Bukefalos 28 år!

Zaldi och Prestige

Z

ZÄTA

Tyckte inte jag hittade någon tråd om dessa sadlar. Och fanns det någon info i dom så fanns det inte vad jag ville veta. Men, men...

Behölver lite hjälp med skillnaden.

Nu vet jag att det finns en massa olika modeller på sadlar vad gäller dessa märken. Men ska försöka specifisera mig. :p

Jag är lite inne på Zaldi Star, Zaldi Brunet, Prestige Golden Star (vet inte om så många fler modeller, även om jag hört talas om dom).

Nu till mina frågor ;):

Till vilken/vilka modell/-er på häst lämpar sig dessa sadlar? Alltså svängd rygg, rak rygg, hög manke, låg manke, lång manke, kort manke, ja osv osv.
Skulle vilja veta på ett ungefär i alla fall. :laugh:

Kommer säkert mer frågor när jag fått svar på denna :D och senare idag så kanske det kommer bilder på pollens rygg...

Hoppas någon kan hjälpa mig. :bump:
 
Sv: Zaldi och Prestige

Alla passar en svängd rygg. Passar inte för väldigt hög manke, kan funka för lång manke, men det beror på hur hästen ser ut i övrigt.
 
Sv: Zaldi och Prestige

Kan försöka lägga upp en bild på hela honom får du jätte gärna hjälp mig att se hur rygg och manke är. Tycker själv han har relativt rak rygg, men ändå svängd, svårt för mig att förklara. Men letar bild och lägger upp. :D
 
Sv: Zaldi och Prestige

Då jag aldrig har förstått hur man lägger upp så man får synliga bilder, så blir det en länk till bilderna.

http://www.pixbox.se/alb_show_id998181_page0.html

Ska knäppa en del kort idag när jag är i stallet, (planerat sedan tidigare), så då kan jag ju passa på att knäppa lite fler rygg-bilder, och även hans nuvarande sadel och så...
 
Sv: Zaldi och Prestige

För att göra bilderna synliga:


Tycker han ser ut att ha en rak rygg, framförallt om han kommre lite mer med ryggen under arbete. Tror att engelska sadlar så som Albion k2, County hoppsadlar osv hade passat bättre än Zaldi och Prestige. Men prova så märker du...
 
Sv: Zaldi och Prestige

Okej, tack för bildvisnings exemplet. :D Har testat raka sadlar på honom tidigare, dock blir probelmet vid manken, även om jag har mycket/ lite cutback på sadeln. Själva sadeln blir liksom inte i rätt läge (om man kan förklara det så?!). Han behöver det svängda just för manken, men att det sedan ska bli lite åt det rakare hållet j längre bak på ryggen man kommer... Förklarar jag rätt? Förstår du/ni vad jag menar?

Tänkte testa en Zaldi star eller liknande. Hur är deras bomvidder? Kanske svårt att förklara men är dom smalare och mindre än det "normala" eller är dom större och bredare än det "normala".

Har själv för mig (när jag passade en Zaldi star på en annan häst) att dom är ganska små i bomvidden. En 31:a Var väldigt liten jämfört med en annan (kommer tyvärr inte ihåg märket på den andra sadeln).

Hur skulle en Trainers passa? Tror dock han har lite för hög/lång manke för en sådan sadel och lite för takformad rygg för att deras (enligt min erfarenhet) lite för breda/platta anläggningsyta vid bakvalvet, bossarna där alltså, skulle få yttrycket av en för stor sadel. Eller något liknande?!

Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
989
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: Mogge
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 619
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp