Bukefalos 28 år!

Ytterligare en som behöver hjälp ;)

ch791022

Trådstartare
Har planer på att äntligen få betäckt mitt sto som jag har funderat på många år.

Hon är efter Midt West-Ibi-Light, krevad, ganesco.

Är väldigt rörlig, men saknar lite i naturlig bärighet, troligtvis beroende på att hon är lite lågställda, äldre modell, men med ett arbetshuvud som inte är av denna värld. Hon vet inte hur man säger nej, kämpar alltid på, och det finns alltid energi att ta av.
Så jag vill behålla och helst bättra på bärigheten i gångarterna och typen.

Hon är gångartsmässigt bedömda av dressyrtränare(tagit flera hästar upp till grand prix) som 8- mässiga med plus för skritten och galoppen.

Mina funderingar som det är nu ligger på Hampton, Twilight eller Okeanos.

Egentligen mest sugen på Hampton men det tar emot att betala så stor del innan hästen ens blivit dräktig, när det är ett första gångs sto på 12-år, kan egentligen inte komma på något annat som väger emot.

Twilight tycker jag egentligen är passande med allt utom att han är lite liten. Är stor risk att stoet nedärver ganska smått, eftersom hon inte är så stor (visserligen 1.64cm) men har bara ganska smått bakom sig också) vad jag har hittat.

Okeanos är jag lite rädd att det kan bli för skarpt med tanke på dom Briar-avkommer jag träffat som inte varit enkla. Jag har visserligen tyckt dom varit helt underbar också, men svåra. Och hon är själv väldigt energisk med mycket tryck.

Är det någon som har någon annan bra ide, eller åsikter om dom hingstarna som jag funderar på så berätta :) Jag behöver ett bollplank :)

Eller om det är något annat som jag missar att tänka på.

Mvh
Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Har själv funderat på det, men vet inte riktigt varför det inte känns rätt. Tror det är för att när jag såg honom live så verkade han ha så himla mycket tryck även om han hela tiden uppförde sig klockrent. Och hon har också verkligen massor med tryck, så är även där rädd för att det kan bli för mycket.

Samtidigt som planen är att sälja fölet och avkommer efter Dionysos bör vara enkla att sälja.

Motivera gärna varför du hade valt honom.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Nu är jag inte så insatt i avel men det jag vet är att du, med tanke på att du har Krevad i stamtavlan, bör ta en hingst som lämnar hästar med hög ridbarhet och bra psyke/temperament. Jag har själv en häst e:Krevad och jag kan ju säga att det är rätt skarpa lägen ibland och får ofta höra att det är tur att jag har Pontus i stamtavlan också.
Så det är nog ganska smart av dig att välja bort Briar om han också gärna lämnar skarpt.
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Jag gillar hans modell, stam och sen att han är meriterad. Jag har själv en treåring e: Danzas som också är e: De Niro som jag är mkt nöjd med ,speciellt temperamentet.
Danzas är inte i svensk avel i år annars hade jag rekomenderat honom också;).
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Återigen, som så ofta förr, tror jag på rubinrot, don romantic eller bocelli. Tittar man på fölmönstringar och treårs så ligger de i topp, åtminstone de två sistnämnda.
Jag vet två som har avkommor efetr twilight som är jättenöjda, ingen av dem inridna än så mer än utseendet vet jag inte. Vet inte varför, men är själv skeptisk. Kankse för att testryttaren flög på bruksprovet och att han har betett sig illa på tävlingar...
Min rubinrot är jag supernöjd med, mamman (e.ceylon-Sombrero) var ju tråkig, gammalsvensk i typen och hingsten har ju verkligen gjort sitt till. Han är vacker som en dag, min ruben, och rör sig flott med!
Dionysos kan nog bli lite litet... Har inte sett ngt stort efter honom av 4 st har nog ingen gått över 165 utan varit närmre 160, tyvärr
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Don romantic kan faktiskt vara intressant, har faktiskt inte tänkt på honom.

Bocelli tycker jag om men tror inte han passar till detta stoet. I alla fall på dom bilder jag sett ser han ut att ha lite korta framben och långa bakben. Och stoet är ju som sagt av lite äldre modell och har också det. Och det är inte något jag vill förstärka.

Rubinrot tycker jag helt enkelt varken om honom själv eller dom avkommer jag haft med att göra. Även där stoet haft för mycket i huvudet har dom jag sett varit tråkiga i temperamentet, väldigt vackra hästar, men tyvärr tråkiga.

Twilight har jag sett vid ett flertal tillfällen och han har alltid sett väldigt trevlig ut då, men kan haft tur och bara sett honom när han haft bra dagar.
Var det på honom det var en testryttare som fick en spricka i nacken eller något liknande vid flygturen?
För i så fall sa testryttaren att det var helt hans eget fel han hade testat för "hårt".

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Don Romantic är helt klart jätteintressant, men tyvärr brister han på samma ställe som Hampton. Vill inte ha en så hög avgift på ett förstagångs-sto innan dom ens blivit dräktig.

Men helt klart ett alternativ som ska sparas till kommande år när jag vet hur hon är att få dräktig om det ens går, det vet man ju aldrig.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Nu är jag inte så insatt i avel men det jag vet är att du, med tanke på att du har Krevad i stamtavlan, bör ta en hingst som lämnar hästar med hög ridbarhet och bra psyke/temperament. Jag har själv en häst e:Krevad och jag kan ju säga att det är rätt skarpa lägen ibland och får ofta höra att det är tur att jag har Pontus i stamtavlan också.
Så det är nog ganska smart av dig att välja bort Briar om han också gärna lämnar skarpt.

Har träffat ett par olika hästar med krevad i, verkar som problem med hans temperament försvinner redan i andra led. Dom som varit första generation har jag ofta hört att dom ska vara svåra, men dom som har det i andra generation verkar mest behålla enegin, som inte jag tycker är något negativt.

Fast håller med om att jag inte vill ha för mycket i huvudet på hingsten just för att jag inte är beredd att ta risken.
Har sett ganska många svåra briar-avkommor men samtidigt så finns det biggles som är ett exempel på att briar-krevad faktiskt kan fungera.
Men är av just den anledningen tveksam till Briar/Okeanos, Biggles kan ju vara en lycklig slump att han är så bra som han verkar vara i huvudet.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Jag hade tittat på nygodkände Damino endast tre år och rör sig sååå bra och har ett mkt gott teperament! Visst det är en chansning att anv nygodkänt men detta är en hingst jag tror har framtiden framför sig! står på waldhof finns video på honom där.
Ska själv ev. anv honom till mitt Nactus-Martini-Ganesco sto
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Har tittat lite på honom, men är han inte väldigt grov för att bara vara 3-år? Har bara sett honom via web-tv från bruksprovet och tyktet inte han såg speciellt grov ut, men dom som var där sa att han var det, annars ser han verkligen fin ut :)

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Usch vad det ska vara svårt.
Det jag kommit fram till är att det är nog dom jag tycker är mest intressanta är:

Twilight, men är fortfarande rädd att han ger för litet. Fast samtidigt så är han själv egentligen inte så liten själv. Och verkar som en del andra har sett honom på helt annat humör än jag har gjort, det jag sett av honom.

Damino är helt klart intressant. Förtjust i Don Romantic som far och har alltid varit enormt förtjust i Amiral, och sedan ett bra möderne till detta borde egentligen inte kunna bli dåligt.
Och tycker om det jag har sett av honom men är ett väldigt vågspel att använda 3-åringarna både för att man inte vet vad dom har för dräktighet, och man vet inte om dom ger lika trevliga individer som dom själv är.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

*putt*

Ingen med ytterligare idéer eller synpukter :S

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Loredes är en hingst som lättar upp typen då han kombineras med ston av äldre modell och som ger hästar i riktiga uppförsbackar när de rör sig. Jag har träffat tre stycken, dock ej ridna ännu, lite känsliga, men mycket snälla, de rör sig mycket över medel alla tre.
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Har tittat på Loredes tidigare själv men vet inte vad det är, eller så är det bara det att jag inte fastnar. Tror jag vill se några avkommer innan jag är beredd att chansa med honom.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Roosevelt kanske? Bär upp sig väldigt bra och byggd i uppförsbacke. Annars tycker jag väldigt bra om Okeanos, mycket modernare typ än Briar.
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Loredes var jag själv inne på, tycker han är urläcker. Såg en avkomma på förra årets fölvisning, jättefin och hade definitivt ärvt sin fars galopp! Har även sett bilder på hans föl på nätet och de har varit väldigt flotta.
Ett annat förslag är Tsarevitj, lätt i typen och fin trav framförallt.
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Har också funderat på Okeanos, men är lite rädd för att han ger lika mycket spänningar som jag sett hos Briar avkommerna.

Roosevelt hade jag tagit utan att tveka om jag hade varit kvar nere i skåne nu är det så långt att köra från Uppsala.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en som behöver hjälp ;)

Förresten, vad heter ditt stos mamma? Tycker jag känner igen stammen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok. Det här tar emot något otroligt att skriva men jag vet varken ut eller in längre. Börjar känna mig smått desperat. Jag funderar...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Vi har en sommarstuga i zon 2 med en stor trädgård (ca 5000 kvadratmeter) som vi har varit nöjda med länge. Men trädgården börjar bli...
Svar
3
· Visningar
1 540
Senast: Asa_S
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
713
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp