Bukefalos 28 år!

zaldi royal/atlanta

misan

Trådstartare
Hur är de jämfört med varandra? Jag vet att de är allround mot hopp resp dressyr, poängen är vad de passar för häst. Vi har en royal nu som ligger bra på pållan, men längtar lite efter en dressyr också... Är det troligt att en atlanta skulle passa eller är de byggda för olika slags hästar?
 
Sv: zaldi royal/atlanta

Jag tycker det ser ut som dressyrsadeln har större å rakare anläggningsyta.Jag ville oxå ha en sån dressyrsadel men ändrade mej då jag insåg att den inte skulle passa ngn av mina hästar.
Jag har en zaldi royal å den har passat till de flesta någorlunda bra.Men nej, jag tror inte dessa 2 sadelmodeller passar till samma hästar men säkraste är ju att faktiskt prova å se :)
 
Sv: zaldi royal/atlanta

Atlantan passar hästar med rak rygg (och det krävs lite rygglängd med eftersom den både iom det djupa sätet och iom kilbossorna blir rätt lång) och sen har Atlantan REJÄL cutback (alldeles underbart för t ex min valack med hög, lång och bred manke) så den kan nog glida rätt bra om du har en häst med liten rund manke.

Jag har dock ingen erfarenhet av Royal, eller om Zaldi generellt har raka bommar på sina sadlar t ex. Bara att Atlantan har bland de rakaste bommare jag sett.

Men prova har ju ingen dött av, är ju enda sättet att veta.

/Alexandra - fd Zaldi Atlantaägare. Sålde min i december, och det var motvilligt, jag gillade den verkligen.
 
Sv: zaldi royal/atlanta

Jag ska sälja min med :cry: dock passar den inte min nuvarande häst som trots cutbacken ligger emot manken även testat med smalare bomvidd på men icke. Underbar att rida är den i alla fall :love:
Min andra häst som är utlånad låg dem som ett smäck på. Fast han en liten manke men ändå bra sadelläge.
 
Senast ändrad:
Sv: zaldi royal/atlanta

"sen har Atlantan REJÄL cutback (alldeles underbart för t ex min valack med hög, lång och bred manke) så den kan nog glida rätt bra om du har en häst med liten rund manke."

Måste fråga bara; varför ska sadeln glida om hästen har lite manke? Alltså, jag trodde cutback bara var bra om hästen har stor manke, har aldrig tänkt på hur det blir annars. Har den nån annan funktion än att va utskuren för en stor manke?
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 365
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: __sofia__
·
Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Medryttare under sommaren

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp