Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Z

Zäta

Finns det någon som kan berätta om vad som krävs för att hästar skall få Z-brännmärkning? Berätta gärna vad ni vet......
 
Sv: Zangersheide

De reggas i stamboken. Z är en egen stambok numera. De behöver inte längre vara födda på stuteriet.
Jag misstänker dock att någon av föräldrarna måste vara Z-godkända. Kolla deras hemsida!
 
Sv: Zangersheide

Som sagt, det står på deras sida, någonstans.
När jag kollade upp det sist (ett par år sedan), så var det "rea" på stamboksföringen! Det kändes inte helt seriöst, kan jag minnas att jag tänkte då.
Det är stoet som stambokförs, för en nätt summa. Därefter kan du använda alla deras hingstar, och få lov till att regga avkomman med "Z" bakom namnet.
Zangersheide är väl inte med på ASVHs lista över godkända förbund. Men jag gissar att man kan använda en del av deras hingstar som spermaimporter, efter ansökan på sedvanligt sätt. Samt att hingsten då måste uppfylla ASVHs prestationskrav, med åldern tagen i betraktning.
Vill du använda någon av de som inte uppfyller de kraven, måste nog stoet reggas i Zangersheide, får att du skall få registrera avkomman med fulla papper. Registrera kan du ju iof göra i ASVH i alla fall, men avkomman får ju inte gröna papper då.
 
Sv: Zangersheide

Hoppas mitt tidigare svar inte var allt för luddigt, glömde läsa igenom! :o

Men, brännmärka den, får du inte i Sverige, oavsett om den är reggad i Zangersheide. Det är inte lagligt att brännmärka hästar i vårt land!

mvh
 

Liknande trådar

Avel Kanske redan finns en tråd men sökte och hittade inte. Funderar redan på hingstval inför 2023. Har nästan en färdig lista men är det...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
35 479
Senast: machafuko
·
Kropp & Själ Jag (kvinna) har tankar på att sterilisera mig och vill egentligen höra era erfarenheter av det och återhämtningstiden? Ni som har...
2
Svar
35
· Visningar
2 525
Hästvård Vilket märke hyaluronsyra är bäst mot artros till häst? Berätta gärna av egna erfarenheter. Hur snabbt har ni fått resultat?
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 767
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp