Zinkbandage?

Sv: Zinkbandage?

Förr fanns zinkaband (gasbinda insmetad med zink) på apoteket och var helt klart överkomlig i pris 36:-/st. Tyvärr förvann dessa och nu har det kommit en hög med mkt dyrare varianter från olika "hästföretag" såg en sort igår 136:- för en linda !
Själv har jag numer med bra effekt köpt apotekets tuber (tyvärr små) med zinkpasta och därefter lindat utanpå. Många olika typer av skador svarar mkt bra på zink och påskyndar klart läkningen. Tex senskador, benhinnereaktioner, överben, gallor, mm mm
 
Sv: Zinkbandage?

Funkar helt underbart. Använde en sån när min häst hade blivit sparkad på bakskenan och svullnaden minskade betydligt snabbare. Granngården har tagit över apotekets bandage och dom heter Zinklimbinda. Kostar 69 kr/st. Värt pengarna!

Lindas som ett omslag över området och får sitta i ca 3 dagar.
Rådgör med en veterinär om hur du ska göra ifall du är osäker.

// Elise
 
Sv: Zinkbandage?

lånar lite i tråden :)
stryker du det bara över gallorna?! vad är det i zinkpastan som hjälper? tänkte isf prova den på en svullen has ...
 
Sv: Zinkbandage?

Pållan fått en spark på senan bak. Lite svullet och värmeökat på insidan. Gårdsvet. var ute och tyckte att jag kunde använda Zinklina tills värmen lagt sig. Sa att han var väldigt förtjust i dessa.

Får köra förbi granngåreden ut till stallet då.

Tack!

/Hanna
 
Sv: Zinkbandage?

Väcker lite liv här!!!

Ska sätta zinkbandage på min ettåring nu. Hon är svullen i benet av en spark eller fastnat. Har ett sår på insidan av benet.

Jag undrar om det här hur länge det ska sitta på!
Jag kommer att linda benet med bandage plus sådant självhäftande bandage.
Hur länge kan det sitta UTAN att man lindar om???
Jag kanske skulle ta av det efter ett dygn o se om det blivit någon skillnad?

Är det tvunget att linda det andra benet som stöd?
 
Sv: Zinkbandage?

Undrar oxå om jag kan linda fleecelinda utanpå om mina "klibbbandage" tar slut. Har bara två hemma..
 
Sv: Zinkbandage?

ja det ska man fick jag lära mig idag av min hovslagare. annars står de och belastar de olindade benet och sedan blir de halta på de benet eller vad de va. min ponny har helt oförklarligt börjat halta ganska groft! ej varm,svullen eller ngt i benen! red lektion häromdan och de gick bar förutom att hon va lite kortare i steget och sen saktade jag va till skritt, sedan när jag började trava igen haltatde hon! sen dess har hon haltat! står nu med lindor på båda fram men går i vanlig hage (ej lindor i hagen). min hovslagare föreslog zinkbandage eller zink kräm och linda över. och sa att de va jätteviktigt att vi lindade båda fram. men nu undrar jag om de finns nån här som kan ha nån ide om vad som hänt meed min poonny? har inte haft henne så länge så känner inte henne om hon är känslig eller inte... hon låtsas inte bara eftersom hon hatar att vila och har blivit jättegrinig och när vi longerade för att kolla hältan idag fick hon små ryck och for iväg i bocksprång och galopp :D hon är 5 år så hon är ung och nyinriden (riden i ca 5 månader, köpte henne 4 maj och började inte rida in henne förens 2 veckor efter ungefär.) sedan fråga nummer två? zink salvan, ska man ta på den och sedan lägga en vanligt flecce linda över och hur länge innan man tar av den? ska de va på i hagen? så osäker på allt sånt här!:p
 
Sv: Zinkbandage?

*kl*

Zinklimlinda finns fortfarande att köpa på apoteket men man får fråga efter Varicex F kostar 59kr/st.

Jag har använt det till gaffelbandsskada på veterinärs ordnation. Då lindar jag först ett tunt lager med gaslinda (för att slippa att lindan fastnar i håren) JÄTTEVIKTIGT att det är helt slät lindat! Sen på med zinklindan, oxå viktigt att den lindas slät och inte dras för hårt, drar ihop sig lite när den stelnar. Sen ett lager bomull över, lindas fast med gaslinda och avslutar med vetflex så har man ett fint färgglatt paket :p Byter var 3e-4e dag. Fråga vet hur länge denna anser att du ska använda lindan, finns många olika bud. När min häst hade opererats skulle jag använda zinklinda i 4 veckor men det var ju ett special fall. Blir ju nästan som ett gips på benet.

Är en bra ide att använda stödlinda på andra benet.
 
Sv: Zinkbandage?

Det gör inget, hellre väcka liv i en gammal tråd! :)

Har en 2åring som fastnat i ett hönät (boxkompisens, blir så frustrerad....) som jag funderar på att lägga på ett zinkbandage på. Går det åt en hel linda till ett ben?

Aldrig använt det....
 
Hade zinkbandage när gammelman hade griffelbensfraktur hb 2003.
2 st zinklindor + ett stallbandage över med pad + fleecelinda. Friska benet - stallbandage
Hade zinkbandage länge, minst i 5 mån:eek:. Lät det sitta på en vecka - 10 dar innan jag bytte.
 
Uppdaterar denna gamla tråd med en fråga: Var kan man få tag på zinkbandage, zinklimbinda? Jag vill inte beställa utan jag vill få tag på det i ngn affär imorgon...
 
Gjorde det nyss, men tyvärr verkar det inte finnas inne på ngt apotek inom 1 timmes radie. Ska utöka radien och kolla vidare.
 
Nu har jag sökt på ett 20-tal svenska städer och hittar 1-2 st 50 mil bort på ett apotek i Stockholm och 1-2 på ett i Uppsala. Och 3-10 st i Piteå! (när jag ändå var igång och sökte liksom).
 
Har du även kollat de andra apotekskedjorna? Om du vet något apotek som ligger nära en veterinärklinik så brukar de ha mer djurläkemedel och andra tillbehör hemma än andra apotek eftersom det många gånger är dit djurägarna går för att hämta ut sina recept.
 
Jag tror vi har fått köpa av vår veterinär när det inte funnits tillhands hos Apoteket. Bor i en liten stad.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick diagnos 40-50% blödning i stora böjsenan igår på min häst. Just nu vila + metacam. Plus zinkbandage. Har ni några solskenshistorier...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Andira
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
274
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: misswilma
·
Svar
1 104
· Visningar
60 068
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp