Bukefalos 28 år!

P

Pretty_Fly

är det någon som har några erfarenheter av skäckhingsten zeb?
hur blir avkommorna?
han är "bara" 160. hur stor tror ni fölet kommer bli om mamman är 165?
 
Varför vill du använda en icke godkänd hingst, pga färgen? :confused:
 
Min hingstunge var skarp...omöjlig att ha som hingst men blev bättre som valack istället.(resultatet av en fribetäckning)

Fölet blir nog något mellanting mellan hingsten och stoet...en del har dock fått ganska stora avkommor efter honom.Min avkomma är duktig i western hos de nya ägarna.

Varför inte ta en godkänd halvblodshingst istället?Vill du ha ett lågpris alternativ så finns tex Shogun på Öland...0 i språng plus 5000 vid levande föl.Majim G finns på Björnö på naturlig betäckning...språng 1500 plus 4500 vid levande föl.

Om du vill ha skäck finns ju alternativ...antingen seminimport efter godkänd skäckhingst(men kostar ju en slant dock)...eller alternativt eftersom vi inte har några godkända halvblodsskäckhingstar så kanske en godkänd painthingst?Eqinox(stavas?),Vic Tim Rocket finns ju i de här trakterna.Åtminstone godkända...

...fast jag hade nog hellre sparat slantarna än att korsa.
 
nej inte färgen.
jag vill ha ett föl efter min häst. har inte hittat något annat hbl som betäcker travare.
mej spelar det ingen roll vad jag tar för hingst. det är individen jag är ute efter, inte stamtavlorna.
 
finns det någonstans man kan läsa om shogun o majim g?
vad är dom bra på? bilder?
 
Men varför inte då betäcka med en travhingst så får du en renrasig avkomma. De finns ju de som inte är så dyra ex Com Hector, Catch As Catch Can, Indian Silver.
 
Mig veteligen så finns det knappt någon halvblodshingst som inte betäcker travare, men så någon någon skrev varför inte använda en travarhingst så får du ett renrasigt föl iallafall, vad det blir kvittade väl ändå bara det blev en avkomma.. :crazy:?
 
Den 5/4 fick jag min egen Zeb-avkomma u vbl-sto, se min användarbild (blivande mörkfux, sto, vid namn Tequila Sunrise). Jag är mycket nöjd! Nu har jag iofs ett mkt bra vbl-sto så hon ska väl också ha lite credit för det hela.

Träffade Zeb ett par gånger förra året, dels när vi åkte före och sen när vi lämnade för betäckning och han var hur trevlig som helst. En liten snygging med massor innanför pannbenet. Han är ju reggad som halvblod, men består till största delen av engelskt och arabiskt fullblod. En av hans första avkommor, Texas, har ju ägts och tävlats av Anna Hassö med framgång.

Både Zeb o mitt sto är ca 160 cm höga, men redan nu ser det ut som att mitt föl växer om sina föräldrar. Hon var stor redan när hon föddes! Och maffig, med en utstrålning som tar andan ur en. Hon rör sig mycket bra och har en naturlig resning. Ska bli roligt att visa henne på fölmönstringen senare i sommar! :)
 
Kan inte låta bli och undra vart man mönstrar korsningsföl efter ej godkända hingstar?
 
De är ju med utom tävlan så att säga, så det blir ju snarare en inofficiell besiktning. Hur bra hon än (förhoppningsvis) är så kan hon ju inte gå vidare någonstans, men jag får i alla fall en bedömning av henne. Vilket jag tycker är intressant! Senare planerar jag även att starta i treårstestet (2007) med henne, om allt går i lås.

Fölet kommer att reggas som halvblod, även om det blir med grå papper. De kan ställa upp i treårstester och kvalitets, fast även där utom tävlan. Dvs de bedöms som de andra, men även om de gör bra ifrån sig så kan de inte komma till final etc officiellt. Men jag tycker det är bra att ha mål att arbeta mot!
 
Den blir inte reggad SOM halvblod, även om det är ASVH som sköter registreringen. Ett Svenskt Halvblod har raskod 04 och inget annat.
 
Shogun finns att läsa om på www.segorp.se
Vad Majum G´s ägare har för hemsida vet jag inte...inte med i årets katalog.

För att ta det kort om bägge:

Shogun
e:Spartacus-Toddy,169 cm,fux,m bläs,vtvfrf,vtbff
exteriört 88789=40 poäng, hopp 10/8
står i Köpingsvik på Öland
språng 0 kr och 5000 kr vid levande föl

Majim G
e:Highline-Zandingo,mbr,skjuten stj,4 vtff
167 cm,exteriört 99889=43 poäng, hopp 7/8
står på Björnö Ridcenter utanför Kalmar
språng 1500 kr plus 4500 kr vid levande föl

Jag trodde först att det var ett hbl sto du hade...men det var ju ett vbl. ;)

Tänk bara på en sak...avel kostar...lånar du ett hbl sto till avel får du en mer attraktiv avkomma som dessutom har ett högre värde på marknaden om du en gång skall sälja i framtiden.Att ta fram detta föl kostar dej ju lika mkt oavsett vilket sto du väljer att betäcka. ;)
 
Suck, jag VET, men det är enklare att säga. Halvblodskorsning är nog mer rätt. Och alla säger ändå halvblod...

Till trådskaparen: Jag såg ett snyggt och trevligt sto efter Szkopul (stavning?) undan vblsto på löshoppningarna i vintras. INGEN hade någonsin kunnat gissa på att det var en travare inblandad! Tyvärr (beroende på mamman kanske?) inte så hög, inte mer än 155-156 har jag för mig och hon var då 4 år. Men som sagt mycket snygg och korrekt. Det var hennes fösta löshoppning så jag kan inte säga nåt om den biten dock.
 
Reglerna finns att läsa på ASVHs hemsida! :)

Har i alla fall för mig att det var där jag läste det, de listade vilka hästar/raskod som var berättigade till vad.
 
Ok :)

Har inte haft anledning att kolla. Mitt sto har visseröigen vita papper, men eftersom det är hennes mormorsfar som inte är godkänd och jag tänker ta henne till godkänd hingst så att fölet får gröna papper, så har jag inte läst reglerna för dom övriga :o
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Ketrawzc
·
Avel Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur avkommorna av Emmerton 1024 brukar bli :). Brukar han lämna stora föl och hur brukar dem...
Svar
7
· Visningar
1 086
Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
816
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp