Ytterligare en rastråd...

SiZo

Trådstartare
Jag börjar lite smått fundera på en till hund, men jag har ingen aning om vad jag vill ha!

Jag var innan insnöad på storpudel, men jag tycker inte de är så söta, och eftersom jag ska ha hunden mest till sällskap så spelar söthetsfaktorn in lite ;) Därför tänkte jag höra med er här om det finns något bättre.


Jag har vissa krav, det ska vara en stor hund (25-40 kg?), inte för krävande (ej brukshund), vara lite vaktig, helst inte ha någon jakt då jag gärna rider ut med mina hundar och man behöver ju kanske inte göra det svårare än vad man måste. Gärna en hund med tydlig on/off knapp.

Jag vill inte att hundens päls ska vara jobbig, med pudeln så var tanken att ha den helt nerklippt och klippa den själv. Har klippt hundar sen jag var 13, så det är inga problem. Jag tycker det är jobbigare att alltid vara hårig, därav att jag gillade pudeln.

Jag vill ha en lättränad hund, men som inte kräver massor (går dessa att få ihop?).

Det är kriterierna jag kommer på såhär på rak arm...

Jag har redan en hund men känner att jag skulle vilja ha en till med lite mer mod och vakt i. Den jag har nu skulle mest troligt springa och gömma sig om nån gick in i huset när jag inte är hemma...
 
@kimmis87 Spontant känner jag kanske att flera av mastifferna kan passa, men CCn verkar den mer aktiva av dem - samtidigt som de inte verkar kräva allt för mycket. Det är väl bara tungt för dem att hänga med på ridturer, men de flesta är iaf lugna och med mod & vakt i. Och kortpälsade. Kanske fungerar Broholmer med? Jag träffade ett par på ribban för typ 2 år sedan när de informerade om raser. Verkade vara väldig trevliga hundar, men har ingen djupare kunskap om dem.
 
Läst lite nu. Rent mentalt verkar det vara precis det jag söker. Men jag gillar inte riktigt exteriören. Jag har ju arabhästar, och gillar med andra ord eleganta djur.

Jag får nog åka o kolla och se om jag upplever dem lika "tunga" irl som jag tycker att de ser ut på bild.
 
Jodå - Cane Corson stämmer väl in på det du vill ha. Möjligtvis då att vikten är högre. Men det är smidiga 40-50 kgs vovvar (tikar, hannarna är större).
Mycket signalkänsliga och lättlärda men kanske inte bordercolliesnabba att lyda. Hade precis ett underbart moment då en cyklist stannade då det stod en hund på tvären över vägen (vi har allmän väg över tomten) och Fiffi ville ju hälsa men stannade på 2 meters håll och viftade på svansen och "log" och frågade mig om hon skulle gå fram men jag sa Nej och Kom och då lufsade hon till mig med en beklagande blick mot cyklisten(typ - jag vill egentligen hälsa men matte säger att jag inte ska).
Vaktar gör dom ordentligt. Larmar men visar ingen aggressivitet. Andra berättar om att deras hundar knuffat ut obehöriga (hantverkare och annat oväntat folk) bestämt men inte aggressivt. Det är mycket kropp och lite mun när dom leker.
Hästarna är stora godismaskiner och inget som dom bryr sig så värst mycket om. Att hänga med ut i skogen är det bästa som finns men soffliggande slår kissnödighet en regnig morgon.
Spår är något dom gärna ägnar sig åt. Näsjobb - trött hund, lagom tempo - perfekt för den lagoma hundägaren.
Kolla ledstatus på föräldraparet och fråga runt lite så hittar du nog en uppfödare som passar dig. Det finns hyfsat god tillgång på valpar.
Racc.nu heter rasklubbens hemsida.

Kolla in gruppen Cane Corso Sweden på fb så ser du massor av exempel på aktiva hundar med humor - inte humör.
 
Rhodesian Ridgeback? Har inte så mycket personlig erfarenhet men tycker de är fina och min equiterapeut har en som verkar väldigt trevlig! Dock är där kanske lite jakt i dem...
 
Rhodesian Ridgeback? Har inte så mycket personlig erfarenhet men tycker de är fina och min equiterapeut har en som verkar väldigt trevlig! Dock är där kanske lite jakt i dem...
Jag tänkte också lite på RR; nu är jag förstås lite partisk men de är ju betydligt elegantare än mastiffraserna.
Men ja, det är en del jakt i dem, jag kunde till exempel aldrig ha med min på ridturerna eftersom jag helt enkelt inte hade tillräcklig kontroll över henne från hästryggen.
De tillhör väl heller inte de mest lättränade utan gör snarare lite som de själva vill och motiveras av, hittar du rätt knappar så är de lättlärda men det är just det där med motivationen...
Det jag upplevde som jobbigast med min RR - förutom hennes rädslor - var att hon behövde en hel del aktivering, framför allt fysiskt, men att hon inte alltid tyckte att det matte hittade på var det roligaste. Varför följa med hästen när man kan springa efter ett rådjur, typ.
Lyckas man få det att funka med att ha med hunden på ridtur så är ridgebacken klockren, världens uthålligaste ras på längre sträckor :up: .
Annars enkel päls, ett täcke på vintern brukar dock uppskattas (min var en fryslort men hon var extrem på många vis).
Vakt, ja.
Soffpotatis när det passar, ja, om den får ligga under filten ;).
Mentaliteten har det varit lite si och så med - rädslor och skärpa i kombination är inte kul - men jag tror att rasklubben är på rätt väg. Är man noga med sitt val av uppfödare, linjer och individ så skall man kunna få en trogen och stabil om än väldigt speciell vän.
 
RR låter inte som min ras. En hund med så mkt jakt i blir verkligen att kämpa i uppförsbacke med när man ska rida ut. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag skulle bli tokig om hunden stack efter vilt.
 
Jodå - Cane Corson stämmer väl in på det du vill ha. Möjligtvis då att vikten är högre. Men det är smidiga 40-50 kgs vovvar (tikar, hannarna är större).
Mycket signalkänsliga och lättlärda men kanske inte bordercolliesnabba att lyda. Hade precis ett underbart moment då en cyklist stannade då det stod en hund på tvären över vägen (vi har allmän väg över tomten) och Fiffi ville ju hälsa men stannade på 2 meters håll och viftade på svansen och "log" och frågade mig om hon skulle gå fram men jag sa Nej och Kom och då lufsade hon till mig med en beklagande blick mot cyklisten(typ - jag vill egentligen hälsa men matte säger att jag inte ska).
Vaktar gör dom ordentligt. Larmar men visar ingen aggressivitet. Andra berättar om att deras hundar knuffat ut obehöriga (hantverkare och annat oväntat folk) bestämt men inte aggressivt. Det är mycket kropp och lite mun när dom leker.
Hästarna är stora godismaskiner och inget som dom bryr sig så värst mycket om. Att hänga med ut i skogen är det bästa som finns men soffliggande slår kissnödighet en regnig morgon.
Spår är något dom gärna ägnar sig åt. Näsjobb - trött hund, lagom tempo - perfekt för den lagoma hundägaren.
Kolla ledstatus på föräldraparet och fråga runt lite så hittar du nog en uppfödare som passar dig. Det finns hyfsat god tillgång på valpar.
Racc.nu heter rasklubbens hemsida.

Kolla in gruppen Cane Corso Sweden på fb så ser du massor av exempel på aktiva hundar med humor - inte humör.

Jag har bott på samma gård som 2 Cane Corso nu ca 9 mån och träffat en del fler. De är fantastiska hundar!
Men jag skulle nog inte klassa de som så värst föriga och lättmotiverade.
De är otroligt kul och intelligenta. Men jag som har Pappisar och är mer van vid just Pudlar, BC, Collie etc tycker inte riktigt de är förstavalet för någon som vill ha en hund som har vilja ha en lättränad hund, om man med det tänker sig att lära den saker och inte bara vardagshyfs.

Dock är de som sagt himla kul och har många andra fördelar.
 
Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva i ett forum, men vad tror du om azawakh? Det är en hyfsat stor vinthund, men jämfört med de andra vinthundarna har de generellt sett mer vakt och mindre jakt. Friska och sunda, väldigt kort päls, vackra och eleganta. Till nackdelarna kan dock nämnas att det finns vissa uppfödare som föder upp väldigt(!) osäkra hundar och som vill ha hundarna så, för "det är rastypiskt"... Det är också en ovanlig ras och de har ofta hög inavelsprocent.
 
@Wingates, det varierar, samt verkar bero mycket på vad man har för förväntningar av rasen. Här får man ofta höra att "Neeeej, du kan inte skaffa azawakh, de är galna", men enligt en bekant som köpte azawakh i Tyskland var det där inte konstigare att ha en sådan än att ha tex dobermann (hennes egna jämförelse). Det är klart, en mesig hund är det absolut inte och jämfört med andra vinthundar är de ofta snäppet "vassare", men de är nog inte värre med skärpan än andra raser med vaktinstinkt. Felet många gör är ju att de tänker att alla vinthundar är likadana men ser olika ut. Förväntar man sig att en azawakh är tex som en whippet eller gosigare/mjukare varianten av saluki, ja då lär man uppfatta azawakhen som väldigt skarp.
 
Enligt ssk så har de rätt mkt jakt i sig ändå. "Men med rätt träning kan hunden gå att ha lös på lämpliga platser". Det känns inte riktigt som en ideal hund att ha med lös på ridturer.
 
Jag har bott på samma gård som 2 Cane Corso nu ca 9 mån och träffat en del fler. De är fantastiska hundar!
Men jag skulle nog inte klassa de som så värst föriga och lättmotiverade.
Dock är de som sagt himla kul och har många andra fördelar.

Ja nog är dom lättlärda . Dom vet precis vad du menar :-) . Men väljer att göra något annat först.
 
Vill du ha en valp?
Jag vet flera stycken RR:s som inte har någon jakt i sig alls, men för att vara säker på det (det är ju trots allt en jaktras i grund och botten) så bör man kanske ta en omplacering.
 
Helst vill jag nog ha en valp. Jag har ju redan en hund och nya hunden ska funka med hästar och det känns lättare att presentera en valp för sånt.

Dessutom tar valpar det lite hårdare om man galopperar iväg utan dem när de inte lyssnar, väldigt effektivt!
 
Nu är jag ingen hundmänniska, men själv har jag fått eurasier som förslag på liknande önskemål/krav som du.

Jag önskade en hund som gärna hänger med på aktiviteter (ridturer inkluderat), men som inte kräver det som en brukshund gör. Viss vaktkänsla, lätt pälsvård, ingen eller väldigt lite jakt, lättlärd (dock kan rasen vara svårmotiverad), osv. Av det jag läst och hört mig för om eurasiern så stämmer kriterierna. Däremot är det väl lite sisådär med mentaliteten tyvärr, men om man letar efter bra linjer kanske..

Det negativa jag hört är att de är fega, och väldigt reserverade mot främlingar.
 
Har sett att du inte vill ha en brukshund men finns nog några av dem som skulle passa, tex vit herdehund :-)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 179
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 780
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 551
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp