Ytterligare en rastråd!

Virrig

Trådstartare
Hej!

Min mamma har börjat fundera på en ny hund, då vi tyvärr fick ta bort vår tidigare hund förra sommaren. Nu funderar vi på raser.

Önskemålen är familjehund, som tycker om att följa med och gillar motion. Vill ha en mellanstor hund, helst inte över 20kg. Inte så mkt jakt och ej skällig. Helst inte långhår. Ska kunna bo och trivas hos en familj på 5 personer, yngsta är 10år. Tanken är att även 10-åringen ska kunna gå kortare kissrundor med hunden runt området. En hund som ska vara nöjd med 2 timmars aktivering om dagen plus kissrundor.

Vi har tidigare haft rottweiler, Labrador, samojed, schäfer, siberian husky, amstaff och cockerspaniel. Vi är väldigt kär i rottweiler, men tyvärr känns dom lite stor för yngsta att gå med...

Kom gärna med förslag! :bump:
 
Sv: Ytterligare en rastråd!

Chinese crested?
Glada och positiva och hänger med på det mesta men gillar också att ligga under täcket och mysa.
 
Sv: Ytterligare en rastråd!

Varför inte nanny dog? Har ni haft amstaff, varför inte gå ner ett steg i storlek staff?
Upplever den engelska staffen som lite mer förarvek och mjuk i sättet. Plus att dom är kända för att vara fina med barn. Så fort min 4-åring tar över kopplet så går min hund så försiktigt för att inte sträcka kopplet. :D
Däremot får väl både hon och hennes vänner räkna med en hund mitt i leken för hon har lite svårt att förstå att barnen vill leka själva ibland. :angel:
 
Sv: Ytterligare en rastråd!

Jag vet dessutom en kull staffar som just fötts som är black and tan så då ser dom ju till och med ut som små rottweilers. :D
 
Sv: Ytterligare en rastråd!

Halvt kl.

Chinese crested tycker jag är jättefräna, vet dock inte om det är mammas typ av hund men ska absolut lägga fram det som förslag :)

Aningsfull: Ja vi har tittat lite på olika typer av staffar, vi tyckte jättemycket om amstaffen men den kändes lite för stark för minsta. Fast det handlar ju mycket om hundens personlighet och hur den är tränad :) Eran hund låter ju jättemysig, ska googla lite :) Är det mycket rasbetonade skador/sjukdomar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 311
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 121
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 973
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 700
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp