ytterligare en rasvalstråd...

Nux

Trådstartare
:angel:

Just nu är det inte dags att skaffa ny hund, men jag drömmer ju! Riley är bra på många sett men så är ju han också min första hund och tankebanorna har skiftat lite sedan jag skaffade honom för två(!) år sedan.

Rent krasst vill jag ha en frisk, mellanstor (i alla fall 10 kg+ och 40 cm+/- i manken) hund med will to please utan att vara tok-känslig och alldeles för signalkänslig. Helst också att rasen har lätt för att vara lös! En samarbetsvillig ras, gärna med humor, som hänger med på både det ena och det andra men likväl kan ta en slappdag i soffan (helst nerbäddad tillsammans med mig :angel:). Tanken är att hålla på med lydnad, rallylydnad, spår, lättare drag, agility, det sistnämnda på typ hobby-nivå. Det kommer givetvis bli långpromenader och liknande, kommer inte behöva vara ensam så mycket (har möjlighet att ta med hunden till jobbet). Föredrar också en ras som gillar folk och fä, än är reserverad.

Jag vill absolut inte ha en hund av trimras, spelar ingen roll om det "bara" är att klippa ner hunden ibland. Helst inga lockiga hundraser, alltså, jag tycker inte de är snygga alls. :o Helst heller ingen ras som skäller mycket. (:angel:)

Så med det sagt... Släng hit förslag! Jag har några raser jag tänkt på själv, men det är alltid intressant att se vad andra tänker! :p Skriv gärna lite mer ingående/personligt, mycket roligare att läsa!
 
Alltså, dom är ju gudomligt söta, men känner mig tveksam till det här med skällandet. Har redan en Skällman här :p
Jag blir faktiskt förvånad att min är så tyst. Det kan verkligen gå dagar mellan gångerna hon skäller och hon står aldrig och skäller oavbrutet. Men det finns såklart både mer och mindre skälliga varianter inom rasen. :)
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Någon spaniel eller finsk lapphund? Jag har lärt känna två finska lapphundar. De blev mest skälliga när de var understimulerade. Fick de bara träna något mentalt regelbundet så var de mycket trevliga, dock inga soffhundar (de tyckte att allt förutom kalla, hårda golv var för varmt).
 
Vad är det du gillar med Riley som du gärna ser i nästa hund? Och vad saknar han?
Jag tänker att det är ganska brett angående vad du önskar dig av en ras och mycket passar ju in :)

Men annars är mina spontana tankar KH-collie (om det är den mentala biten som du önskar lite annat av eftersom jag tycker KH verkar mer stabila än långhåriga - men jag kan ha fel :) )

Kelpie kanske? (Det låter iaf som det skulle kunna vara ett liv för en kelpie och som att dom passar in men jag har lite dålig koll @Milosari @HeddaVovven och @snorp lär väl veta mer :) )

Golden eller labbe av mentalt stabila och friska linjer som inte har tjocka pälsmonster som ideal. Men det förutsätter väl att du skulle kunna vara intresserad av att iaf apportera på någon nivå (vilket du vill! Det är kul!)

En welsh springer spaniel skulle säkert också kunna vara vettigt, det är sannerligen hundar med humor :D

Om dom inte känns alltför små så hade jag dessutom kunnat kika lite på västgöten eller en corgi, jag tänker att de skulle kunna leva upp till den beskrivningen du ger :)
 
:angel:

Just nu är det inte dags att skaffa ny hund, men jag drömmer ju! Riley är bra på många sett men så är ju han också min första hund och tankebanorna har skiftat lite sedan jag skaffade honom för två(!) år sedan.

Rent krasst vill jag ha en frisk, mellanstor (i alla fall 10 kg+ och 40 cm+/- i manken) hund med will to please utan att vara tok-känslig och alldeles för signalkänslig. Helst också att rasen har lätt för att vara lös! En samarbetsvillig ras, gärna med humor, som hänger med på både det ena och det andra men likväl kan ta en slappdag i soffan (helst nerbäddad tillsammans med mig :angel:). Tanken är att hålla på med lydnad, rallylydnad, spår, lättare drag, agility, det sistnämnda på typ hobby-nivå. Det kommer givetvis bli långpromenader och liknande, kommer inte behöva vara ensam så mycket (har möjlighet att ta med hunden till jobbet). Föredrar också en ras som gillar folk och fä, än är reserverad.

Jag vill absolut inte ha en hund av trimras, spelar ingen roll om det "bara" är att klippa ner hunden ibland. Helst inga lockiga hundraser, alltså, jag tycker inte de är snygga alls. :o Helst heller ingen ras som skäller mycket. (:angel:)

Så med det sagt... Släng hit förslag! Jag har några raser jag tänkt på själv, men det är alltid intressant att se vad andra tänker! :p Skriv gärna lite mer ingående/personligt, mycket roligare att läsa!

Låter som en Tonto nu när han börjar bli vuxen. Men han är inte speciellt rastypisk när det gäller en hel del. :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Någon spaniel eller finsk lapphund? Jag har lärt känna två finska lapphundar. De blev mest skälliga när de var understimulerade. Fick de bara träna något mentalt regelbundet så var de mycket trevliga, dock inga soffhundar (de tyckte att allt förutom kalla, hårda golv var för varmt).

Har kikat en del på vissa spaniel-raser tidigare och tyckt om de, så visst skulle det kunna vara något. :) Finsk lapphund... ja, jag får nog ta och läsa lite mer om rasen.

Vad är det du gillar med Riley som du gärna ser i nästa hund? Och vad saknar han?
Jag tänker att det är ganska brett angående vad du önskar dig av en ras och mycket passar ju in :)

Men annars är mina spontana tankar KH-collie (om det är den mentala biten som du önskar lite annat av eftersom jag tycker KH verkar mer stabila än långhåriga - men jag kan ha fel :) )

Kelpie kanske? (Det låter iaf som det skulle kunna vara ett liv för en kelpie och som att dom passar in men jag har lite dålig koll @Milosari @HeddaVovven och @snorp lär väl veta mer :) )

Golden eller labbe av mentalt stabila och friska linjer som inte har tjocka pälsmonster som ideal. Men det förutsätter väl att du skulle kunna vara intresserad av att iaf apportera på någon nivå (vilket du vill! Det är kul!)

En welsh springer spaniel skulle säkert också kunna vara vettigt, det är sannerligen hundar med humor :D

Om dom inte känns alltför små så hade jag dessutom kunnat kika lite på västgöten eller en corgi, jag tänker att de skulle kunna leva upp till den beskrivningen du ger :)

Gillar definitivt Riley's enkelhet och samarbetsvilja, han vill gärna vara till lags och är rätt rolig när man får fram den sidan. Annars är han rätt "tofflig" och gubbig. Han tryter definitivt i uthållighet och det hade jag gärna velat ha mer av, lite tjockskallighet hade varit rätt bra också :angel: (Riley är på tok för smart) Riley är väldigt känslig, framför allt för mina signaler och det är definitivt en av hans nackdelar. Hade gärna velat ha mer föremålsintresse då Riley ligger på ungefär 0 där.

Har varit mer eller mindre inne på alla raser du nämnde faktiskt... :p

KH collie har jag varit inne på men känner lite sisådär. Antagligen pga ljudandet för Gud vet att collie kan låta :grin:

Kelpie har jag kikat på också, men fått för mig att de varit snäppet för aktiva för mig.

Labbe (som jag tidigare har sagt att jag aaaaldrig skulle ha) har jag faktiskt fått upp intresse för :nailbiting: har till och med kollat upp kennlar. Golden har jag sneglat på, men har mest träffat på mindre bra exemplar så känt mig tveksam till rasen.

Welshen låter onekligen intressant (sen var det väldigt söts hundar) så ska kolla upp dem!

Västgöten och corgin känns som att de är i minsta laget, men ska ta mig en funderare där.
 
Jag är inte insatt i rasen eller uppfödare så jag vet inte om det är helt omöjligt att få tag på en frisk variant, men min första tanke var boxer? :) Eller kanske en vit herdehund? Har dock fått intrycket av att man får sålla en del bland uppfödarna för att hitta en bra hund med lite driv i.

Vi har ju ägare/tidigare ägare av båda raserna här på buke men just nu är den enda jag kan komma på @FrauleinLeo :o

Edit: kom på fler, @Linda_A @nella84
 
:angel:

Just nu är det inte dags att skaffa ny hund, men jag drömmer ju! Riley är bra på många sett men så är ju han också min första hund och tankebanorna har skiftat lite sedan jag skaffade honom för två(!) år sedan.

Rent krasst vill jag ha en frisk, mellanstor (i alla fall 10 kg+ och 40 cm+/- i manken) hund med will to please utan att vara tok-känslig och alldeles för signalkänslig. Helst också att rasen har lätt för att vara lös! En samarbetsvillig ras, gärna med humor, som hänger med på både det ena och det andra men likväl kan ta en slappdag i soffan (helst nerbäddad tillsammans med mig :angel:). Tanken är att hålla på med lydnad, rallylydnad, spår, lättare drag, agility, det sistnämnda på typ hobby-nivå. Det kommer givetvis bli långpromenader och liknande, kommer inte behöva vara ensam så mycket (har möjlighet att ta med hunden till jobbet). Föredrar också en ras som gillar folk och fä, än är reserverad.

Jag vill absolut inte ha en hund av trimras, spelar ingen roll om det "bara" är att klippa ner hunden ibland. Helst inga lockiga hundraser, alltså, jag tycker inte de är snygga alls. :o Helst heller ingen ras som skäller mycket. (:angel:)

Så med det sagt... Släng hit förslag! Jag har några raser jag tänkt på själv, men det är alltid intressant att se vad andra tänker! :p Skriv gärna lite mer ingående/personligt, mycket roligare att läsa!

Jag är inte insatt i rasen eller uppfödare så jag vet inte om det är helt omöjligt att få tag på en frisk variant, men min första tanke var boxer? :) Eller kanske en vit herdehund? Har dock fått intrycket av att man får sålla en del bland uppfödarna för att hitta en bra hund med lite driv i.

Vi har ju ägare/tidigare ägare av båda raserna här på buke men just nu är den enda jag kan komma på @FrauleinLeo :o

Edit: kom på fler, @Linda_A @nella84

Vill man ha humor är ju boxern given... :angel:
Däremot faller de ju fort på friskheten, tyvärr. Det går nog att leta sig blå men då bör man nog framför allt kolla hos brukskennlarna. En livlig och energisk ras, som gärna ställer upp på det som beskrivits av @Nux , det beror väl lite på i hur liten/stor utsträckning som är tänkt, så att säga. Corgin passar ju också in. :)
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Welsh eller Jaktspringer eller Jaktcocker?
En kollega har en snart ettårig Jaktspringer. Helt underbar individ med mycket will to please och lär sig otroligt fort. De tränar lydnad just nu men ska börja med jaktapportering också.
Trevlig, snäll, rolig och clownig och full rulle utomhus men lugn inomhus. Inga problem med hantering eller liknande. Går lös utan problem.
Det verkar som att detta gäller för de flesta Jaktspringers.
 
Min kelpie stämmer in på storleken du efterfrågar men hon är för liten enligt rasstandarden. Minn är 40 cm hög och väger ca 12 kg. Tikarna ska vara från 43 cm.

Minn klarar av att vi tränar varje dag men klarar också av att det inte händer någonting. Får hon vara med och springa lös i skogen så är hon nöjd. Det gäller dock inte för alla kelpies. Min förra kelpie krävde mer aktivering, hon blev ganska jobbig i vardagen om hon inte aktiverades. Det finns lite olika typer inom rasen så det finns säkert individer som passar in på dina önskemål men det finns också individer som inte passar in alls.

Minn är typ den enklaste hunden jag haft att leva med. Min förra kelpie var mycket roligare att träna med. Minn är också rolig att träna med så klart men på ett annat sätt.
 
Har du kollat Seamists collies eller Jipotimas boxrar? I kategorin clowner finns staff o amstaff. Titta på Ballstaff o Capa Tosta.
Min kompis har en från Queensies med som är jäkligt fin - vet dock inte något om kenneln i övrigt.
(För att spinna vidare på ditt inlägg).
 
Ser att du har fått förslag på finsk lapphund och jag vill lägga till att jag tror det blir svårt att hitta en som har särskilt mycket föremålsintresse och som är uthålligare än din när det kommer till ex lydnadsträning.

Ang Welsh så har jag fått för mig att dom är väldigt svåra att ha lösa, båda två som finns i min bekantskapskrets har varit omöjliga att ha lösa. Den ena hade även otroligt svårt att slappna av inomhus någon annanstans än hemma men var å andra sidan väldigt kul att träna med (så länge hon höll sig i närheten).

Jag tänkte spontant på en bra storpudel men det föll ju på pälsen :p
Vad tror du om staffe, är dom för små? Tollare?
 
Vad har du för personlighetsdrag ts ? Lättare att välja ras om man vet lite vilken människotyp du är :)
Är ju rätt stor skillnad på en finsk lapphund kh collie och spaniels ex .
 
Boxer låter ju som det skulle passa ganska bra, men då får det nog vara en tik för att inte bli för stort för jag gissar att 10+ kg inte nödvändigtvis betyder 30+ kg. Visst finns det nättare hanar också, men avel på lite för stora hanar har varit ett problem ganska länge. Hade gärna krympt vår kille typ en decimeter, även om han inte är jättetung.

Sen är väl inte will to please och samarbetsvilja det första jag tänker på. Det finns absolut hos rasen, men hos många hundar får man arbeta sig fram dit för de flesta är också ganska envisa. Tycker dock att de har en härlig arbetsvilja när de är "på".

När det gäller hälsoläget tycker jag inte att det är så dystert (förutom att försäkringspremierna ännu är höga). Ja, man får kolla upp uppfödarna, men det gäller väl egentligen alla raser. Det enda (vilket ju så klart inte är så lite) som jag oroar mig för är cancer, resten tycker jag man har bra koll på idag (och även där kan man hitta linjer där det är ovanligt, om man nu inte ser till rent åldersrelaterade former).
 
  • Gilla
Reactions: Nux

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 179
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
3 818
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 665
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 296
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp