Bukefalos 28 år!

Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

lisahjelmgren

Trådstartare
Söker hingst för fulla muggar. Zardin ska finnas tillgänglig via fryst sperma i Danmark. Bor nära gränsen och undrar nu dels över hur han präglar sina avkommor (främst exterör och galopp) och om ni har erfarenhet av att köra ner och betäcka ston i Danmark????

Gillar verlkigen Zardin, både live och härstamningsmässigt. Men han finns väl inte tillgänglig i år annat än på fryst sperma i Danmark?!

Kanske finns han nästa år på färsk sperma i Sverige... Har han haft bra spermakvalité? Enligt Firfods hemsida har hög andel ston (ålder 4-20 år)som betäckts i år tagit sig på första försöket med fryst sperma. Mitt sto är 19 (Krevad-Herkules) nu, men tog sig på första brunsten 2003, färsk sperma -Rubinrot.

Zardin ska kosta språng: 3000 Dkr + 90 dar 3000 Dkr + veterinära kostnader(ultraljud etc). Låter relativt billigt... tillkommer utgifter som man ej tänker på när man som svensk betäcker sitt sto i Danmark på hingstens "egen" station i samband med betäckningen??

Tacksam för alla tips och info!!
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Jag tror att kølesæd betyder kyld sperma, inte fryst. Hingsten har alltså fungerat på AI men inte på TAI tidigare men nu verkar han fungera på TAI - om transporten av sperman inte tar för lång tid i alla fall.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Äntligen någon som fått upp ögeonen för denna fantastiska hingst!

Jag är sedan 2003 ägare till ett sto efter Zardin som jag köpt i Danmark.
Hon är stor ca 176 cm med lååånga ben. Snäll och godmodig. Född i form. Mycket taktmässig, har en skritt som man får gnugga ögonen för att verkligen ta in. Min avkomma har bra galopp men jag tror ändå att det är den gångarten som är "sämst".

Sedan skall man ha i åtanke att Danskarna ääälskar flashig trav och det finns det massor av i den hingsten, med takt.
Zardins avkommor ger varje år en massa vinnaravkommor i Danmark och de flesta av de som jag har sett har stjärn precis som han.

Min tös växte dock lite för fort var över 170 cm som tvååring och är inte "färdig" i kroppen förrän i år.
Dessvärre har hon skadat sig som tvååring så ridningen har vi inte kommit så långt med. Jag har dock suttit på henne ett antal gånger och hon vill verkligen bara vara till lags.

Lite mer matnyttigt är att Zardins pappa är Gribaldi-96 som i Holland spås samma karriär som vår egen Briar.

Zardin har också gott om trakhenerblod vilket bara kan ses som en tillgång i avlen för vårt halvblodsutveckling.

Kör ner din pålla till Morten på Firfod så får du seminering på plats.

Se mer på www.firfod.dk
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Har sett många avkommor på video och de rör sig mycket bra, långt över medel. Stuteriet Firfod har haft många föl utlagda på sin hemsida, kolla där!
:idea:

Som sagts ovan så har ZF den kända trakehnerhärstamningen Gribaldi-Schwadroneur bakom sig, en framgångsrik korsning som lämnat flera mkt fina dressyrhästar, exempelvis Shiatsu och Angrib Firfod, den senare är en nära släkting. Obs att Zardin är lite vinklad bak, något som kan vara bra att beakta så inte stoet har samma hasinskening.

Hingstarna är kända för att ge hästar med stor framåtanda och energi, men de är coola, sansade och följsamma i temperamentet. Stor trav, rörliga och smidiga. Tävlingshästar, helt enkelt. Testa!
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Skulle personligen hellre välja fadern-Gribaldi-på lätta ,korrekta ston.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Håller definitivt med dig att vi behöver trakh. blod i vår halvblodsavel.
Framförallt de som nedärver ädelhet,styrka och hållbarhet.

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

barbarella skrev:
Skulle personligen hellre välja fadern-Gribaldi-på lätta ,korrekta ston.

barb

Nja... tycker jag. Gribaldi har för lite aktion bak, det behövs Schwadroneurblod för att få ordentliga rörelser. Typmässigt är båda hingstarna lika i sin lätthet. Rent praktiskt är det nog betydligt enklare att ta ZF än Gribaldi, som jag inte heller tror har licens för svensk avel, men jag kan ha fel.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Vad fin han var! Måste säga att jag aldrig hört talas om honom förut, men vilken läckerbit!

Jag tillhör dessutom den lilla skara som tycker mycket om Trakenarblod. Danskarna har en del fina hingstar. Tänker då tex på den mycket fina Come Back II, Lobster etc. (De är inte Trakenare - jag vet ;) )

Mvh / Fia
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Enligt "min" uppfödare i Danmark är Zardin en mycket säkrare hingst att avla med än Gribaldi.

Hon har avlat med båda på samma ston och generellt har Zardinens avkommer blivit mycket bättre.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Biotop då ?

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

clownen skrev:
Biotop då ?

Helen

Envis som synden, vad jag förstår - känd för att ha varit Klimkes största utmaning. En herre med många personliga åsikter, denne biotop. Har inte haft så stort genomslag i trakehneraveln.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

:o och gångarterna ?

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Vad är din uppfattning om Biotop?

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Var väl placerad på 2.a plats i WC-kval och 4:a i final som 9 åring.
Tycker det är ganska OK.Vet du när han godkändes för avel i Tyskland?

barb
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Jag har aldrig sett honom i verkligheten men däremot så har jag bekanta i Holland som menar att han är en intressant hingst...

Jag kan alldeles för lite om rasen som sådan men är väldigt nyfiken och vill lära mig mer då jag tycker att det är intressant och tror att det skulle kunna funka med en hingst av den här rasen i Sverige om vi som stoägare bara får upp ögonen för det...

Helen
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

barbarella skrev:
Var väl placerad på 2.a plats i WC-kval och 4:a i final som 9 åring.
Tycker det är ganska OK.Vet du när han godkändes för avel i Tyskland?

barb

Talar du om Gribaldi nu? Eller Biotop?

Om det gäller G så har jag sett honom några gånger och han har ingen vidare bakbensaktivitet, tyvärr. Det har däremot Schwadroneurs avkommor (titta på Hertug som exempel) och därför kompletterar dessa hingstar varandra mkt bra. Även exteriört fungerar de utmärkt - Gribaldi är större fram, S ger mer bakdel.

Jag skulle kunna tänka mig att använda Gribaldi enbart för att mitt sto är e. Schwadroneur och för att hon redan har väldigt bra gångarter. Cemax beskrivning av sin häst är min på pricken (minus storleken)! Annars är Gribaldi för osäker, anser jag. Det finns väldigt tydliga holländska index på honom, och de är bra, men det finns bättre alternativ.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

clownen skrev:
Jag har aldrig sett honom i verkligheten men däremot så har jag bekanta i Holland som menar att han är en intressant hingst...

Jag kan alldeles för lite om rasen som sådan men är väldigt nyfiken och vill lära mig mer då jag tycker att det är intressant och tror att det skulle kunna funka med en hingst av den här rasen i Sverige om vi som stoägare bara får upp ögonen för det...

Helen

Jag har inte sett honom i verkligheten heller, men om det är trakehneruppfödarnas åsikt han är lite speciell i temperamentet så... Då är det nog ingen överdrift, är jag rädd! Men det är nog inte därför han inte har fått så stor framgång, han har helt enkelt inte förärvt sig tillräckligt.

Jag tror i så fall att det finns bättre hingstar. Herzensdieb, om han gör bra i från sig på bruksprovet, blir ett mkt intressant alternativ. Det ser jag fram emot! :love: Kaiser-bröderna är inte tokiga heller. Michelangelo är också bra. Munchhausen likaså.

Svårigheten är att hitta de trak-hästar som både har gång och typ och finns tillgängliga (synd att Hertug är ur avel). Hittar man dem så är det guld värt!
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Zardin var jättefin (kan vara 5 år sedan ungefär, på Herning). Han var även lugn och fin i stallet. Vi försökte få ägarna att lösa licens på honom i Sverige förra året, men de hade inte några sådana planer då i alla fall. Då stod han på Eriksberg och de tog över honom till Danmark för att tappa honom. På Eriksberg fanns inga möjligheter att göra det. De hade inte heller för avsikt att visa sonen Angrib här.
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

jag talar om Biotop naturligtvis.Vet du hur gamla hans äldsta avkommor i Tyskland är?

barb

ps.Glöm inte att Biotop är ryskfödd trakh,det är lite känsligt i Tyskland.Förmodar att du känner till vad som ägderum vid krigsslutet....ds
 
Sv: Zardin Firfod!!! Betäcka i Danmark?! Behöver råd...

Vad var det som ägde rum ? :confused: Berätta gärna för mig som är av den nyfikna naturen :angel:

Helen
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 242
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: gylle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 484
Senast: Görel
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 631
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp