Yttertygelns betydelse!

T

twinstar

Idag har jag insett yttertygelns betydelse.
Jävlar vad det satt hårt. :)

Stöd på ytter, ja visst! Det har man ju hört...men jag är expert på att hänga i innertygeln och när hästen har krånglat har jag gärnat slängt fram båda tyglarna och gett honom för mycket så han knappt vågat ta stöd eftersom han inte vet när jag släpper nästa gång. Stackars krake! :angel: Speciellt galoppfattningarna har varit såna att för att ens få honom att fatta galopp utan att bryta av i steget efter har jag fått ge jättemycket på båda tyglarna.

Nu har jag tömkört jättemycket och varit tvungen att "göra rätt" för att hästen ska göra rätt. Mycket stöd på ytter och nästan ingenting på innertygeln och han har gått jättefint. I dag gjorde jag detsamma på hästryggen.

Tömkörningen har gett jättemycket. Han var mycket mer balanserad och jag kunde rida bara på yttertygeln med minimalt stöd på inner och i galoppfattningarna kunde jag hålla kvar honom på tygeln och bara ge efter i inner och han fattade och höll kvar samlad galopp i flera varv!!! JAAAAAAA! Jag är bäst!:-)

Skämt åsido, men vad skönt det är när det släpper.
Det jag trodde var ett stöd på yttertygeln innan var bara ett skämt. Nu fattar jag vad alla pratar om! :banana:
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Visst känns det bra när 10-öringen trillar ner? :)
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Jag känner igen det där är själv expert på att hänga i innertygeln. Försöker dock att tänka på det och verkligen rida på ytter.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

samma här har en förmåga att få inner för kort och ytter alldeles för lång :crazy:
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

jag har lite svårt för det där..

med stöd på ytter men när man ändå ska ta ett tag i innertygeln så blir det att jag liksom "släpper" yttertygeln.... :crazy:

Jag får det inte att gå ihop och jag förstår inte alls hur min ridlärare menar heller... :cool:

HUR SJUTTON SKA JAG GÖRA?
snälla hjälp ett sånt pucko som jag som inget begriper.. :p
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Roligt när det går framåt. :)

Det var inte så länge sen jag verkligen kom på yttertygelns syfte. Red mer och mer med ytter men 'hittade den inte' på riktigt förrän jag fick min häst. Numera kan jag ibland rida med endast yttertygeln - bla. när jag bara rider på lina men även med träns. Jag tycker att det blir mer balans i ridningen. Hästen blir friare att röra sig naturligt och det är mycket mindre att tänka på. :p Varför sitta och försöka balansera vikten i två händer - för att få hästen balanserad - när man kan låta hästen balansera ena sidan och anpassa den andra efter det. ;) Mycket mer avslappnad och naturligare rörelser från hästen när man anpassar ridningen efter den. Och det blir dessutom lättare för båda ryttare och häst att bli känsligare med/för hjälperna och hålla en centrerad och balanserad form.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

LinnK skrev:
jag har lite svårt för det där..

med stöd på ytter men när man ändå ska ta ett tag i innertygeln så blir det att jag liksom "släpper" yttertygeln.... :crazy:

Jag får det inte att gå ihop och jag förstår inte alls hur min ridlärare menar heller... :cool:

HUR SJUTTON SKA JAG GÖRA?
snälla hjälp ett sånt pucko som jag som inget begriper.. :p

Du ska alltid hålla stödet på ytter och inte släppa det när du tar med inner, men möjligtvis släppa efter en aning men fortfarande behålla samma kontakt...låter det vettigt??
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Jag har samma problem, men det håller på och släpper nu också. :) Galoppfattningarna är dock fortfarande som du förklarar det. :crazy:
Men förut svängde jag väldigt mycket som på en cykel. :p
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Tänk dig att du håller en vattenslang i händerna istället för en tygel. Se till så att vattenstrålen sprutar precis på det spår där du vill att hästen ska gå.. Mao du måste alltså ta i lite för att hålla emot slangen med yttre handen för att böja in vattenstrålen på volten...
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

ja, yttertygeln är verkligen ridningens guru. Om man har svårigheter att klura utt hur man skall "rida på yttertygeln", släpp då innertygeln och lägg den handen på ryggen. Den som då inte inser vikten av yttertygeln i samverkan med vikthjälperna den finns inte :smirk:
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Ojdå.

Antingen har jag långt kvar eller så är jag fel ute. Men jag föredrar att rida min häst på lika stöd (eller iallafall försöka det).
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Det där förstod jag ingenting av. :p
Men hjälpen har jag, har en (jao, två, fast en är i hoppning. :p )tränare som hjälpt mig att utvecklas jättemycket under det senaste halvåret, och hon hjlper mig att tänka på det hela tiden nu: :)
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

hahaha...
alltså, en vattenslang med FULLT vattentryck i, gärna en tjock ex. brandslang, den är ju lite bänglig att hålla i om man inte sprutar vattnet rakt fram vill säga, då ligger den ju bara i handen...

men om du ska böja vattenstrålen ex. åt höger (om du rider en volt i höger varv), så får du ta i med vänsterhanden för att få till böjen.

...skitsvårt att formulera i ord...
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Förstår fortfarande ingenting, och framförallt inte vad det där har med galoppfattning att göra..?
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

(riktat till alla i tråden, inte direkt till huvudinlägget)
Funderar lite på vad ni menar med att "rida på yttertygelen" och vad "stöd på yttertygelen" betyder. Var själv en duktig yttertygelryttare innan där hela rideningen stod och föll på kontakten med ytter. Det är inte svårt att få de flesta hästar att kräka på nacken med stadig yttertygel och lite snits på övriga hjälper, men är det ridning? Jag uppfattar det mer som att ge hästen ett stöd att hänga på och en balandpelare där den inte behöver hitta sin egen balans eller jämnvikt, för det sköter vi med yttertygelen...
Däremot rider jag själv fortfarande mycket på ytter. Men på ett helt annat sätt. Jag har inget stöd i den, bara lätt kontakt, precis som i innertygelen. Men jag svänger, rakriktar halsen och sidför med den, men endast iform av tryck mot halsen i kombination med sits och vikthjälperna. Behöver sällan ta i "munnen" (rider bettlöst).
Så av ren nyfikenhet, undrar jag hur ni använder er "heliga" yttertygel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yttertygelns betydelse!

Tror att det där inlägget kanske borde riktas lite till mig...

Men jag svänger och rakriktar halsen med den, men endast iform av tryck mot halsen i
kombination med sits och vikthjälperna. Behöver sällan ta i "munnen" (rider
bettlöst).
Så av ren nyfikenhet, undrar jag hur ni använder er "heliga" yttertygel.
Jag rider mycket med tryck mot halsen. Det är just pga. det som min ridning kunde hamna mycket på yttertygeln. Oftast rider jag utan att egentligen använda handen så mycket, men jag har en ung häst som behöver lite stöd från ryttaren när han inte är i form. Då rider jag mest med ytter - ibland bara - för att då får han ett stöd att "klättra på". Inte att hänga i, jag har aldrig hästen hängande i tygeln, men den ger ett tydligare stöd, som är lättare att hitta balansen i. Kan inte säga att det gäller alla hästar, men alla jag ridit så på har lättare hittat balans och takt, och blivit mer avlappnade i steget. Det kan ju också vara så att jag rider fruktansvärt dåligt när jag använder inner mer. :smirk: Det kan jag inte avgöra.

Men såklart använder jag oftast inner också. Det beror helt på. Jag anpassar min ridning efter hästen då jag anser att alla hästar är olika och de har dessutom olika dagar. Ibland får man rida på ett sätt, och dagen därpå är det någonting helt annat man behöver tänka på.

Med "rida på yttertygeln" så menar jag precis vad jag säger. Jag rider med en hand. Jag håller i båda tyglarna, men när jag känner att hästen bli tung eller inte kommer upp ordentligt i steg/form etc. så släpper jag kontakten med inner och gör sedan en halvhalt på ytter för att sedan ex. vis be honom byta riktning - alltid från ytter. Då ger jag honom ett tydligt stöd och han balanserar upp det efter som att han ska svänga. Han får bakbenet under sig och skjuter ifrån ordentligt för att komma vidare. Sedan är det inte svårt att hålla det sviktande steget. Det är som en samlande övning. Sedan kan jag utveckla det, om hästen tappar sig igen när jag återtar inner, och rider då i svängar(på endast ytter) - mot och från ytter - oftast ganska tätt inpå och med mycket lätt stöd, en stund. Hela tiden släpper och tar stödet. Alltså i varje "gung" i steget så släpper yttertygeln kontakten, både för att berömma och för att underlätta. När kontakten återkommer så är den mycket lätt och hålls bara någon sekund. Man kan säga att man med ytter ber hästen, varje gång den "landar" att ta ett nytt swungande steg.

Hoppas att det sa dig någonting iaf. ;) Kan bli lite luddigt när jag försöker förklara något, men det är bara för att jag vill få med så många delar som möjligt.

Kan tillägga att jag också rider bettlöst - alltid.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Har inget med galoppfattning att göra, förutom att du även då skall ha kontakt med yttertygeln...

Min beskrivning är avsedd för den som har svårt att hålla/behålla kontakten med yttertygeln, vilket uppenbarligen många har...även du som svängde som på en cykel...

Om man hela tiden tänker sig att "slangen" ska spruta åt det håll man är på väg, så får man lov att hålla i den hela tiden (tygeln) annars sprutar vattnet åt helt annat håll....

Nu var inlägget inte riktat just till bara dig, utan mer som ett litet tips till alla som har svårt med att behålla kontakten på yttertygeln...
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Hrm... Vill du inte ha lika stort stöd i båda tyglarna när du rider? Det är vad man brukar eftersträva.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Knyt fast snören på ett cykelstyre och försök att styra cykeln genom att bara ta i ett snöre och låta det andra hänga fritt. Prova det! Skicka gärna ett svar där du berättade hur det gick. :D
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Är det föresten inte så att yttertygel används för att reglera farten och balansen. Innertygel hjälper till att visa vägen (tillsamman med vikthjälperna).
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 448
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp