Bukefalos 28 år!

Zephyr -Magini

Sv: Zephyr -Magini

Zephyr har lämnat 4 dressyrdiplom, 1 hoppdiplom och 5 diplomston. Avkommor placerade i 1.30 hoppning och MSV B dressyr.

Ett föl e. Zephyr (Zammeth) blev Bästa stoföl på Grevagården -96, Pizza var Elmiatvåa och Breeders finalist och nu exporterad till Brasilien. Zephyr är f ö A-premierad.
 
Sv: Zephyr -Magini

Tror att det kan bli ett ganska tempramentsfull kombination som borde kunna prestera en hel del med en duktig ryttare. Inget för en vanlig motionsryttare.
Bägge hingstarna har varit verksamma her i trakten där jag bor och det finns en hel del ganska svårbemästrade avkommor här.
Själv tycker jag mycket om Zephyr men med tanke på hans eget sätt och temprament vågade jag bara betäcka mitt absolut stabilaste sto med honom. Ut kom ett stoföl av hög klass som icke tänkte ha någon på ryggen som tre åring. Markarbete och löshoppning jättekul, ridning nix. Än idag kan hennes nuvarande ägare ringa och tala om hur mycket hon gillar sin häst och hur ofta hon sitter vid sidan om. Men som tävlingshäst funkar hon mycket bra.
Runt omkring här finns ett antal lite äldre Magini-avkommor som väl mest har det gemensamt att dom är snygga och en aning svår ridna åt det heta lite tuffa hållet, inte så att slänger av bara bestämmer farten själv.
 
Sv: Zephyr -Magini

Är dom bara tuffa med egen vilja eller blir d på jävelskap??
ja vill gärna ha en häst som är med o bestämmer o med mycket tryck i.
men dom ska ju gå att hantera oxå.
 
Sv: Zephyr -Magini

Bästa avkomman måste vara Ajax Två :love: :love: :love: :love:

Han har plac tom Int I...

På vår hemsida finns bilder från Laholm (juli), Dagstorp (augusti) och Farstorp (september).

Mvh Cissi
 
Sv: Zephyr -Magini

Min erfarenhet säger att 99,99% av hästarna är bra individer med betoning att de är individer med olika temp och förutsättning.
Hästar som är "jävliga" - skulle tippa på att det blivit fel från början och att allt är en hanteringsfråga d.v.s. hästen är knäpp pga mänskliga faktorn.
 
Sv: Zephyr -Magini

Jo, det är ju inte vanligt idag, att ha Gaspari så nära! :)

Mormodern är också superintressant... Om jag säger att hon heter Baroda xx 9394 så vet du nog varför :)

Mvh Cissi
 
Sv: Zephyr -Magini

Jo, jag trodde nog att du visste varför :) Han hoppar tydligen bra också, inte så konstigt :)

Verkligen spännande stam! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Zephyr -Magini

Masse skrev:
Tror att det kan bli ett ganska tempramentsfull kombination som borde kunna prestera en hel del med en duktig ryttare. Inget för en vanlig motionsryttare.

Runt omkring här finns ett antal lite äldre Magini-avkommor som väl mest har det gemensamt att dom är snygga och en aning svår ridna åt det heta lite tuffa hållet, inte så att slänger av bara bestämmer farten själv.

Just så skulle jag beskriva mitt förra sto e: Magini! Snygg och född i form men med ett något ibland lite för svårt temperament att bemästra på ryggen om hon satte den sidan till. Alldelens för lätt för samling o kunde vara lätt både fram o bak vid för lite motion ;) Ett riktigt energi knippe men samtidigt känslig och lyhörd. En trevlig häst för den vane ryttaren utan allför höga mål var hon.

Har bara träffat på ett fåtal zephyr avkommor, de har fallit mig i smaken men då gillar jag hästar med klös i :D
 
Sv: Zephyr -Magini

Håller definitivt med dej om att hästar ofta har en anledning till att vara jävliga!
till er andra som skrivit..
tycker d låter intressant o så vill ja ha dom med klös o mycket nerv.
 
Sv: Zephyr -Magini

Ska du köpa egen storhäst? När det gäller Magini har jag ju erfarenhet av Magitza och några till. Gemensamt för alla är bra gång, mkt motor och egen vilja just på det sätt som beskrivs ovan, de vill bestämma farten själv. Gitza hade jag ju sen hon var ung. Hon var bara riden drygt 1 1/2 år då jag köpte henne. Och hon var alltid snäll, inget unghästtrots, bock & avslängningsidéer. Men som sagt, farten ville hon bestämma själv. I hoppningen var hon väldigt het åt lilla mig. Sen brukar Maginihästar, som Magitza, ha mkt utrstårlning. Briar är väl ett strålande exempel på edt.
 
Sv: Zephyr -Magini

har ju lämnat tillbaka mejjisen nu så nu ska vi köpa oss ett föl. våran lillgrabb vill ha en lekkompis o ja vill ha en stor häst.
så vi satsar påett föl som blir stor häst så småningom =)
eftersom ja ska ut o "skaffa mej ett liv" så passar d inte med en ridfärdig häst.
 
Sv: Zephyr -Magini

Ska du börja plugga eller jobba? Stoet du red i Jättendal skulle jag lugnt velat köpa, det var en häst med stort H det! Fast hon kanske inte är till salu? Oxå om du letade unghäst är det ju lite fel förstås.
 
Sv: Zephyr -Magini

de stoet (e.looping-cortez-limelight) är bara 5 (egentligen 6 menhaft föl så räknas som5) så helt fel hade d ju inte varit.
Men nu e d ju så att hon inte e till salu, utan jag bara tävlar henne.
Men d funkar d med, betalar ingenting men har en häst som ja för tillfället rider LB LB på . Startklar 120 .. brist på tävlingar bara!! o hur mycket kapacitet som helst.
Ja ska jobba i ett hoppstall ett tag så får vi se vad som händer sen.
ska se om ja trivs först förståss! sen när ja komme rhem så får ja fortsätta tävla d stoet så har ju iaf nånting o tävla på =)
 
Sv: Zephyr -Magini

Rider inte ägaren henne eller är det bara att hon/han inte vill tävla? Kapacitet verkar hon ha i överflöd som sagt, både inom hopp & dressyr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Evas ridskola har tappat 200 elever. Ökade kostnader för el, foder och drivmedel, i kombination med svagare hushållsekonomi, har lett...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Gunnar
·
Tjatter Har ni fyndat något? Jag lämnade in 15 plagg, tror jag det var och fick 10 kuponger. Hittade 8 plagg som fick följa med hem. Blev nöjd...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Migo
·
Hemmet Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 876
Senast: jemeni
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp