ytterligare en rasvalstråd...

:angel:

Just nu är det inte dags att skaffa ny hund, men jag drömmer ju! Riley är bra på många sett men så är ju han också min första hund och tankebanorna har skiftat lite sedan jag skaffade honom för två(!) år sedan.

Rent krasst vill jag ha en frisk, mellanstor (i alla fall 10 kg+ och 40 cm+/- i manken) hund med will to please utan att vara tok-känslig och alldeles för signalkänslig. Helst också att rasen har lätt för att vara lös! En samarbetsvillig ras, gärna med humor, som hänger med på både det ena och det andra men likväl kan ta en slappdag i soffan (helst nerbäddad tillsammans med mig :angel:). Tanken är att hålla på med lydnad, rallylydnad, spår, lättare drag, agility, det sistnämnda på typ hobby-nivå. Det kommer givetvis bli långpromenader och liknande, kommer inte behöva vara ensam så mycket (har möjlighet att ta med hunden till jobbet). Föredrar också en ras som gillar folk och fä, än är reserverad.

Jag vill absolut inte ha en hund av trimras, spelar ingen roll om det "bara" är att klippa ner hunden ibland. Helst inga lockiga hundraser, alltså, jag tycker inte de är snygga alls. :o Helst heller ingen ras som skäller mycket. (:angel:)

Så med det sagt... Släng hit förslag! Jag har några raser jag tänkt på själv, men det är alltid intressant att se vad andra tänker! :p Skriv gärna lite mer ingående/personligt, mycket roligare att läsa!
Själv är jag inne på engelsk staffe, tycker det låter som att det skulle passa dig också? :) Med reservation för att jag inte äger någon själv :rofl:.... än :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Jag är inte insatt i rasen eller uppfödare så jag vet inte om det är helt omöjligt att få tag på en frisk variant, men min första tanke var boxer? :) Eller kanske en vit herdehund? Har dock fått intrycket av att man får sålla en del bland uppfödarna för att hitta en bra hund med lite driv i.

Vi har ju ägare/tidigare ägare av båda raserna här på buke men just nu är den enda jag kan komma på @FrauleinLeo :o

Edit: kom på fler, @Linda_A @nella84

Tycker visserligen boxern är rätt charmig, men känner att den faller rätt hårt på just hälsan. :(

Vit herde har jag inte så god koll på, mest sett/hört om mindre bra exemplar men kan definitivt kolla upp rasen!

En sportigare labbe kanske?
Vill du träna jakt (vilket är det roligaste som finns :D ) så kanske en jaktlabbe?

Jo, den där labben smyger sig på :p

Welsh eller Jaktspringer eller Jaktcocker?
En kollega har en snart ettårig Jaktspringer. Helt underbar individ med mycket will to please och lär sig otroligt fort. De tränar lydnad just nu men ska börja med jaktapportering också.
Trevlig, snäll, rolig och clownig och full rulle utomhus men lugn inomhus. Inga problem med hantering eller liknande. Går lös utan problem.
Det verkar som att detta gäller för de flesta Jaktspringers.

Har fått för mig att jaktcocker kräver mer än vad jag erbjuder, men det kanske är fel? Springern lät ju annars väldigt intressant och rolig!

Min kelpie stämmer in på storleken du efterfrågar men hon är för liten enligt rasstandarden. Minn är 40 cm hög och väger ca 12 kg. Tikarna ska vara från 43 cm.

Minn klarar av att vi tränar varje dag men klarar också av att det inte händer någonting. Får hon vara med och springa lös i skogen så är hon nöjd. Det gäller dock inte för alla kelpies. Min förra kelpie krävde mer aktivering, hon blev ganska jobbig i vardagen om hon inte aktiverades. Det finns lite olika typer inom rasen så det finns säkert individer som passar in på dina önskemål men det finns också individer som inte passar in alls.

Minn är typ den enklaste hunden jag haft att leva med. Min förra kelpie var mycket roligare att träna med. Minn är också rolig att träna med så klart men på ett annat sätt.

Storleken kan givetvis tummas på, men helst vill jag nog hålla mig under 60 cm i alla fall. Riley är 56 cm i manken (en liiiten hanhund) och jag kan tycka han är stor ibland :angel:

Ser att du har fått förslag på finsk lapphund och jag vill lägga till att jag tror det blir svårt att hitta en som har särskilt mycket föremålsintresse och som är uthålligare än din när det kommer till ex lydnadsträning.

Ang Welsh så har jag fått för mig att dom är väldigt svåra att ha lösa, båda två som finns i min bekantskapskrets har varit omöjliga att ha lösa. Den ena hade även otroligt svårt att slappna av inomhus någon annanstans än hemma men var å andra sidan väldigt kul att träna med (så länge hon höll sig i närheten).

Jag tänkte spontant på en bra storpudel men det föll ju på pälsen :p
Vad tror du om staffe, är dom för små? Tollare?

Jo, den finska lapphunden är käck och så, men känner att den faller på det samt (även om det givetvis finns tysta hundar) på skällandet. Här hemma förmedlas typ allt med skäll så... tja... det blir för mycket av det goda ibland ;)

Intressant det om welshen också!

Alltså, storpudlar är fräcka :love: men jag tycker det räcker med att bara borsta och typ ansa mellan tassar.

Staffen ... vet jag ärligt talat ingenting om:o får kolla upp dem. Lider de av eksem de också? (Tänker på amstaffen här och allergier osv)

Tollaren känner jag mig kluven till pga en hel del mindre bra exemplar. Rädslor, nervositet och dylikt är sådant jag vill undvika.

Vad har du för personlighetsdrag ts ? Lättare att välja ras om man vet lite vilken människotyp du är :)
Är ju rätt stor skillnad på en finsk lapphund kh collie och spaniels ex .

Oj :o svårt det där. Jag är nog rätt så lugn och saklig som person, men lite känslosam där emellan och det klingar tyvärr illa med känsliga individer, som jag fått erfara. Svårt att beskriva sig själv, men... tja, jag kan nog inte beskriva bättre än så.
 
Själv är jag inne på engelsk staffe, tycker det låter som att det skulle passa dig också? :) Med reservation för att jag inte äger någon själv :rofl:.... än :angel:
Jag träffade den här på My Dog :love:

2Wz5EAZ.jpg
 
Har du kollat Seamists collies eller Jipotimas boxrar? I kategorin clowner finns staff o amstaff. Titta på Ballstaff o Capa Tosta.

Älskar collien, men känner att rasen är nog inte "min" ras så att säga. Men seamist vet jag har bra collies annars!

Boxrarna ska jag kika närmre på, men samtidigt oroar jag mig för hälsan och trubbnosen på det.

Det är ingen helfnattig clown jag vill ha, utan just... mer humor. Riley är liksom som en humorlös liten gubbe
 
Jo, den där labben smyger sig på :p

Nu har jag ju bara haft wachtel innan, men Floyd är den enklaste lilla varelse man kan tänka sig, utan att vara tråkig :D Fartig och fläktig, men med en härlig självbehärskning. Väldigt uppmärksam på mig, håller sig (än så länge ;) ) inom en radie på max 20m när han är lös. Älskar närhet och är en mattegris av rang, men är ändå enkel att lämna ensam. Tyst ;) Han är social, men nöjer sig med att hälsa snabbt på främlingar innan han går och lägger sig igen. Han är inte typiskt tjocklabbeglad, utan beydligt med sammanhållen än så, så att säga.
Kommer nog landa på ca 25kg och är en relativt frisk ras om man inte tar de värsta utställningslinjerna.

Nu ville jag ju ha en apporteringsexpert så det fanns ju egentligen inte så många raser att välja mellan, men jag är extremt nöjd med honom!
 
Boxrarna ska jag kika närmre på, men samtidigt oroar jag mig för hälsan och trubbnosen på det.

Det är ingen helfnattig clown jag vill ha, utan just... mer humor. Riley är liksom som en humorlös liten gubbe

Trubbnosen har aldrig ställt till några problem för de boxrar vi har haft (inne på nummer fyra), fast de två sista har inte gillat värme. Upplever dock detta mer som en effekt av tunn päls än av nosen. En hund från "min" uppfödare var med och tävlade i SM i rapport, så med rätt träning klarar de av en hel del.

Däremot känner jag ett flertal boxrar som jag skulle beskriva som helfnattiga clowner. ;)
 
Älskar collien, men känner att rasen är nog inte "min" ras så att säga. Men seamist vet jag har bra collies annars!

Boxrarna ska jag kika närmre på, men samtidigt oroar jag mig för hälsan och trubbnosen på det.

Det är ingen helfnattig clown jag vill ha, utan just... mer humor. Riley är liksom som en humorlös liten gubbe

Kolla lite på korthåren innan du släpper collien, tycker jag! Jag har nämligen fastnat för rasen just för att jag tycker att de är roliga och ett av Bentleys tilltalsnamn är just "Pajas". Skäller gör han när han blir frustrerad, när han leker polis och när han blir riktigt glad men man kan be honom att hålla truten och i övrigt är han tyst. Idag har han t ex skällt vid ett tillfälle; när han var ute i trädgården och jag var inne hos hönsen. Då såg han någonting som behövde uppmärksammas, jag sa tack, det räcker, och sedan var det bra. Jag skulle visserligen hellre haft en hund som min förra kortis, som knappt skällde alls, men det kunde vara måååånga resor värre.

Annars tror jag absolut att en labbe skulle passa!
 
Rätt finsk lapphund hade nog kunnat passa, men då ska du ju hitta en sån ;) Min uppfattning är att det är stor variation inom rasen och att du visst kan få en mjuk, träningsglad och följsam gosehund, men precis lika gärna en sån som jag har dvs en trevlig men självständig hund med mycket integritet och starka instinkter. Tycker att lapphundarna ofta säljs in som superenkla, lättsamma träningskompisar men det är ju i grunden en ganska självständig spets med vall, vakt, jakt och skärpa i sig, och inte direkt en ras som avlats för att nöta fotgående på en appellplan... Jaja, det är en annan diskussion ;)

Kosmos älskar människor, han är miljöstark, glad och orädd och är en helt underbart trevlig, trygg, okomplicerad och framförallt rolig hund att leva med. Han är däremot väldigt svårbelönad, självständig till tusen och inte speciellt följsam. Det är liksom vi som hänger med honom och inte tvärtom. Han har verkligen noll will to please och skiter oftast fullständigt i om matte blir glad, eller arg för den delen. På plussidan tycker han sällan att saker/situationer är obehagliga och gör han det så tar det inte lång stund för honom att avreagera. Han tar liksom ALLT med en klackspark! Tyvärr drar han iväg på vilt (syn, vittring och spår :banghead:) och kan inte vara lös, men han älskar att spåra och jag är övertygad om att han varit en GRYM sökhund om vi inte misslyckats så totalt med inkallningen. Så vi pysslar mestadels med lååånga promenader där han får springa, lukta, följa små spår, spana och undersöka sig trött, plus lite trickträning och sånt. Men vill han inte träna så vill han inte, och vill han så är det liksom i typ tre minuter. Han är lekfull som tusan men så fort jag försöker baka in det i träning så kan jag liksom höra honom sucka "menvafaaan matte, kan vi inte bara leeeeka..." så då gör vi det, tills han hux flux tröttnar, släpper leksaken och travar iväg med nosen i backen. Det är stört omöjligt att försöka dra igång honom när han inte är på humör utan då står han bara och tittar på en som att man är helt dum i huvudet, oavsett hur rolig man är. Nu är han ju iofs stans största tonåring så med åren blir han förhoppningsvis lite mer intresserad av att hänga med mig. Skäller gör han när vi leker och han går upp i varv. Så varje kväll med andra ord, högt och gällt dessutom... :P För att summera: hade jag bott på fjället med 500 renar hade jag velat ha en hel hög med Kosmosar, och vi kommer nog alltid ha en lapphund i huset eftersom de är så himla charmiga. Men på lydnadskurs? Njaaa då tror jag att man kan göra det både enklare och roligare för sig... :p

Nu lyckades jag typ skriva en uppsats om min lapphund, hjälp :p Jag har för övrigt nästan exakt samma önskemål som du har på vår nästa hund! Nu kikar jag mest på kelpie och vit herdehund, men lutar åt en lite mer "lagom" kelpie eftersom jag tycker att herden är för stor. Jag tänker precis som du att kelpien kanske är lite för aktiv men samtidigt tänker jag att det måste ju vara sjukt mycket lättare och roligare att aktivera en träningsglad och samarbetsvillig hund än den jag har nu...
 
Rätt finsk lapphund hade nog kunnat passa, men då ska du ju hitta en sån ;) Min uppfattning är att det är stor variation inom rasen och att du visst kan få en mjuk, träningsglad och följsam gosehund, men precis lika gärna en sån som jag har dvs en trevlig men självständig hund med mycket integritet och starka instinkter. Tycker att lapphundarna ofta säljs in som superenkla, lättsamma träningskompisar men det är ju i grunden en ganska självständig spets med vall, vakt, jakt och skärpa i sig, och inte direkt en ras som avlats för att nöta fotgående på en appellplan... Jaja, det är en annan diskussion ;)

Kosmos älskar människor, han är miljöstark, glad och orädd och är en helt underbart trevlig, trygg, okomplicerad och framförallt rolig hund att leva med. Han är däremot väldigt svårbelönad, självständig till tusen och inte speciellt följsam. Det är liksom vi som hänger med honom och inte tvärtom. Han har verkligen noll will to please och skiter oftast fullständigt i om matte blir glad, eller arg för den delen. På plussidan tycker han sällan att saker/situationer är obehagliga och gör han det så tar det inte lång stund för honom att avreagera. Han tar liksom ALLT med en klackspark! Tyvärr drar han iväg på vilt (syn, vittring och spår :banghead:) och kan inte vara lös, men han älskar att spåra och jag är övertygad om att han varit en GRYM sökhund om vi inte misslyckats så totalt med inkallningen. Så vi pysslar mestadels med lååånga promenader där han får springa, lukta, följa små spår, spana och undersöka sig trött, plus lite trickträning och sånt. Men vill han inte träna så vill han inte, och vill han så är det liksom i typ tre minuter. Han är lekfull som tusan men så fort jag försöker baka in det i träning så kan jag liksom höra honom sucka "menvafaaan matte, kan vi inte bara leeeeka..." så då gör vi det, tills han hux flux tröttnar, släpper leksaken och travar iväg med nosen i backen. Det är stört omöjligt att försöka dra igång honom när han inte är på humör utan då står han bara och tittar på en som att man är helt dum i huvudet, oavsett hur rolig man är. Nu är han ju iofs stans största tonåring så med åren blir han förhoppningsvis lite mer intresserad av att hänga med mig. Skäller gör han när vi leker och han går upp i varv. Så varje kväll med andra ord, högt och gällt dessutom... :P För att summera: hade jag bott på fjället med 500 renar hade jag velat ha en hel hög med Kosmosar, och vi kommer nog alltid ha en lapphund i huset eftersom de är så himla charmiga. Men på lydnadskurs? Njaaa då tror jag att man kan göra det både enklare och roligare för sig... :p

Nu lyckades jag typ skriva en uppsats om min lapphund, hjälp :p Jag har för övrigt nästan exakt samma önskemål som du har på vår nästa hund! Nu kikar jag mest på kelpie och vit herdehund, men lutar åt en lite mer "lagom" kelpie eftersom jag tycker att herden är för stor. Jag tänker precis som du att kelpien kanske är lite för aktiv men samtidigt tänker jag att det måste ju vara sjukt mycket lättare och roligare att aktivera en träningsglad och samarbetsvillig hund än den jag har nu...

Alltså, det där lät ju som min jycke i ett nötskal. Han kanske är en förklädd lapphund :angel: dock är han känsligare gör sinnesstämningar, och det är lite det jag vill komma bort från.

Intressant att höra dock! Och kul att du också är inne på kelpie, och jo men precis, det är inte så kul att träna med någon som antingen inte vill eller orkar.
 
Nu har jag ju bara haft wachtel innan, men Floyd är den enklaste lilla varelse man kan tänka sig, utan att vara tråkig :D Fartig och fläktig, men med en härlig självbehärskning. Väldigt uppmärksam på mig, håller sig (än så länge ;) ) inom en radie på max 20m när han är lös. Älskar närhet och är en mattegris av rang, men är ändå enkel att lämna ensam. Tyst ;) Han är social, men nöjer sig med att hälsa snabbt på främlingar innan han går och lägger sig igen. Han är inte typiskt tjocklabbeglad, utan beydligt med sammanhållen än så, så att säga.
Kommer nog landa på ca 25kg och är en relativt frisk ras om man inte tar de värsta utställningslinjerna.

Nu ville jag ju ha en apporteringsexpert så det fanns ju egentligen inte så många raser att välja mellan, men jag är extremt nöjd med honom!

Det där med tyst låter väldigt lockande! :p Annars låter det ju som Floyd är typ det jag vill ha, sen är ju labbar väldigt söta...:love:
 
*räcker upp hand*
Man får ha en stor dos humor och ett oändligt tålamod. :angel:

Min mentor på hästsidan hade två boxrar när vi hade häst på samma ställe. Var det för tråkigt när man var ute och red började de nafsa hästarna i bakbenen för att få lite fart. Dvs man kunde skritta på långa tyglar och plötsligt sitta på ett sparkande monster! :crazy: Och givetvis två skuttande överlyckliga hundar bredvid :meh:

De två lärde mig älska boxrar :love:
 
Älskar collien, men känner att rasen är nog inte "min" ras så att säga. Men seamist vet jag har bra collies annars!

Boxrarna ska jag kika närmre på, men samtidigt oroar jag mig för hälsan och trubbnosen på det.

Det är ingen helfnattig clown jag vill ha, utan just... mer humor. Riley är liksom som en humorlös liten gubbe

Jag skulle vilja säga "titta på beauceron" men jag misstänker att de är lite för stora utifrån vad du vill ha. Annars hade de kanske kunnat vara ett intressant alternativ. :)
 
Min ena vita herdehund är inte så stor ( fortfarande godkänd dock) underbar hund att träna med, tävla med och bra med barnen. Var inne på kelpie först men de jag träffat har varit superstressade och ofokuserade på träning så nä inget för mig. ( finns säkert trevliga men jag har tyvärr inte träffat på nån) Däremot så saknar vissa vita herdar driv så val av kennel är viktigt. En bra allroundhund, kör både lydnad,rally, agility och spår/sök med mina.
 
samarbetsvilja, han vill gärna vara till lags och är rätt rolig när man får fram den sidan. Annars är han rätt "tofflig" och gubbig. Han tryter definitivt i uthållighet och det hade jag gärna velat ha mer av, lite tjockskallighet hade varit rätt bra också :angel: (Riley är på tok för smart) Riley är väldigt känslig, framför allt för mina signaler och det är definitivt en av hans nackdelar. Hade gärna velat ha mer föremålsintresse då Riley ligger på ungefär 0 där.
Med utgångspunkt i det här skulle jag nog avråda från staffe iaf, även om det är så roliga hundar när dom är bra så är alldeles för många rätt så träiga och med för lite Will to please för att det ska bli riktigt roligt att få dom att hålla ihop. Jag avgudar ju min kompis staffe (du har ev sett henne på Instagram) och hon är fantastisk, men hon är som en ångvält och reagerar ofta för fort och på tokiga saker. Så å ena sidan är hon oerhört känslig, å andra sidan är hon en riktig plåtskalle som inte reagerar på något vilket gör att hon inte alltid är så enkel att träna med eller leva med (men hon är alltid glad och finaste straffen jag vet :love: ) Och överlag tycker jag det finns få bra kennlar (det jag vet om vaken i stort gör mig mörkrädd :crazy: och även de bättre uppfödarna känns lite ojämna i sin avel gällande mentalitet och klåda.

KH collie har jag varit inne på men känner lite sisådär. Antagligen pga ljudandet för Gud vet att collie kan låta :grin:
Det kan ju ändå vara värt att kika lite om det är så som @Dentaku säger (jag tvivlar inte) och du ändå gillar collie som hubdtyp :)
Kelpie har jag kikat på också, men fått för mig att de varit snäppet för aktiva för mig.
Hur är det - vuxen eller unghund skulle inte kunna vara ett alternativ? Tänker att om du gillar kelpie så kanske det är enklare att hitta en mer lagom individ om du vet vad du får i form av en omplacering?

Labbe (som jag tidigare har sagt att jag aaaaldrig skulle ha) har jag faktiskt fått upp intresse för :nailbiting: har till och med kollat upp kennlar. Golden har jag sneglat på, men har mest träffat på mindre bra exemplar så känt mig tveksam till rasen
Tråkigt att du träffat trista Golden!
Det finns ju onekligen en hel del inom rasen som är riktigt trevliga och bra som skulle älska ett sådant liv du erbjuder (ffa om du slänger in lite apportering då ;) ). Samma med en lagom labbe - du behöver ju inte hitta dom mest jaktavlade individerna om du inte ska jaga på riktigt så att säga, men det finns ändå en hög med trevliga labbar som är någonstans mittemellan och som går att apportera med samtidigt som det är roliga kompisar liksom.

Welshen låter onekligen intressant (sen var det väldigt söts hundar) så ska kolla upp dem

Tycker absolut du ska kika på dem! Jag tror att viltintresset och svårigheten att ha dem lösa är individuellt i de flesta fall. Jag upplever att de få jag känner, som är lite opålitliga, "drar" eller får knäck i öronen när dom liksom är uttråkade eller har varit ensamma för mycket (så en Welsh lär ju verkligen gilla att bo med dig om den får följa med mig).

Helt OT så hade vi en Welsh med i gruppen när jag gick på grön rehab, han var helt underbar och varje gång vi hade yoga låg han längst fram vid instruktören utsträck och snarkade :love:

Och angående Corgi så jag vet inte varför men set känns ofta som collieägare som byter rad, ofta hamnat antingen med kelpie eller med corgi beroende på ambitioner :D så kika lite mer på dem!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 665
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 284
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 636
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 301
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp