Ytterligare en tråd om hästens form

kenttjej

Trådstartare
Detta med hästens form (vid ridning) är något som cirkulerar ständigt i mitt huvud. Jag strävar efter att rida hästen i form, få den bärig och använda sin bakdel och sina ryggmuskler men jag verkar lixom inte lyckas. Tyvärr har jag en ridlärare som mest fokuserar på huvudets position, något som jag inte alls bryr mig om (det kommer väl som en bonus om man lyckas få med sig det andra??).

Jag har ridit i 5 år som tonåring, och efter ett längre uppehåll tog jag upp ridningen igen som vuxen o har nu ridit i två år. All riderfarenhet jag har är från ridskola och jag har ridit 1 gg/v. Jag får hästen att gå dit jag vill, att minska o öka steget o en del rörelser som öppna, skänkelvikning, fram- o bakdelsvändning. Ibland så känns det som att jag har en bärig häst när jag kommer ut ur en skänkelvikning eller en öppna men vi tappar snabbt formen igen. Jag försöker komma ihåg halvhalterna men oftast känns det som att de stör mer än de hjälper, tappar lixom bjudningen.

Tyvärr är det väl så med många ridskolehästar (i alla fall där jag rider) att det är svårt att få fram bjudningen, de är ju vana att bara harva runt o det är inte så lätt att få det där "trycket" i hästen. Tyvärr tycker jag inte att jag får något vidare stöd av min ridlärare att få tips och hjälp för att rida hästarna i form, det verkar som att vi har så olika inställning till det här med form. Hon uppmanar mig inte rakt ut att såga hästen men tror inte hon skulle säga nåt om jag gjorde det... :cry: Jag trivs i övrigt på ridskolan, men den är liten så att byta ridlärare är inte aktuellt.

Är det nån som har lite tips och hjälp till mig hur jag ska få hästen mer bärig och så att säga "gå i form"? Nåt som jag kan ha med mig i tankarna när jag rider?
 
Sv: Ytterligare en tråd om hästens form

Hej!

Det låter tyvärr som om du skulle behöva byta ridlärare till en som är lite mer engagerad i dej. Det finns ingen möjlighet att rida privatlektion och på så sätt få lite mer svar på dina frågor?

/ Lavinia, som vägrar rida för en ridlärare som jag inte får hjälp av.
 
Sv: Ytterligare en tråd om hästens form

Jo det finns det ju förstås om inte pengarna hade varit ett problem.... Antar att jag hoppades på en universallösning, men det finns det väl sällan när det kommer till ridning. Känns bara som att jag fastnat i samma hjulspår och inte direkt kommer vidare i min ridning, och då är väl det bästa att byta ridlärare/skola...

Tack i alla fall!
 
Sv: Ytterligare en tråd om hästens form

Övergångar och "energi" i dessa är en sorts universal-lösning. Som du säger ska bjudning till och om hästen tappar den i samband med halvhalter är de nog inte rätt tajmade (t ex just i den stund du känner att den ska till att "krypa fram" efter öppnan). Att såga hästen eler försöka trycka ihop den framifrån är förstås ingen bra idé och jag har samma synpunkter på din ridlärare som Lavinia.
 
Sv: Ytterligare en tråd om hästens form

om jag förstår dej rätt så har du ingen egen häst? utan rider 1 gång per vecka?
Om så är fallet så kan det bli svårt att för dej att få "till det" Eftersom man rider olika hästar kanske varje gång.. dessutom verkar inte din ridlärare vara speciellt duktig, eller kunna sin sak. Byt Ridskola! Rid inte och betala massa pengar i onödan! Hoppas att du hittar en bättre ridskola!!
 
Sv: Ytterligare en tråd om hästens form

Jag skulle nog rekommendera dig att byta ridskola, om det nu inte går att byta ridlärare. En ridlärare som tror att formen bara sitter i huvudets position borde satsa på ett annat yrke.
Jag rider själv på en ridskola i Göteborg, som jag skulle kunna rekommendera om du är intresserad. PM:a mig i såfall (vet inte om det räknas som reklam annars). :)
 
Sv: Ytterligare en tråd om hästens form

Nej, tyvärr ingen egen häst. Rider då 1gg/v, rider samma häst 4ggr på rad och sen byter vi. Men ja det är svårt, eftersom jag måste anpassa mim ridning efter en ny häst hela tiden.

Jag trivs så bra på ridskolan i övrigt och därför tar det emot att byta...
 
Sv: Ytterligare en tråd om hästens form

Nä jag är inget fan av sågning... Jag misstänker oxå att det är timingen på mina halvhalter som inte riktigt stämmer. Antar att det är lättast för någon att från marken se och hjälpa mig tex med timingen, men hur brukar ni tänka när ni gör halvhalter, när gör ni dem?
 

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 543
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 913
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 039
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 445
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp