Bukefalos 28 år!

R

rosita

Någon som känner till denna hingst,eller var jag kan hitta info.om honom. Någon kanske har avkommor efter honom. Tror det är en dressyrhingst (eller var) han är väl ganska gammal nu.
Tacksam för svar,
mvh R
 
Sv: Zephyr

I stallet där min syster har sin häst står en Zephyr-avkomma. Ett hyfsat kapabelt fuxsto som gått fälttävlan, ganska liten. Rätt tuff i psyket och inte särskilt hållbar.
 
Sv: Zephyr

Unghästen i mitten - Zebell - är Zephyr-son, född förra året. Det här är vid mitt andra besök som var för två veckor sedan. Första gången jag såg Zebell, i höstas, var han mörkt gulbrun (hans mamma är gulbrun nämligen), tyvärr verkar inte han behålla sin färg.
(Ps. Det är min skugga du/ni ser, tjejen är en arbetskamrat till mig och hennes häst bor i samma stall som dessa hästar).
Flax050211EmelieSanazZebellGraze2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Zephyr

Zephyr 829 föddes 1987.
På bruksprovet fick han;
4 år (4,5 år) gång 8888 (8989) hopp 68/68 (67/79)

Exteriör; Utmärkt ridmodell med väl liggande bogar och mycket bra kors. Välbenad. Mycket goda taktmässiga , vägvinnande rörelser i skritt och trav. 99888.

Placerade avkommor t o m 2003; hopp 1.30-4, dressyr MB-6, PS-1, distans M-1.

Hans mest kända avkomma för tillfället är nog Ajax II ue Gaspari och med en mormor som är mycket nära släkt med Butterfly Flips mamma.

Stam och bild finns här!
 
Sv: Zephyr

Jag har träffat honom och även betäckt med honom.
Han är lite svår i humöret så jag fick vänta till ägaren (pappa i familjen) kom hem för att se honom ute. Kan bara säga att det var som att se en sagohäst. Han är ju mörkbrun men såg svart ut och det såg ut som han svävade fram. Enligt en gammal dressyrtränare till mig så är han kanske Sveriges bästa dressyrhäst men har aldrig fått visa det. Ägaren har tydligen inte velat lämna ut honom till någon annan och inte tävlat honom själv.
Fölet jag fått efter honom blir fem i år och är en mycket bestämd dam. Som visar mycket bra anlag för hoppning. Hon var mycket känslig vid inridningen och krävde en van ryttare men har ändrat sig nu och är mer lätthanterlig. Har alltid varit lätt att lasta och göra sådant med, men otroligt envis med sådant hon inte vill.

En kul sak om Zephyr, han har ett fuxanlag. Så det året jag betäckte med honom hade jag två fuxston till en fuxhingst. Jag tog Zephyr lite till mitt svarta sto för att inte bara få fuxföl. Vad hände? Jo ut kom det ljusaste fuxfölet av alla det året.
 
Sv: Zephyr

Tack,snääälla ni för all info om Zepyr.
kram från R
 
Sv: Zephyr

Jo, Ajax måste väl vara den mest kända avkomman, kommer nog att bli riktigt bra! Var på Ridsports omslag nyligen (min bild :)), har fotat honom rätt mycket.

Han heter för övrigt Ajax Två.

Mvh Cissi (som också nämnt stammen en del :))
 
Sv: Zephyr

Jag skrev först Ajax 2, men det såg inte rätt ut! Kom inte på hur det skulle vara ;)

Såg omslagsbilden, var det din!!
 
Sv: Zephyr

Jo, han har lite knepig stavning på namnet... :) När jag ska lägga ut bilder på vår hemsida så bli det lite krångligt då albumprogrammet inte godkänner å, ä, ö...

Jo, det var min bild! :) (mitt första omslag *stolt*) Ska se om jag kan länka in bilden, tror inte att Ridsport misstycker...

3020_1abild.gif


Har en massa bilder på Ajax, han och ryttaren Nina är verkligen fotogenique - kul att fota! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Zephyr

STA50235.jpg


såg att detta var en gammal tråd men jag övar lite på att lägga in bilder. det här är en Zephyr-avkomma med Kaliber som morfar. född 2000
 
Sv: Zephyr

En god vän har haft en Zephyravkomma som senare avlivades p.g.a. nackproblem. Den var stor och krallig med trevlig, taktfast gång och väldigt känslig och lyhörd i ridningen. Han hade dock en mycket stor integritet och var inte en helt lätt häst.
Jag tror att man enbart ska använda honom på mycket snälla, mjuka och samarbetsvilliga ston.
 
Sv: Zephyr

Finns han fortfarande i avel? Inte för jag ska betäcka med honom. Även om Ajax är en av mina favoriter. Minns när han stod hos oss och han alltid skulle slicka på en. Han är som en stor hund. Myspelle.
 
Sv: Zephyr

Jag har en vallack efter Zephyr f 00. Han var ganska vass att rida in men är en helt fantastisk individ. Väldigt barnslig busig och livsglad. Otroliga gångarter och väldigt hög ridbarhet. 168cm hög och mörk fux.
Tänkte lägga upp en bild men vet inte hur jag bär mig åt.
 
Sv: Zephyr

jag har ett 14 årigt sto efter Zephyr. hon var ganska oriden innnan jag fick henne för 1,5 år sedan. men hon har bra gångarter , speciellt traven. hennes hoppteknink är helt okej men är som sagt inte hoppad så mycket så har svårt med avstånd och så. ganska liten, ca 162 cm. bestämd i humöret med otroligt social och snäll. är väldigt lik fuxen uppåt i tråden ( de har samma stam Zephyr-Kaliber) i modellen, men är mörkbrun .
 

Liknande trådar

Avel På tal om det för med modehingstar, så har jag nog råkat ut för det. Min avkomma är inte efter det hetaste på marknaden, men han...
2
Svar
33
· Visningar
1 386
Senast: Görel
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Oknytt
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Blossom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp