Yttertygel.... Rätt el fel?

E

EmMmY

Har nu på kort tid ridit för 2 olika personer och nu har de sagt emot varandra och jag vet inte vad som stämmer och inte stämmer :crazy:.

Den första:
Innertygeln får aldrig vara längre bak/upp än yttertygeln.

Den andra:
Red lite öppna på volten och då sa hon "När du ställer honom till höger får du följa med lite med ytterhanden framåt, mjukna i ytterhanden så han kan ställa"
Hon ville alltså att jag skulle ta fram ytterhanden lite.

Tycker dom säger emot varandra lite, eller så har jag missuppfattat något. :confused:
 
Jag har fått lära mig led inner, håll emot ytter, ungefär :confused:
 
Men om du håller emot med ytter och leder med inner vad vill du uppnå då (förutom att du drar i bettet från två håll och att hästen då sänker huvudet och böjer på nacken)? :confused:

Nirak
 
jag tänker ungefär; stöd inner, följsam ytter. (fast inner är juh oxå följsam)
 
Gör det som du tycker känns bäst, alltså som har bäst resultat med hästen.. tänk lite också på hur hästen känner, blir du följsam med handen? Borde jag ge lite mer eftergift? Tex.. Good Luck ;)
 
Personligen tycker jag att det andra alternativet stämmer in bäst på hur jag brukar träna. Tänk efter själv, testa dig fram vad du själv tycker ;)
 
japp, ska jag tänka själv blir det det andra alternativet. Dels för att jag tyckte hästen slappnade av mer och gick bättre då, det stämmer bättre "logiskt" och dels för att det var min vanliga tränare som sa det och jag litar på henne.
Men blev lite förvirrad när jag fick höra det första alternativet, som lät tvärtemot det andra
 
förstår inte riktigt vad som menas med din första förklaring.

du kan ju ha ytter tygel längre bak än inner och ändå ha stödet på ytter.
men du kan ju också ha ytter tygel längre fram och ha stödet på inner...

Jag tror jag rider, eller försöker, så att jag har hästen på ytter hela tiden. inner tygel ska du kunna leda och lösgöra hästen med.
men går du in på en volt så måste du självklart ge hästen plats att böja och ställa på sig, alltså en eftergift på yttertygel..

sen att man skulle släppa den helt så att det inte finns något stöd skulle jag nog inte göra nej
 
förstod inte heller den första förklaringen, eller han verkade mena att jag aldrig fick ha yttertygeln längre fram än innertygeln. Men då känns det som precis som du skrivit att hästen inte får plats att böja+ställa.
 
Jag kan tänka mig att den första tränaren menar att du får aldrig ha MER stöd i innertygeln än i yttertygeln (förutom om du korrigerar ngt specifikt där just det behövs)och det tycker jag är en bra riktlinge.
Hästen ska följa yttertygeln.

Men om du ska ställa/böja hästen så måste du ju följa med med ytterhanden annars tar du ju bara hårdare och hårdare i hästen på yttersidan. Men även när det gäller att böja så ska du göra det med sitsen/yttertygeln. Innerhanden ska bara förklara om det behövs. Risken är annars stor att man blir hängande i innertygeln och att man inte har kontroll på ytterbogen. Dvs häsen skjuter ut bogen och lägger för mycket vikt på inner framben.
 
Tycker att andra alternativet är korrekt eftersom det lite grann säger sig själv att man måste följa med lite med ytterhanden om man ska kunna ställa med innerhanden. Vad som är viktigt är att INTE TAPPA KONTAKTEN på ytter utan fortfarande ha samma stöd som när man rider på rakt spår.
Tänk tex. på när du cyklar. Svänger du vänster så måste ju höger hänga med, för om inte höger hänger med så kan du bannemig inte svänga heller. :)
 
Min ridlärare brukar säga att man ska ha stöd på ytter hand så att inte bogen skjuter ut när man använder sin inner skänkel med innerhand ska man leda lite och vara relativt mjuk. Men det mesta tycker jag handlar om att vara konsekvent i sitt ridande
 
Kan det vara sa att de pratade om 2 helt olika saker???

En sak kan vara ratt i en situation, men helt fel i en annan. Det ar darfor det ar sa svart att lara andra manniskor att rida, for att ryttaren maste tanka sjalv och fatta att ingenting ar ALLTID ratt.

Ytter tygel ska i bas-sitsen inte vara langre bak eller hogre upp, etc an inner tygel. Man ska vara "fyrkantig" som ryttare. Alla sidor ska vara likadana! (detta galler ridning rakt fram)
Men nar man gor nagonting speciellt, tex svanger, sa ger man hjalper, vilket gor att man gor om sin sits och sina hander. Men efter att hjalpen ar slut, ska man ga tillbaka till sin "fyrkantiga" sits igen.

Visst ar det nyttigt att fa en ny nyans pa sin ridning, men det ar nastan alltid fel att rida for flera olika instruktorer samtidigt. En tranare forsoker kanske arbeta pa en sak som galler ryttaren, for att sedan ga vidare till en annan, medans den andre forsoker arbeta pa enbart din hast och nar din hast gar bra orda till ryttaren.

Lycka till oavsett vad du gor, men kom ihag att ingenting ar alltid ratt, och ingenting ar alltid fel.
 
det var ett engångsfall att jag red för honom.
Men han sa att när jag skulle ställa, svänga etc så fick jag röra innerhanden lite som en trekant men att den aldrig fick hamna bakom yttertygeln. Så det lät som en grundregel vilken isåfall inte fungerat om jag följde med fram med ytterhanden i ställningen.
svårt att förklara.
 
Mina tränare har givit följande förklaring:

Grunden innan man börjar samla är levande innertygel och "handväskan" i ytterhand. Då arbetar man med att lösgöra hästens inre bakben. Ytterhjälpernas huvudsakliga syfte är att stabilisera ekipaget. Med denna bild i huvudet så har den första ridläraren rätt och så brukar man undervisa om fokus ligger på ryttaren.

En del av det inledande arbetet är lösgörande - dvs att ställa och böja hästen. I ställningen länger hästen sin yttersida (prova själv att böja överkroppen åt olika sidor) och om ryttaren då inte går med en aning med ytterhanden blir effekten i praktiken en förhållning. Är hästen lite stel eller sned och kanske lite svagare i yttersidans bakben är det lämpligt att börja med att få igenom böjningen och att förmå yttersidans bakben att träda fram lite innan man gör förhållningar, som ju verkar samlande. Om hästen inte har "framåt-energin" finns inget att samla och ekipaget riskerar att låsa sig. OBS! framåtenergin handlar om att träda inte om att springa eller ramla.

Den senare förklaringen innebär att tränare ofta lär ut lite "fel" om fokus ligger på hästen.
 
Om du ställer hästen med innertygeln (inre sidan är alltid den sida hästen är ställd åt) så måste du mjukna och följa med fram lite med yttertygeln för att bettet ska ligga rakt i hästens mun.
 
På ridskolan håller vi tag i yttertygeln hela tiden... Det tycker jag är HELT fel, hästarna går och protesterar och tycker det är obekvämt...
Jag rider privat också, helt på långa tyglar (början till barock) och ingenting på ytter, leder och visar vägen med inner. Det känns rätt, hästen tycker det är bekvämt, och han förstår vad jag menar och går ganska fint redan trots att vi precis börjat, och bara är på vår 6:e lektion. Innan red vi i stort sett bara i skogen och hästen kunde ingenting...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Cattis_E
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 088
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 193
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 933
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp