Yttertygelns betydelse!

Sv: Yttertygelns betydelse!

Nu förstår jag inte vad du menar. Jag skrev ju att man vill ha LIKA mycket stöd i båda tyglarna och att man INTE ska ha stöd i bara den ena. (som det blir med ditt exempel med cykeln) Du måste ha missuppfattat mig helt eller inte läst vad jag skrev. Läs igen så förstår du att jag kunde ha svarat med ditt exempel lika gärna.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

kör mycket själv. Kanske inte är så vanligt men tömkör gör ju många. Och då undrar jag hur man gör om man inte kan få stöd på ytter?
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

3Gringos skrev:
Däremot rider jag själv fortfarande mycket på ytter. Men på ett helt annat sätt. Jag har inget stöd i den, bara lätt kontakt, precis som i innertygelen. Men jag svänger, rakriktar halsen och sidför med den, men endast iform av tryck mot halsen i kombination med sits och vikthjälperna. Behöver sällan ta i "munnen" (rider bettlöst).
Så av ren nyfikenhet, undrar jag hur ni använder er "heliga" yttertygel.

Men det där förutsätter att du har en häst som balanserar sig själv och bär sig själv. Alla har inte kommit så långt!
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

bigganl skrev:
Hrm... Vill du inte ha lika stort stöd i båda tyglarna när du rider? Det är vad man brukar eftersträva.

Jo. Så småningom. Vi är inte där än.
Behöver muskla upp honom rak först...vägen dit är bland annat att rida med mycket stöd på ytter just nu för att balansera upp honom.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Där tror jag att vi har lite olika filosofi. Jag vill att även en omusklad häst skall ha sin egen balans, inte ha den i tygeln. Jag tror att man stjälper mer än hjälper i längden om man rider på bara en tygeln. Man kan inte ha så höga krav från början.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Vilken funktion yttertygeln har beror på hur hästen är skolad att reagera på den.

Böjning av hästen anger jag med sitsen. Om hästen är högerböjd på volt och jag vill fortsätta rakt fram i öppna är det innerskänkel som påverkar innerbak att sättas under tyngdpunkten och ger öppnan.
Här har man hjälp av yttertygeln genom att den ligger emot halsen. Yttertygel och innerskänkel samverkar.

I sluta är den innertygel och ytterskänkel som samverkar.

Yttertygeln anger också för hästen hur mkt den ska böja sig. Om jag med sits och innertygel ber om böjning så kan inte hästen böja sig mer än vad yttertygel tillåter. Hästen kommer alltså till yttertygeln av sig själv, och inte genom att ryttaren kortar denna. Men om ryttaren har helt lös yttertygel finns inget "stopp" för hästen och för mig betyder det maximal böjning. De flesta hästar klarar inte detta och tappar istället iväg ytterbog.
En häst som är bra på att koordinera sin kropp själv utan tydliga anvisningar från ryttaren kan balansera sig även med lös yttertygel. Dvs hitta en korrekt böjning.

Har hästen tappat ytterbogen är vissa ryttare snabba med att suga tag i yttertygeln och hålla fast hästen. Men ett stöd på ytter ska inte vara för att HÅLLA hästen på plats utan för att den ska veta hur mkt böjning den ska ha. Fungerar inte det får man gå tillbaka och korrigera det som är det verkliga problemet.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

jag har också svårt för att förstå yttertygelns betydelse. och ännu mer infekterad blev jag när jag började läsa om akademisk ridning. Och jag fortfarande inte vad jag ska tänka angående stöd eller inte... men jag får hoppas att det går upp ett ljus för mig en vacker dag.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

knapplån.

sammanfattat; stödet ska komma genom att hästen söker det, inte genom att ryttaren tar det.


(?)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yttertygelns betydelse!

precis, ryttaren ska inte ta det, ryttaren ska ge det!
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Däremot rider jag själv fortfarande mycket på ytter. Men på ett helt annat sätt. Jag har inget stöd i den, bara lätt kontakt, precis som i innertygelen. Men jag svänger, rakriktar halsen och sidför med den, men endast iform av tryck mot halsen i kombination med sits och vikthjälperna. Behöver sällan ta i "munnen" (rider bettlöst).
Så av ren nyfikenhet, undrar jag hur ni använder er "heliga" yttertygel.

twinstar skrev:
Men det där förutsätter att du har en häst som balanserar sig själv och bär sig själv. Alla har inte kommit så långt!

Fast det köper jag inte. Jag har ridit in både min egen vid 4 års ålder och omskolat min systers travare (4 år nu) och aldrig gett dom stöd på ytter.
Kan hästen inte balansera upp sig själv är inte det mitt problem. Jag har varken vilja eller behov av att vara en "stöttepelare".
Däremot är det min uppgift att hjälpa honom att själv hitta sin balans. Och för att göra det anser inte jag att man behöver något stöd i någon tygel.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

en häst bär sitt huvud själv, vi kan inte böja det det kan bara hästen, en häst behöver inte någon som håller i ena mungipan och drar i den andra för att böja sig.

Jag har nog alldrig hört ett så ologiskt utryck.

Jag föredrar att rida på en tygel i taget, utan "stöd" på tygeln, Jag gör galoppfattningar på en tygel en halvhalt och släper sedan tillbaka halvhalten, jag gör halt på en tygel, ryggar på en tygel, gör öppnor på en tygel.. allt som krävs är lätthet, börjar man dra i hästen när man rider på en tygel så går den i en cirkel..
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Du vill ju att hästen skall böja sig i kroppen och inte i halsen eller hur?
När du leder med innertygeln o släpper ytter så böjer hästen sig i halsen o ramlar med stor sannolikhet inåt på volten (den blir mindre och ojämn) Målet med det ledande tygeltaget är ju att få med sig hela hästen. Om du sitter o jobbar din häst på voltspåret och vill holka ur honom lite mer så måste du ha ett mjukt stöd på ytter (alltså känna hästens mun hela tiden, inte ett stumt stöd utan ett följande mjukt stöd), leda med innertygeln ( och led nu inte ut-bakåt utan led rätt ut, du skall aldrig försöka dra handen bakåt vid ett ledande tygeltag, då hindrar du hästen att arbeta med sina bakben..), innerskänkeln lite längre fram än normalt och tryck lätt/knacka beroende på känslighet på din häst.

Nu skall hästen böja sig i bålen, den skall alltså spåra. bakhovarna går i framhovarnas spår. om du endast drar i innertygeln så har du en häst som böjer sig i halsen medans den går i helt olika spår med sina hovar.

Tänk dig en öppna.. om du på början av långsidan släpper ytter och leder in framdelen så är sannolikheten att hästen fortsätter rakt fram ganska liten. den vänder förmodligen in mot medellinjen.
Om du däremot bibehåller stödet på ytter (för att bla ge hästen stöd och för att ytterbogen inte skall "åka ut",) leder in hästens framdel innanför spåret (TITTAR VART DU SKALL;alltså rakt fram o sitter i rörelseriktningen) formar honom med innerskänkel och driver med ytterskänkeln så har du förhoppningsvis en häst som går i en fin öppna..

Ytter reglerar TEMPOT, STÄLLNINGEN O BALANSERAR UPP din häst..
Jag rider mer på yttertygel än på inner. Min innerhand är helt stilla förutom vid ställande & ledande tygeltag (ibland kan dock ledande tygeltag vara upprepande då jag vill ha igenom böjningen på min häst tex. i början av passet, sen när hästen går i fin form och lagom ställd och böjd i bålen så underhåller jag bara detta genom att leda när jag känner att hästen rätar ut sig mer än önskvärt).
På volten visar den endast vägen, eller reglerar böjningen på min häst.. Ytterhanden är också still men där tar jag mina halvhalter, gör mina avbrott först o främst därifrån, lyssnar inte hästen så tar jag en förhållning med både inner o ytter.

Det är skitsvårt att förklara men testa o mjukna i innerhanden så att hästen får möjlighet att föra fram sina bakben inunder sig..

Har du en välbalabserad välutbildad häst så övergår tygelhjälperna självklart till mer o mer vikt, sits o skänkelhjälper. men stödet i handen skall bibehållas, utan att man "bär" upp hästen själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yttertygelns betydelse!

3Gringos skrev:
Däremot är det min uppgift att hjälpa honom att själv hitta sin balans. Och för att göra det anser inte jag att man behöver något stöd i någon tygel.

Fast där beror ju helt på hästen.
Jag behöver hålla i och stödja ganska mycket på yttertygeln i ena varvet för att han ska spåra rakt
och trampa på under sig. Finns inte stödet så finns inte en chans att jag har någon kontroll över honom alls. Självklart så använder jag ben och sits också.

I andra varvet har han lättare för sig. Där räcker det med en lättare kontakt.

Det är ju en träningssak och beror på hur "sned" hästen är, hur jämnt musklad han är, tidigare skador, svagheter etc.
 
Sv: Yttertygelns betydelse!

Det kan också bero på hur stor benägenhet hästen har att 'luta sina snedheter in i yttertygeln'. Min häst kan jag rida till ökad liksidighet så länge jag INTE ger stöd på tyglarna, särskilt ytter. Då kan jag genom att rakrikta bogarna med tyglarna och inte låta henne flytta mig i sidled rida in hennes 'spretande' bakben, oftast vänster. Så fort kontakten i tygeln (nästan till nätt och jämnt sträckt) övergår till stöd så antar hon bananform per omgående. Hon lägger sig inte tungt i hand eller så, blir bara sned.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 448
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp