Bukefalos 28 år!

Zebra - svart eller vit botten?

Poppinella

Trådstartare
Ja, det kan man fråga sig.... vilken färg är egentligen bottenfärgen?
Ska man säga att de är svarta med vita ränder eller vita med svarta ränder, svart-vita eller vit-svarta?

Kom att tänka på detta och kunde inte sluta fundera så jag tar er bukefalister till hjälp...

Någon som vet?

Zebra%20-%20Cincinnati%20Zoo%20-%20D%20Byrd.jpg
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Herregud! Inte en kotte har tittat på tråden på över en halvtimme! Här är det bäst att putta upp!
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Vissa zebror har vit bottenfärg och svarta ränder, andra har bruna ränder och sandfärgad botten.
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Vad jag har fått lära mig så är de svarta med vita ränder, plus att de ju kan skifta en del också (brunt istället för svart osv)
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Ja, jag kan då inte se vilken färg som är i botten i alla fall! I mina ögon kan det vara precis vilken som!
Finns färgavvikelser hos zebror också då? I så fall, hur ser de ut?
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Enda jag har sett är olika nyanser av brunt istället för svart. Tror det ska finnas andra också, men har aldrig sett något...
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Men den är ju mer svart på mulen så då kanske det tyder på att det är det som är bottenfärgen! :idea:
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Jag gissar på att bottenfärgen är svart och rött där dom röda fälten är nerblekta till vitt. Är inte säker utan är en gissning att det är liknande med dom vita tigrarna.
Sedan kan dom svarta fälten i sin tur blekas där jag har sett mycket ljus beigea ränder som är så ljusa att man måste titta nära för att zebran inte skall se vit ut.
Ränderna tror jag styrs av ett anlag som kontrollerar "form" så som black and tan hos hundar tex som har sin bestämda "form" tillskillnad från skäck hos häst som inte ärfs samma "form" utan där ser mor/far och avkomma inte samma ut varje gång dvs likadan teckning.
Gissningsvis skulle nog en zebra kunna vara något på a eller e lokus där uttryck för rött och svart kommer i ett visst förbestämt mönster samt blekning av det röda mönstret ner till vitt men berör inte svarta piggment. Finns hos andra ljurslag oc sitter på c-lokus.
Alla djur har svarta och röda pigment. Allt annat är en nerblekning av dessa två på olika sätt enkel förklarat.
Kom ihåg att detta jag säger är teori hur jag kan tänka mig att det är uppbyggt och ingen sanning för jag hittade ingen info om det på nätet.
Förutom den mycket ljusa variantens utseende för en sådan har jag sett på Animalplanet.
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Har sett en bild på en zebra med mega smala vita ränder så de är nog vitt på svart...
Men och andra sidan stäppsebror har tendens att ha magen vit...
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

det finns tre olika "raser" av zebra. En som är svart vit, en med skugg räder emellan och en som har svart vita ränder som bara går ner en bit på magen, alltså har vit mage. En av dom av dessutom långa öron som en åsna!! :banana:
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Har hittat lite olika bilder nu på zebror som ser totalt olika ut:

Denna ser, som Stollan pratade om, röd/gul ut:
Etosha%202.jpg

Bild lånad från pkoverland.com

Länkar till denna då bilden är stor, men här ser de definitivt ut att ha röda anlag, så Stollans teori verkar stämma ännu mer:
http://www.wallpaper.net.au/wallpaper/animals/Zebra 2 - 1024x768.jpg
Bild från WallpaperWorld.

Här är en med vit mage och långa öron som någon pratade om, en väldigt gullig bild för övrigt :love:
Zoo-Zebra-800x600.jpg

Foto från azfamily.com

Denna ser ju verkligen ut att ha svart botten:
zebra.jpg

Bild från jeffandlauren.net

Gulliga rumpor. Mycket vitt samt rött och observera att dessa är randiga längs med kroppen, vilket inte de ovanstående är:
zebra-CRW_4832.jpg

Bild från stock-photography.co.za

Motivlackade?:
todd%20zebra.jpg

Bild från birdsasart.com
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

Bottenfärgen är vit eller sandfärgad. Det finns 3 olika Zebra arter..ingen Zebra är den andra lik vad det gäller teckningen.
 
Sv: Zebra - svart eller vit botten?

För att se vad som egentligen är för färg som är dold under det vita pch för att se att det inte handlar om vanlig vitfläckighet så är det bästa att titta på en avkomma i en utkorsning hos en som inte har dom anlagen.
Hästar har inte sådant anlag som bara bleker rött men inte svart och det finns hybrid av zebra och häst.
Jag hittade en länk till en sådan:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/1408717.stm
Anlaget för ränder är ju uppenbarligen dominant och för blekningen av röda pigment till vitt är inte dominant. Den mutation som bleker rött till vitt men inte svart alls sitter säkert på c-lokus.
Ränderna kan vara liknande brindle hos hund tex. Den vet man faktiskt inte helt säker var den sitter hos hundar alla gånger utan finns teorier om det.
Flera zebrahybrider:
http://www.geocities.com/zedonknzorse/
Röda pigment innebär inte alltid samma som fux utan finns även hos tex bruna hästar.
Det intressanta hade varit om en zebra också var ee eller det som motsvarar fux hos häst. Tror inte att det anlaget finns hos zebror för om min teori stämmer så betyder det att det blir en helt vit zebra och sådana blir lättare uppätna. Det anlaget har troligtvis sållat ut sig själv om det någonsin har funnits.
Genetik grunder är det samma för alla djur och kan man grunderna och kan man färggenetik hos flera djurslag så kan man på ett ungefär räkna ut vad som är troligt.
Att dom vita fälten bara är nerblekt färg är ju bevisat då inga urkorsningar med åsnor och hästar får vita fält. Eftersom zebra däremot har svartbaserat kvar som syns så berör inte den blekningen just röda färger.
Att dom svarta fälten sedan bleks beror på andra mutationer som bara berör svartbaserat som tex bb som bleker all svart pigment till brunt. Finns inte hos hästar ännu.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 304
Senast: Lisalei
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 573
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Jag vill göra om lite av mitt möblemang i samband med flytt. Jag inspireras bland annat av inlägg i grupper som Återbruka mera och...
Svar
7
· Visningar
798
Senast: Nepenthe
·
Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp