Bukefalos 28 år!

Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Visst är det så, men det finns många stoägare i Mälardalen inom rimligt avstånd och han är ändå inte så använd. Tror det ligger en del även i att han är polsk och inte tysk? Tyvärr är han ju rätt gammal nu så vem vet hur länge han finns kvar, synd om folk upptäcker honom när det är försent. :(
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Hohenstein blod-His Highness någon som sett eller hört ngt om hans unga avkommor,föl Sverige kanske någon sett?

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Jag har varit inne på His Higness till min ettåring ;)

Nog tjatat om henne. Det finns en uppfödare utanför Enköping som har ett 1-årigt sto e. honom och dessutom så finns det ev två fölungar där i år e. honom - om nu båda betäckningarna som gjordes förra året gick vägen, vill säga.

Ettåringen såg jag på fölmönstringen förra året. Den var jättefin både i typ och rörelser. Den hade dessutom en mor med fina kvaliteer och meriter så hon hade med all säkerhet också gjort sitt till...

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Hej! Förstår att du sett en del avkommor. Vet att Zardin ska nedärva mkt bra trav, men hur har avkommornas galopp sett ut? Och har de varit högställda? Det är dessa två egenskaper som skulle behöva förbättras på mitt sto nämligen. Hon är f.ö. väl vinklad bak, men präglar han sin avkommor med sina sämre haser???

Ngn annan som vet får gärna oxå höra av sig!!! :bow: Tusen tack!
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

lisahjelmgren skrev:
Hej! Förstår att du sett en del avkommor. Vet att Zardin ska nedärva mkt bra trav, men hur har avkommornas galopp sett ut? Och har de varit högställda? Det är dessa två egenskaper som skulle behöva förbättras på mitt sto nämligen. Hon är f.ö. väl vinklad bak, men präglar han sin avkommor med sina sämre haser???

Ngn annan som vet får gärna oxå höra av sig!!! :bow: Tusen tack!

HEj!
Ledsen att svaret dröjt -- har haft fullt upp med betäckningsbestyr och annat ;)
Jag har mest sett föl, men med tanke på förärvningen av de hingstar som iigger bakom, tror jag att du kan förvänta dig/hoppas på en långbent avkomma med vackert huvud, välvd hals och perfekt huvudansättning, bra bogläge, mkt kraftfull trav med steglängd och elasticitet, rörlig och smidig skritt, undersatt, välbalanserad galopp som får lätt för samling, ädel typ med lätt sluttande kors. Trakehnern får ofta kritik för sin lite flacka galopp, som dock blir bättre under ryttare. Jag tror skritt och trav blir bäst, 9-or på båda är ingen omöjlighet, galoppen 8-mässig. Så ingen gångart lär bli dålig, med andra ord. Ridbarheten är för tidigt att sia om, men den lär påverkas positivt med tanke på vad som ligger bakom i stamtavlan.

Vad gäller hasvinklingen vet jag inte hur den nedärvs, men man bör vara medveten om möjligheten. Gribaldi förärver dock en rakare has, så där har du en motvikt. Corlensky G är nog minst lika vinklad, huvudsaken är att stoet är korrekt, och de flesta hästar är trots allt normala från sidan. En ngt vinklad has förbättrar påskjutet, emedan en alltför vinklad kan ge problem vid samling, då leden belastas för mycket.
Vad gäller benen tror jag att det finns risk för gracila ben fram också, ngt som alla trakehner har, det är en del av rasen. Men det är knappast ett hinder som dressyrhäst. Kort hals kan också slå igenom, då rasen går tillbaka på kort-halsade, dock högpresterande ston. Troligtvis blir den helt normal, men ändå.

Där har du min profetia ! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Jag kan messa dig bilder på mitt sto som är ur första årskullen.

Hon är imp Danmark med Zardin som pappa.
Mamman var 2001 Silvermedaljhoppe e; Wendekreis ( Efter Nimmerdor den mest använda hingsten i hoppavel i Tyskland)

Mitt sto kan INTE hoppa så den sidan är inte domininant.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Du nämner att alla trakh. har gracila framben.Har du möjlighet att utveckla detta lite mer,vilka hingstar det framförallt gäller,linjer etc.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

barbarella skrev:
Du nämner att alla trakh. har gracila framben.Har du möjlighet att utveckla detta lite mer,vilka hingstar det framförallt gäller,linjer etc.

barb

Enligt min mening samtliga. Och har de inte själva gracila ben så finns det bakom. Trakehnerförbundet har aldrig slagit ner på det som ett exteriört fel, nämligen. Med det stora fullblodsinslaget är smala (och ofta långa) skenor fram och bak mer regel än undantag.

Hur det är med de ryska trakehnarna har jag dålig koll på, men jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad. Hockey, tex, var väldigt gracil under hasen bak. I stort sett alla har dessutom - eller bär anlag för - trånga och små hovar, som också nedärvs, dock av god kvalitet i övrigt. (min egen halv-trakehner har NOLLOR i storlek - och hon är 171 hög!!)
7-or på benen, alltså ! ;)

ps. Håller med Cemax - de blir inga hopphästar. Men de är kloka nog att kunna lära sig hoppa hyfsat, dock.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

ps. Håller med Cemax - de blir inga hopphästar. Men de är kloka nog att kunna lära sig hoppa hyfsat, dock
Då går dom nog bort i min avel - då jag helst avlar på dubbeltalanger ...tyvärr...:cool:

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

clownen skrev:
Då går dom nog bort i min avel - då jag helst avlar på dubbeltalanger ...tyvärr...:cool:

Helen

Hej
Fast då tror jag du får problem. Sandro Hit har inte givit några direkta dubbeltalanger, inte Lauries Crusador xx heller. Faktiskt knappt någon gångartshingst över huvud taget, med undantag för Briar, som har andra nackdelar. Jag tror man måste välja vad man vill avla för. Det är skillnad om man från början har en dubbeltalang i botten, men din ettåring är dressyrstammad rakt igenom. Du kan inte räkna med några 8-or eller 9-or i hoppning om du vill fortsätta på det spåret.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Nja jag tänkte mer på de andra stona jag har i avel där i synnerhet det ena är en riktig dubbeltalang...

Ettåringen är inköpt i syfte att ha ett renodlat dressyrsto med bra gångarter i aveln.

Det var jag som uttryckte mig slarvigt :bow:

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

clownen skrev:
Nja jag tänkte mer på de andra stona jag har i avel där i synnerhet det ena är en riktig dubbeltalang...

Ettåringen är inköpt i syfte att ha ett renodlat dressyrsto med bra gångarter i aveln.

Det var jag som uttryckte mig slarvigt :bow:

Helen

Då begriper jag ! :D
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Vad gäller Hokeys nedärvning som enbart dressyr förärvare,har du nog fel.Han har lämnat intnat.GP-hästar inom såväl hoppning som dressyr.Glöm inte Almox Prints.Ligger mycket högt i KWPN hoppstatistik över dressyr förärvare.Bla har M.Michaels Beerbaum ett 9 årigt sto efter AP som går s-hoppning.AP har flera högtprem. avelsston i KWPN,som lämnat både gång och hoppning.

De tyska trakh är enbart dressyr förärvare,de äldra-dvs de ryska-är avlade på prestation-löp-hopp-dressyr-fältt.Ironiskt nog verkar ryssarna ha exporterat många av de främsta hingstarna tillbaka till Tyskland under 90-talet.Dessa har förärvt sig mycket bra då de har tävlat med stor framgång internationellt,blivit godkända för avel i tex Tyskland sent.

Jag tror att man skall betäcka tyska trakh med ryska.Man får då tillbaka de främsta blodslinjerna som dessutom är modernare i typen.
Annars tror jag inte på trakh+trakh.

De tyska tror inte jag på ihop med våra halvblod som hållbara förädlare.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Hej
Det blev nog ett missförstånd, jag talar fortfarande om Zardin Firfod. Hockey är ju inte tillgänglig i avel. Jag diskuterar enbart exteriörförävning. Vet inte varför du inte tror att de tyska ger hållbarhet, det har jag inte sett några belägg för. Däremot har de varit mycket framgångsrika inom avel i Danmark, Holland, Hannover och Oldenburg. Varför skulle det vara annorlunda i Sverige? Och Hertug har väl nedärvt sig skapligt (även om han är danskfödd har han tysk härstamning) ?


barbarella skrev:
Vad gäller Hokeys nedärvning som enbart dressyr förärvare,har du nog fel.Han har lämnat intnat.GP-hästar inom såväl hoppning som dressyr.Glöm inte Almox Prints.Ligger mycket högt i KWPN hoppstatistik över dressyr förärvare.Bla har M.Michaels Beerbaum ett 9 årigt sto efter AP som går s-hoppning.AP har flera högtprem. avelsston i KWPN,som lämnat både gång och hoppning.

De tyska trakh är enbart dressyr förärvare,de äldra-dvs de ryska-är avlade på prestation-löp-hopp-dressyr-fältt.Ironiskt nog verkar ryssarna ha exporterat många av de främsta hingstarna tillbaka till Tyskland under 90-talet.Dessa har förärvt sig mycket bra då de har tävlat med stor framgång internationellt,blivit godkända för avel i tex Tyskland sent.

Jag tror att man skall betäcka tyska trakh med ryska.Man får då tillbaka de främsta blodslinjerna som dessutom är modernare i typen.
Annars tror jag inte på trakh+trakh.

De tyska tror inte jag på ihop med våra halvblod som hållbara förädlare.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Vet faktiskt inte vad Hertug har lämnat i Sverige,men han är född-96 så avkommorno är fortfarande mkt unga.Vet inte varför han kastrerades bara för att han skulle tävla(såld till icke avlesintresserad ryttare) det gracila understället går ju tillbaka många led i Hs härstamning,inte minst tydligt hos fadern Schwadroneur.

Nej,jag missförstod dig inte ang dubbel anlag inom sporten,men du skriver mer om exteriören,visst.


barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Här är poängen för avkommorna e. Hertug vid årets treårstest som gångartstalanger. Där kan ni ju även kolla vad de hade för poäng på benen.

50 Myrra (50) (SWB) 04031547 Blue Hors Hertug S 165 9,00 9,00 7,00 9,00 8,00 8,00 G 50,00 D
68 Daphna (SWB) 04032793 Blue Hors Hertug S 168 8,00 8,00 8,00 8,00 9,00 8,00 G 49,00 D
63 Hennessy (F.2) (SWB) 04033411 Blue Hors Hertug S 161 8,00 8,00 6,00 9,00 9,00 8,00 G 48,00 I
125 Prima (50) (SWB) 04031549 Blue Hors Hertug S 163 9,00 8,00 7,00 8,00 7,00 8,00 G 47,00 D
39 Hobnob (SWB) 04031946 Blue Hors Hertug V 166 8,00 7,00 8,00 8,00 8,00 8,00 G 47,00 D
13 Eliaza (SWB) 04032531 Blue Hors Hertug S 170 8,00 8,00 7,00 8,00 8,00 8,00 G 47,00 D
13 Smilla (F.2) (SWB) 04031683 Blue Hors Hertug S 166 7,00 8,00 8,00 9,00 7,00 7,00 G 46,00 I
65 Henriett (SWB) 04033183 Blue Hors Hertug S 162 8,00 7,00 7,00 8,00 8,00 7,00 G 45,00 I
37 Herman (SWB) 04032369 Blue Hors Hertug V 160 8,00 8,00 8,00 7,00 7,00 7,00 G 45,00 I
86 Henna (13) (SWB) 04031725 Blue Hors Hertug S 164 8,00 7,00 7,00 8,00 8,00 7,00 N 45,00 I
8 Cinnamon (SWB) 04031976 Blue Hors Hertug S 170 8,00 8,00 7,00 8,00 7,00 7,00 G 45,00 I
1 Oxidus (SWB) 04033387 Blue Hors Hertug V 162 8,00 7,00 6,00 8,00 8,00 8,00 G 45,00 I
17 Vera (SWB) 04032841 Blue Hors Hertug S 163 8,00 8,00 7,00 8,00 7,00 7,00 G 45,00 I
5 Highland Park (SWB) 04031874 Blue Hors Hertug V 170 8,00 7,00 7,00 8,00 8,00 7,00 45,00 I
63 Grevinnan (SWB) 04032404 Blue Hors Hertug S 163 8,00 7,00 7,00 7,00 8,00 7,00 44,00 II
14 Megallan (SWB) 04033469 Blue Hors Hertug V 160 8,00 7,00 8,00 7,00 7,00 7,00 44,00 II
4 Titania SW (SWB) 04033858 Blue Hors Hertug S 155 7,00 8,00 7,00 7,00 8,00 6,00 G 43,00 II
47 Heavenly Seven (SWB) 04032670 Blue Hors Hertug S 163 7,00 7,00 7,00 8,00 7,00 6,00 G 42,00 II

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Som Clownen skrev så är His Highness redan lite diskuterad till hennes fina Münchhausen sto. :)

HH's föl är generellt sett av bra typ (han har ju själv 10 på typ och 10 på huvud, hals bål) och med grym elasticitet i rörelserna. De äldsta är 2 i år så vi får se vad de visar på premieringarna i höst!

Han fick tre föl i Sverige förra året, alla högt bedömda på fölvisningen. Av årets föl har jag sett 5 st och de är superfina. Har rätt mycket bilder.

His Highness - Krack C

HH-Worp.jpg


His Highness - Charmeur

244_High_Fidelity1.jpg


His Highness - Bernstein (född i Sverige i år)

HH_Jacobs_II.JPG


His Highness - De Niro (född i Sverige i år www.stallavena.se)

Diane060605.JPG


His Highness - Seewind (född i Sverige i år)

http://community.webshots.com/photo/551493503/2729847860075168405IjMiFn


/C
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Jag funderar på om ni har sett några tecken på att han korsar bra med vissa linjer - med tanke på alla de betäckningar han har haft hittills ? Visserligen så är ju inte H - H´s avkommor så gamla ännu men vad kan man säga rent generellt hittills ?

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Måste bara säga att min trakh. efter Schwadroneur heter Carl Smart Firfod. Han är helt fantastisk, bättre häst finns inte :rofl: Alltid glad och älskar träning och tävling. Har varit en buse utan dess like, men det har blivit bättre med åren. Hoppas du väljer att betäcka med en trakh.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 244
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: gylle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 487
Senast: Görel
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp