Zephyr avkommor.....

L

lucia_97

skulle vara tacksam om ni som betäckt med zephyr kunde berätta lite om det. blev stoet snabbt dräktigt? hur är avkomman att hantera? hur blev de extriört? kanske kan ni skicka med en bild....
vill veta allt då jag funderar starkt på att betäcka mitt sto med honom! tack på förhand
 
Sv: Zephyr avkommor.....

Vet ett sto efter Zephyr och en valack. Personligen tycker jag att om man skall betäcka med han så skall det vara mycket fullblod i stoet. Stoet var väldigt vacket med inte men bra "ridhäst" typ. Tung och kortbent medans valacken som hade fullblods mor ble väldigt trevligt. Men en sak är säkert han ger några ursnygga avkommer tycker jag.
 
Sv: Zephyr avkommor.....

Jag har sett en del Zephyr avkommor. Alla har haft en enorm utstrålning och trevliga gångarter, men tyvärr rätt lågställda och tunga i sin typ.
Så jag håller med Rostad, jag tror att det behövs ett ädelt och lätt sto, om man vill ha en modern avkomma.
 
Sv: Zephyr avkommor.....

det är ingen av er som har någon bild på en avkomma? vilken storlek blir det på avkommorna? vilken färg? vilket temperament ärver avkommorna?
 
Sv: Zephyr avkommor.....

Dom jag såg var hingstar på 1,5 år, alla i "normal" storlek. Två var fuxar och en tredje brun. Båda fuxarna hade mkt tecken.
Dom verkade mkt trevliga och sympatiska alla tre.
Alla tre hade diplom el. elit-mödrar.

Har tyvärr inga bilder.
 
Sv: Zephyr avkommor.....

Jag har fött up en Zephyravkomma. Stoet till den var ett kraftigt halvblodsto men avkomman blev mycket lätt och fullblodslik. Detta stoet fick fyra avkommor och den efter Zephyr var den som blev minst, strax över 160 cm och hetats i tempramentet.
Efter att ha sett hingsten sjäkv ett par gånger och även en del andra avkommor, så vill jag nog rekommendera att man har ett sto med stabilt temprament om man betäcker med honom.
 
Sv: Zephyr avkommor.....

jag har 4 zephyrer efter 3 olika ston. 2 helsyskon där mamman är ca 160 cm stoet är 163 cm vallacken är 168 cm en avkomma dock efter ett annat sto är 169 cm och en är 160 cm. kan alltså bli väldigt oliks storlek på fölen titta minst 4 generationer bak på både ditt sto och hingsten då gennerna kan komma lite var stans ifrån. jag håller med om att zephyr hästar har lite temperament dom är iregel inga nybörjar hästar.
 
Sv: Zephyr avkommor.....

Jag skulle oxå vilja se foton på avkommor; modell, temperament, vad mödernet består av o s v. Man kanske ska passa på nu när han är så gammal (innan han går bort vill säga).
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
167
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp