Zinkbandage

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag använde zinkbandage vid en senskada. Det skulle "dra" ur blödningen enligt vet.

Tyckte faktiskt att det inte blev en så stor skillnad efter åt. Senan kanske var lite mindre "svampig" men den var lika tjock kring fästet som innan.

Om man kan använda det till något mer vet jag inte.
 
zink är ju ett ämne som är utttorkande och drar ut svullnader ur ben. Zinkbandage anv till även pensionärer med svullna ben samt stödstrumpor.

Jag anv zinkbandage på en gaffelbandsskada och det höll svullnaden nere, stod han utan en dag så var benet fyllt igen.. så höll jag på tills veterinären tyckte att de inte behövdes längre.

Zinkaband får verka bäst om de får sitta på några dygn. Det ska helst inte lindas över någon rörlig del eftersom det stelnar lite risk för fula skavsår. Sen med vetflex över med ca 3 cm över kanten o under. Då kan ingen lera, grus tränga in.

En bekant hade det i 1 vecka och red även med det.

Pass opp bara om du vet att din häst lätt får skav eller är känslig om benen.

Rätt lindat sitter bandaget som en extra hud på benet och läker inifrån benet.

Det enda jag tyckte var tråkigt med bandaget var att ibland torkade det fast i håret på benen och rycktes bort. Bra att tänka på om den är långhårig på benen.
 
Sv: Zinkbandage

Visst är det de silverliknande paketen ni talar om? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Fick diagnos 40-50% blödning i stora böjsenan igår på min häst. Just nu vila + metacam. Plus zinkbandage. Har ni några solskenshistorier...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Andira
·
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 708
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
495
Senast: jemeni
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa hörlurar för att lyssna på musik och poddar. Kommer inte använda dem dagligen, så de behöver inte vara...
Svar
16
· Visningar
344
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp