Ytterligare en rastråd ;)

snorp

Trådstartare
Ös på med rastips till min kompis tack.

Det ska vara en lättlärd och lättmotiverad hund, en hund med bra lek och stort föremålsintresse. En hund som kommer aktiveras i flera olika grenar så som spår, nosework, rallylydnad, heelwork/freestyle, förmodligen bli det fler saker också. På promenad kommer hunden ges olika uppgifter, den kommer stöta på godisträd, få balansera på saker, kortare spår, uppletande och liknande. Hunden kommer främst att tränas men även tävlas men det siktas inte mot SM eller så.

Hunden kommer tränas på klubben eller olika former av organiserad träning minst 2-3 gånger i veckan och sen småpass hemma i stort sett varje dag. Hunden kommer få hänga med på det mesta i vardagen och träffa folk och åka hem till andra, den kommer får träffa hundar och andra djur. Den kommer knappt ha någon ensamtid alls.

Hunden ska helst vara korthårig. Klipp, trim eller långhårig är inte av intresse alls. Storleken är inte så viktig men ingen jättehund. Hellre åt det mindre än åt det större hållet. Den ska inte ha lätt för att ta till skall.
 
Ös på med rastips till min kompis tack.

Det ska vara en lättlärd och lättmotiverad hund, en hund med bra lek och stort föremålsintresse. En hund som kommer aktiveras i flera olika grenar så som spår, nosework, rallylydnad, heelwork/freestyle, förmodligen bli det fler saker också. På promenad kommer hunden ges olika uppgifter, den kommer stöta på godisträd, få balansera på saker, kortare spår, uppletande och liknande. Hunden kommer främst att tränas men även tävlas men det siktas inte mot SM eller så.

Hunden kommer tränas på klubben eller olika former av organiserad träning minst 2-3 gånger i veckan och sen småpass hemma i stort sett varje dag. Hunden kommer få hänga med på det mesta i vardagen och träffa folk och åka hem till andra, den kommer får träffa hundar och andra djur. Den kommer knappt ha någon ensamtid alls.

Hunden ska helst vara korthårig. Klipp, trim eller långhårig är inte av intresse alls. Storleken är inte så viktig men ingen jättehund. Hellre åt det mindre än åt det större hållet. Den ska inte ha lätt för att ta till skall.


Många raser funkar, men jag tänker på någon av retriverarna kanske - labbe, flat, golden, tollare? Labben är den korthåriga isf, tollare lite mindre. Ingen av dem är gapig i normalfallet.

Springer spaniel? Airdale?
 
Korthårig vit herdehund? Har två tikar, en korthårig och en långhårig. Vi tränar/tävlar i rally, lydnad, sök/spår och lite agility. Mina älskar att träna och har bra föremålsintresse. Börjar komma upp fler vh i de högre klasserna i både bruks och lydnad än för några år sen.
 
Jag tänker Staffe eller Labbe beroende på vilken typ av personlighet hon är ute efter :)

Alternativt så skulle kanske en Heeler kunna vara en rolig hund för det hon planerar @russinbulle ?
 
Tack för alla tips. Har pratat med kompisen och det som känns mest intressant av förslagen är retriever av något slag.
 
Ja labbe av jakttyp är nog den som är mest intressant.

Kompisen ska inte skaffa hund just nu men vill vara ute i god tid med rasfundering och verkligen ha tid att kolla upp linjer, uppfödare osv.
Det enda jag har att invända är att jaktlabbarna brukar inte ha så mycket lek i sig (kamp). Typ ingenting tycker jag, de gillar att hämta och hålla, men jag har inte stött på så många som vill leka.

Om jag jämför med min kompis malle som vill leka, kampa och hämta allt så är labbarna dötrista.
Eftersom de nu var viktigt att hunden hade mycket lek i sig.
 
Det enda jag har att invända är att jaktlabbarna brukar inte ha så mycket lek i sig (kamp). Typ ingenting tycker jag, de gillar att hämta och hålla, men jag har inte stött på så många som vill leka.

Om jag jämför med min kompis malle som vill leka, kampa och hämta allt så är labbarna dötrista.
Eftersom de nu var viktigt att hunden hade mycket lek i sig.

Hmm intressant. Det visste jag faktiskt inte.
 
Får kanske bli en till runda med rasfundering då. Ska höra med henne hur viktigt det verkligen är med kamplek. Det finns ju många andra sätt att leka på än kamp förstås.

Har ni fler tips än de som redan kommit upp?
 
Hur är det med brukshundsraser rent generellt för henne, som typ boxer, korthårscollie eller kelpie? (Tänker om det inte ska vara så mycket päls:D)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 182
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 817
Senast: Bison
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 595
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 344
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp