Ytterligare föreslå-ras-tråd

Kilauea

Trådstartare
Planerad framtida hund:

- medelstor
- inte för omfattande pälsvård
- frisk ras
- normalt byggd
- inte jakthund (apportör går bra)
- inte alltför reserverad mot främlingar

Hunden ska tränas (och förmodligen tävlas) i lydnad, freestyle, bruks (spår eller sök).
Ev kommer vi i framtiden även ha getter, så någon som kan valla vore bra i så fall.

Jag och sambon har några funderingar, men det är alltid bra att få höra andras idéer om vad som kan passa :).
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Eftersom jag har två Staffar tycker jag självklart du ska skaffa en sån ;)

Kanske inte den bästa vallhunden, men för övrigt tycker jag dom stämmer in bra på din beskrivning.

http://staffinfo.se/index_rasinfo.htm
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Det låter som en kelpie hade passat bra. Det finns mer eller mindre vallningsavlade kelpies, men min uppfattning är att de allra flesta kan lära sig valla för husbehov. Om du vill köpa från en mer vallningsinriktad uppfödare så råder jag dig att vara noga med att de har OK MH'n med bra avreaktioner och inte för mycket ljudrädsla. Vill man ha en ren vallhund finns i princip bara två raser att välja på; BC och WK.

En bra kelpie är balanserad och kan slappna av när det inte händer så mycket, men de är ju en av de mest aktiva raserna så de behöver få använda både ben och huvud. Men ska ni träna så många olika saker och dessutom valla så lär inte det bli något bekymmer :)

- medelstor Väger ca 18-19 kg och blir knappt 50 cm höga
- inte för omfattande pälsvård I princip ingen pälsvård
- frisk ras Mycket frisk. Det är ovanligt med ledfel. Hjärtsjukdomar och EP förekommer, men är rätt så sällsynt.
- normalt byggd Mycket sund kroppstyp
- inte jakthund (apportör går bra) Vallhund
- inte alltför reserverad mot främlingar En kelpe är normalt sett mycket glad i folk
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Nu vet jag inte riktigt vad du räknar som medelstor ;) men det kan ju vara värt att ta en titt på beauceronen om du inte tycker att de är för stora.
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

En terv från en bra uppfödare med inriktning på mentalitet. Ex Kogaråsen, Newstory m fl.

Kelpie stämmer ju åxå in klockrent.
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Terv och beauceron känns lite stora.
Tänker mig lite mindre än en labbe.

Funderar på om kelpie kräver för mycket.
Vi har haft funderingar på Norsk Buhund, men undrar om den inte är intensivare än lagotton vi har till och med.
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

En lapphund borde kunna passa, beroende på vad du menar med omfattande pälsvård. De kräver ju inte mycket, men fäller desto mer...
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

En aussie eller en miniaussie? :)
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Om ni har lagotto kanske den spanska vattenhunden inte ligger för långt bort? (Perro de agua espaniol).

En allroundhund som tycks kunna lära sig att göra det mesta, en del vallar också. Det finns reservation inom rasen men köper man från rätt uppfödare/linjer får man en hund som gärna kommer fram och hälsar och är social men kanske inte direkt är "labbe-glad" i folk. (Kan tipsa om du är intresserad, har åkt runt och träffat några stycken.)

Pälsvården blir vad man gör den till, de flesta rakar ner dem helt några gånger om året. (Ingen frisyr utan bara enkel rakning, hunden kan ställas ut även kortklippt om man vill det). Frisk, medelstor och jättecharmig. :)
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

En aussie eller en miniaussie? :)

Inte helt korrekt att rekommendera en blandras (vilket den s.k. "miniaussien" räknas som i Sverige) till någon som vill träna och tävla bruks.


TS:Däremot kan en aussie från bra linjer vara någonting som skulle kunna passa, då de flesta kriterierna passar in på rasen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Fast de flesta tippar på att den är godkänd inom ett år eller två. Den godkänns ju i USA i början av juli (om jag fattat rätt) :) så när det blir tid att börja tävla för hemlig är rasen förmodligen godkänd :D
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Fast de flesta tippar på att den är godkänd inom ett år eller två. Den godkänns ju i USA i början av juli (om jag fattat rätt) :) så när det blir tid att börja tävla för hemlig är rasen förmodligen godkänd :D

En rätt rejäl chansning för någon som vill tävla.
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Fast jag sa ju aussie, och gav minin som ett alternativ. Och det är bara ett förslag, inget TS behöver göra.
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Aussie har vi funderat på.

Har en bekant som är uppfödare som ska ta en kull på sin hund nästa år. Hon vet att vi är intresserade, men samtidigt känner vi att vi vill vara öppna för fler förslag.

Perro har vi också tittat på - däremot är jag fundersam på deras mentalitet. Har bara stött på reserverade sådana, men jag kanske bara har haft otur.
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Lapsk vallhund?

Tycker den stämmer in på allt och kan dessutom fungera till vallning (vet att det finns de som använder till ren och ankor så getter borde väll också gå tycker man...)
 
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

Lapphunden känns för fluffig, tyvärr. Även om jag är uppvuxen med labbar och van vid fällning två gånger om året :D.


Ainon: lapsk vallhund är väl lite speciell. Vallar med skall står det.
Kan du berätta mer om rasen så blir jag tacksam.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare föreslå-ras-tråd

PMa gärna om uppfödare till perron :).

PM kommer!

De jag har träffat har gärna och glatt kommit fram och hälsat och gärna hoppat upp med framtassarna i knät för att bli omklappade ordentligt. :) Sen finns det vissa uppfödare som tycker att det är merit att en tandvisning är genomförbar på en utställning, något jag personligen tar för givet att det ska fungera...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 474
Senast: Niyama
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 375
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 284
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 055
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Psykisk (o)hälsa
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp