Bukefalos 28 år!

Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Hej!

Trakener verkar vara riktigt "på gång" avelsmässigt i Tyskland. De finns de som rynkar på näsan åt Trakenarna och de kommer dessa personer alltid att göra.

När vi bodde i Tyskland såg jag otroligt många fina Trakenare och jag tycker att det är kul att se att de börjar bli lite mer uppmärksammade här hemma också.

En hingst som ligger mig varmt om hjärtat är Latimer. Såg honom där nre och jag säger bara "slurp".....

Mvh / Fia
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

celemene skrev:
jag talar om Biotop naturligtvis.Vet du hur gamla hans äldsta avkommor i Tyskland är?

barb

ps.Glöm inte att Biotop är ryskfödd trakh,det är lite känsligt i Tyskland.Förmodar att du känner till vad som ägderum vid krigsslutet....ds

Ja, jag vet vad som hände vid krigsslutet. Nej, det var inte helt klart vilken häst du talade om, jag har inte Biotops placeringar i huvudet ;), även om jag älskar trakehnerrasen... Ryska trakehner kan vara lite heta, men de är vackra och begåvade, klart underskattade.
Avkommorna borde var ganska gamla vid det här laget, det är en gammal hingst, född 85.
Så här skriver trakehners-international om honom:

Biotop was known for his frequent "walk between genius and maniac", sometimes causing quite a stir in during warm-up and testing Klimke's saddle skills. While one could argue that Biotop was not always the most "correct", his artistic potential, expression and movement clearly made him an attraction. He was Klimke's second big name horse, after the famous Ahlerich, who was Klimke's most successful partner. Klimke once described the Russian stallion as a true "challenge", but a very rewarding one.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Sofia72 skrev:
Hej!

Trakener verkar vara riktigt "på gång" avelsmässigt i Tyskland. De finns de som rynkar på näsan åt Trakenarna och de kommer dessa personer alltid att göra.

När vi bodde i Tyskland såg jag otroligt många fina Trakenare och jag tycker att det är kul att se att de börjar bli lite mer uppmärksammade här hemma också.

En hingst som ligger mig varmt om hjärtat är Latimer. Såg honom där nre och jag säger bara "slurp".....

Mvh / Fia

Latimer är mycket rörlig, men het! Sist jag såg honom höll han sig bara knappt i skinnet, och var inte med under sista uppvisningen på grund av sitt ... hm ... exalterade uppförande. Han är nog den enda individ jag har sett så här långt som har så mkt nerv av trakehnarna. Rätt bra nedärvning dock, kanske inte i klass med Hohenstein och de andra giganterna, men bra (har inte sett statistik, utan det är bara min egen subjektiva bedömning). Används en del i danmark och tyskland. Men jag håller med: läckra är de! Jag är den första att elda på trakehner-opinionen i Sverige...
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Jag tror han godkändes-98 i Tyskland.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

lisahjelmgren skrev:
Söker hingst för fulla muggar. Zardin ska finnas tillgänglig via fryst sperma i Danmark. Bor nära gränsen och undrar nu dels över hur han präglar sina avkommor (främst exterör och galopp) och om ni har erfarenhet av att köra ner och betäcka ston i Danmark????

Gillar verlkigen Zardin, både live och härstamningsmässigt. Men han finns väl inte tillgänglig i år annat än på fryst sperma i Danmark?!

Tacksam för alla tips och info!!

En annan Gribaldi son är Hofrat ( eu.Guter Planet) som i sin tur har lämnat en hingst som heter Hotline, med prefixet BlueHore. BlueHors Hotline står på BlueHors stuteri i Danmark. Nu är denna Hotline bara 3 år i år, så han har inga avkommor ännu, men Paul Schockemöhle köpte honom för 800.000 euro som 2-åring när han blev championhingst, så förväntningarna måste vara stora. Morfar till Hotline är DeNiro. En vän till mig har sett Hotline "live" och säger att han är urläcker. Bilder och mer info finns här http://www.bluehors.dk
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Finns det några sådana i Sverige?


barbarella skrev:
Håller definitivt med dig att vi behöver trakh. blod i vår halvblodsavel.
Framförallt de som nedärver ädelhet,styrka och hållbarhet.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Chronist då ? Har du sett honom IRL ?

Jag har ju mitt ettåriga Munchausen sto som ska betäckas nere i Belgien innan hon kommer hem och jag har börjat att fundera lite smått på vad jag ska ha till henne.

Hon är e. Munchausen - Donnerhall - Akzent II - By Rights xx. Jag vet att jag nämnt henne för dig tidigare...

Nu funderar jag på om jag kanske skulle ta mer av Trahkner blod till henne kanske ? Helst så vill jag ha blod som vi ännu inte har i Sverige. Dessutom så vill jag att hingsten är sprungen ur en mkt god stofamilj. Han ska därtill ha en mkt god hingstkaraktär och vara duktigt ridbar och ha en god rörelsemekanisk etc etc...:cool:

Förslag ?

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

clownen skrev:
Hon är e. Munchausen - Donnerhall - Akzent II - By Rights xx.
Helen


Dräggel........ :d



Mvh / Fia (som torkar sig diskret runt munnen )
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Hur ser ditt sto ut?

Menar du Caprimond sonen C-det blir väldigt nära då kanske.

Du har ju gått om tid, men något ryskt kanske?

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Något ryskt säger du till mig som har noll koll :D på det ryska...:crazy:

Jag har en bild på henne om någon här kan lägga in den :bow:

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Det går ju alltid att lära sig......

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Varför inte K2 till detta sto, dår får du också Inschallah blodet.

http://www.gestuet-sprehe.de/

Min dröm som jag gärna skulle vilja använda på mitt Zardin sto.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

cemax skrev:
Varför inte K2 till detta sto, dår får du också Inschallah blodet.

http://www.gestuet-sprehe.de/

Min dröm som jag gärna skulle vilja använda på mitt Zardin sto.
Nja inte Inschallah det finns redan i så många hingstar i Tyskland...ofta kombinerat med Rubinstein blod...Jag vill använda mig av blod som vi ännu inte fått in i Sverige...

Tack så mkt för tipset ändå :bow:

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

clownen skrev:
Något ryskt säger du till mig som har noll koll :D på det ryska...:crazy:

Jag har en bild på henne om någon här kan lägga in den :bow:

Helen

Hej hej
Nja, jag tycker inte (inte för att jag är någon expert, men ändå) att du behöver mer trakehner. Men det beror lite på hur hon blir förstås! Men om hon blir lätt i sin typ skulle jag satsa på att utveckla gångarterna, att få lite mer gest uppåt. Du har det bästa trak-blodet man kan ha redan, plus donnerhall och en massa andra godbitar, så jag skulle antingen välja en Sandro hit-hingst (som nämnts tidigare, bra knän, eleganta och gångbara) eller vänta och se hur de nya hingstarna nedärver sig, typ Rosevelt, som har en del fullblod. Internationellt gångbar stam röstar jag för. Det är väl typ bara Lauries crusador eller Sandro hit som saknas för jackpot! :) Ska du regga som oldenburgare förresten? Är det bättre än SWB?
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Ja hon är reggad som oldenburgare av uppfödaren. Om hon ska in som SWB har jag inte bestämt ännu, jag vill först vänta och se var vindarna blåser inom ASVH...

Tack för tipsen !

Har du förslag då Barbarella ?

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Känner till dåligt vad M har lämnat,men stoet är väl bara 1år?
Jag skulle avvakta och se hur hon utvecklas samt se hur/vad M nedärver.Enligt mitt förmenande finns de riktiga guldkornen av trakh i de ryska,historien förklarar mycket av varför.De har av "politiska" skäl faktiskt blivit diskriminerade i Tyskland.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Bellini skrev:
Finns det några sådana i Sverige?
Jag skulle tro att Szkopul passar in på det mesta, tyvärr verkar han användas väldigt lite här i Sverige av någon anledning. Nej, jag har inte betalt av hingstägaren utan är bara så förtjust i hingsten. :D
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Jag tror att en anledning till att Szkopul inte används så mycket i aveln är att han står på naturlig betäckning.

Jag har inte sett honom själv men flera trevliga avkommor till honom, och jag tycker att han har en intressant och annorlunda stam och tycker att han borde användas mer.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

S kommer kanske att gå TAI nästa år!!! Ju större visat intresse desto större är chansen...Tror oxå mkt på honom.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Intressant! Hoppas bara att han lever och har hälsan då, han blir väl 20 i år om jag inte minns fel. Det är väl däromkring dom slutar med TAI p g a att simmarna börjar slöa till?

Är bara lite sur över att så många intressanta hingstar står på naturlig betäckning långt bort ifrån mig och mitt svårtransporterade sto;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 240
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: gylle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 483
Senast: Görel
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 631
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp