Lättridning och olydiga händer

Men nä, helt omöjligt att vara avslappnad och mjuk i armbådar och handleder med så låga och breda händer. Det krävs ju i princip spänning för att ha händerna så om man också ska hålla i tygeln och ha någon form av kontakt med bettet.
Bättre att träna på en korrekt handposition direkt än att lära in någon helt felaktigt.
Jag tänker att det blir som att ha armarna hängandes vid sidorna nästan. Så klart går det inte att ha en korrekt kontakt utan det behövs ju lite halvlånga tyglar och bara låta händerna hänga där samtidigt som man rider lätt. Enbart för att få in känslan av att koppla loss armarna från resten av kroppen. Annars är det ju alltid toppen om man kan bli longerad och på så sätt träna på sitsen.
 
Jag tänker att det blir som att ha armarna hängandes vid sidorna nästan. Så klart går det inte att ha en korrekt kontakt utan det behövs ju lite halvlånga tyglar och bara låta händerna hänga där samtidigt som man rider lätt. Enbart för att få in känslan av att koppla loss armarna från resten av kroppen. Annars är det ju alltid toppen om man kan bli longerad och på så sätt träna på sitsen.
Tror det är bättre att jobba på att hitta stabilitet i rätt position där armen är avslappnad men ändå stadig. Det är jättesvårt, själv blir jag både lite spänd och ostadig men sakta men säkert så blir det bättre när man övar :)
 
Tror det är bättre att jobba på att hitta stabilitet i rätt position där armen är avslappnad men ändå stadig. Det är jättesvårt, själv blir jag både lite spänd och ostadig men sakta men säkert så blir det bättre när man övar :)
Ja man får hitta de sätt och knep som passar en bäst helt enkelt 😊
 
Oj vad mycket bra svar jag fått! Tack hörni!

Väldigt intressant att ni är flera stycken som påpekat det här med höjden på lättridningen - jag fick nämligen "kritik" även för det, att jag reser mig för högt i lättridningen. Det har jag heller aldrig fått höra förut, men det känns ju faktiskt väldigt rimligt att de sakerna skulle kunna ha något med varandra att göra! Jag märker stor skillnad när jag rider på storhästen, som tar rejäla kliv och är svår att sitta på, och när jag rider den lilla Welshponnyn som trippar fram - förmodligen för att det blir mycket lättare att rida lätt mjukt och lågt på den mindre hästen.

Ska också ta till mig tipsen om att träna avsuttet samt plocka med mig gummiband nästa gång jag ska rida. Det känns spontant som en bättre, eller åtminstone bekvämare, idé än de balsnören jag fick slita med på träningen :D

Det där känner jag igen 😅
Rider jag tränarens 175 + hästar svajar jag fram och får kämpa så himla mycket mer att sitta still, stadigt med en stilla hand. Det handlar om att jag inte är tillräckligt stark och stabil i min kropp.
Det löste jag genom att köpa en ponny 🙄
På honom är det inga problem att rida lätt med stilla och mjuk hand 😁
 
För mig brukar det hjälpa att tänka buren hand men att precis allt utom att sluta handen ska vara helt löst och avslappnat ända bak till skuldrorna typ. Det blir såklart lättare ju mer övrig stabilitet och avspändhet jag kan hitta i resten av sitsen. Och så hjälper det att växla att rida på långa tyglar eller helt utan tyglarna och sedan ta upp kontakten igen. Jag hamnar lätt i en spänd loop liksom och behöver börja om. Kan jag trava runt fyrkanten och vända över med tyglarna på manken och stilla, burna händer med mjuka armar i lätt ridning? Om inte så går det bara sämre när jag tar tyglarna och försöker lägga till en mjuk kontakt i dem också 😅
 
Nu är ju detta inte så man ska hålla händerna egentligen, men det borde vara lättare att både hålla den mer stilla och att rida lätt närmare sadeln om du har breda låga händer. Jag tänker mig nästan som att handlederna vilar på utsidan av låren. Då får du nog lite den avslappnade känslan att armarna och händerna bara hänger där och du kan inte hålla balansen eller spänna dig i armarna. Överdriva för att sedan kunna gå tillbaka till en mer normal position för händerna.
Samma när du rider lätt, försök vara så avslappnad så att bara bäckenet rör sig framåt, tänk att ett gummiband i naveln drar dig framåt i stället för uppåt. Det är höfterna som ska jobba, inte benen i lättridningen. Att rida lätt utan stigbyglar kan oxå vara ett sätt att hitta känslan.
Ett tag bad tränaren mig att ha armarna så att armbågarna låg emot höfterna, det var kanske med en liknande tanke?

För mig brukar det hjälpa att tänka buren hand men att precis allt utom att sluta handen ska vara helt löst och avslappnat ända bak till skuldrorna typ. Det blir såklart lättare ju mer övrig stabilitet och avspändhet jag kan hitta i resten av sitsen. Och så hjälper det att växla att rida på långa tyglar eller helt utan tyglarna och sedan ta upp kontakten igen. Jag hamnar lätt i en spänd loop liksom och behöver börja om. Kan jag trava runt fyrkanten och vända över med tyglarna på manken och stilla, burna händer med mjuka armar i lätt ridning? Om inte så går det bara sämre när jag tar tyglarna och försöker lägga till en mjuk kontakt i dem också 😅
Tack, jättebra tips! Det går definitivt bättre när jag rider på lång/halvlång tygel och det är oftast då jag hittar den bästa känslan, så du är nog något på spåren här :up:
 
Jag minns att som barn när jag red på ridskola så fick alla elever i de lite mer avancerade grupperna som inte kunde hålla handen still sitta med ett gummiband som löpte från ena lillfingret, genom ett sadelhandtag och sen till det andra lillfingret. Det var ganska tunna gummiband och de fick lov att flexa men inte gå av, drog man av sitt gummiband fick man bjuda ridläraren på en småkaka per gummiband man hade av.
 
Ett tag bad tränaren mig att ha armarna så att armbågarna låg emot höfterna, det var kanske med en liknande tanke?
Gissar att det var för att ha armarna intill kroppen?
Höften är (iaf på mig) en bit nedanför armbågarna men har en gång fått tips om att armbågarna ska vara intill magen/sidorna och att man ska tänka att man puttar en kundvagn framför sig. Det blir en bra stabilitet och framåttanke i handen då😊

 
Gissar att det var för att ha armarna intill kroppen?
Höften är (iaf på mig) en bit nedanför armbågarna men har en gång fått tips om att armbågarna ska vara intill magen/sidorna och att man ska tänka att man puttar en kundvagn framför sig. Det blir en bra stabilitet och framåttanke i handen då😊
Ja så var det kanske... Herregud, det är ju ett under att man (jag) överhuvudtaget lyckas åstadkomma någonting på hästryggen med tanke på alla olika delar som behöver förbättras och fungera 🤯
 
Jag minns att som barn när jag red på ridskola så fick alla elever i de lite mer avancerade grupperna som inte kunde hålla handen still sitta med ett gummiband som löpte från ena lillfingret, genom ett sadelhandtag och sen till det andra lillfingret. Det var ganska tunna gummiband och de fick lov att flexa men inte gå av, drog man av sitt gummiband fick man bjuda ridläraren på en småkaka per gummiband man hade av.
Aha, det har jag inte hört om. Kul idé! Gummiband känns definitivt som något jag ska testa.
 
Ja så var det kanske... Herregud, det är ju ett under att man (jag) överhuvudtaget lyckas åstadkomma någonting på hästryggen med tanke på alla olika delar som behöver förbättras och fungera 🤯
Haha! Alla har alltid saker att finputsa på. Del av tjusningen😁
 
För mig är det liksom helt naturligt att händerna rör sig lite uppåt när resten av kroppen gör det, och jag vet inte hur jag ska få dem att låta bli.
Testa att få knän och armbågar synkade, så när du böjer knäna (sätter dig ner) så böjer du även armbågarna (höjer handen något i förhållande till kroppen), och när du sträcker knäna (reser dig upp) så sträcker du även armbågarna något. Iallafall jag tycker det är enklare att få till det utan spänning om jag fokuserar på att göra samma sak med armbågarna som knäna än om jag försöker motarbeta att händerna följer med upp.
 
Testa att få knän och armbågar synkade, så när du böjer knäna (sätter dig ner) så böjer du även armbågarna (höjer handen något i förhållande till kroppen), och när du sträcker knäna (reser dig upp) så sträcker du även armbågarna något. Iallafall jag tycker det är enklare att få till det utan spänning om jag fokuserar på att göra samma sak med armbågarna som knäna än om jag försöker motarbeta att händerna följer med upp.
Tack!

Jag blir lite snurrig i huvudet bara av att läsa det där, men jag fattar ju vad du menar. Koordination är inte min starka sida, tyvärr. Ska testa att tänka så och verkligen bara låta hjärnan fokusera på den enda saken så kanske det går.
 
Alltså jag blir så glad för alla bra tips jag får! Jag känner mig superinspirerad och ser jättemycket fram emot att rida nu och börja beta av tips efter tips :love:

Den ena tränaren kommer tillbaka i november för att hålla en ny clinic, så det blir ju kul att se då om hon tycker att jag utvecklats :)
 
Magveck: Tänk att du lägger ett veck i "magfettet" då kan du inte svanka utan aktiverar magmusklerna. Gör väldig stor skillnad när man rider. En del har det naturligt andra inte.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tack!

Jag blir lite snurrig i huvudet bara av att läsa det där, men jag fattar ju vad du menar. Koordination är inte min starka sida, tyvärr. Ska testa att tänka så och verkligen bara låta hjärnan fokusera på den enda saken så kanske det går.

Det tipset hjälper mig också! Testa stående på golvet med tex händerna på en lagom hög kant (bord/diskbänk/hylla?).

Ang tipset om armbågen mot höften. Jag spänner mig ju lätt så inget som innefattar tryck funkar riktigt för mig. Min tränare brukade istället be mig tänka på hur jag höll min bröstkorg och mina revben så att armarna avslappnat synkades i förhållande till överkroppen. Logiskt så viker jag mig alltså oftare (tappar uppåt och utåtkänslan framförallt i typ de nedre revbenen) i högersidan och har därmed mer problem med att slappna av i höger arm. Kommer revben och bröstkorg i balans och är lika mycket ifyllt i båda sidorna så kan armarna vila fritt utanför.
 
Magveck: Tänk att du lägger ett veck i "magfettet" då kan du inte svanka utan aktiverar magmusklerna. Gör väldig stor skillnad när man rider. En del har det naturligt andra inte.
Ja alltså jag fattade vad du menar med magveck men man ska ju inte böja sig framåt. Bättre tänka in med naveln och ner med svanskotan så att man fortfarande är rak och sträcker på sig😊
 
Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen.

Jag har aldrig någonsin fått denna feedback förut, trots att jag ridit i ca 20 år och hunnit med säkert 30 olika ridlärare och tränare under de åren. Jag vet inte om det beror på att det är en ny ovana jag skaffat mig eller om det är för att att båda tränarna som sagt detta är på en betydligt högre nivå (Grand Prix) än de jag ridit för tidigare, men oavsett vilket är det helt nytt för mig. Och jag kan bara inte greppa hur man gör. För mig är det liksom helt naturligt att händerna rör sig lite uppåt när resten av kroppen gör det, och jag vet inte hur jag ska få dem att låta bli.

Jag är med så långt som att jag fattar att det har med mjukhet i armbågarna att göra, men jag känner att jag skulle behöva lite input från andra för att förstå hur jag ska bära mig åt.

Den ena tränaren sa att jag skulle försöka tänka att jag nästan häver mig upp med hjälp av händerna när jag rider lätt. På så vis blir det att jag tänker neråt med händerna när resten av kroppen rör sig uppåt. Jag blev också tillsagd att hålla kontakt mellan manke och lillfinger hela tiden, men det var lättare sagt än gjort... En tränare knöt även fast snören i d-ringarna på sadeln och så fick jag trä igenom lillfingrarna där och se till att hålla snöret sträckt hela tiden. Återigen - lättare sagt än gjort och i samtliga fall leder det bara till att jag blir spänd.

Är det någon som känner igen detta "problem" och har några tips?
Det är ju egentligen inte svårare än att gå med ett glas vatten - då låter du ju inte händerna guppa med så att vattnet spills ut? Tänk på att hålla händerna stilla, helt enkelt. Annars blir det ju hopplöst svårt för hästen att ta stöd i bettet, om du rycker den i munnen varje steg.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
23
· Visningar
1 525
Senast: Sar
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 150
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp