur mycket nätter/helger det blivit) och jag har 2000.- kvar som måste gå till bensinpengar! Jag fattar inte!!! Trodde in min naivitet att jag skulle klara att hålla häst när jag avslutat studierna och börjat jobba. Hade ju räknat och kollat ordentligt. Men nu ser det ut som om att det inte går. :cry: Det finns NOLL marginal! Som just nu, skulle behöva bredda sadeln för drygt 600.-, men det finns det inte pengar till. :cry: Jag skulle behöva kolla över mina glasögon, men det finns det inte heller pengar till. :cry: Måste ju kunna åka till jobbet.....!!!

Hur har ni det? Får ni "sponsring" av era sambos/makar med hästeriet, dvs delar ni på ALLT eller bara på gemensamma räkningar och sen får ni betala ert med era kvarvarande pengar? Det känns inte heller riktigt rätt att be min sambo om pengar eftersom han har sponsrat min fjorda ordentligt när jag pluggade :love: Jag vet inte hur jag ska göra....just nu känns det som att det bara är att sälja hästen och börja knypla eller nått annat som inte kostar en förmögenhet! :cry: Vet inte om jag orkar ha en tillvaro där jag får vända på varenda krona hela tiden....fast å andra sidan....när jag väl är i stallet "försvinner" pengaproblemet....

//Alice

Kanske finns billigare stallplats någonstans? Fast antar att allt foder ingår..
Själv betalar ja 180 kr i månaden per box men då ingår inget.men borde bli billigare ändån.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 812
Senast: ridtravare
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp