Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 33

1715277042643.png
 
Har startbevakning på några travhästar. De två senaste gångerna har jag tänkt att äsch det är ingen idé. Båda gångerna vann hästarna, den senaste med drygt 10 i odds.
 
Har folk slutat tacka varandra på vägarna?

Min häst står längst en liten väg som är så smal att det är svårt för två bilar att mötas på många ställen. Jag stannar ofta på något av de lämpliga mötesställena och låter den andra få köra förbi mig. Förut tackade alltid folk, det var sällan som någon inte gjorde det, nu tycker jag att det är tvärtom. Folk fräser förbi och höjer inte ens handen till tack. Tycker att det de senaste åren blivit allt vanliga att andra beter sig så.

Man kan tycka att jag är fjompig eller överdrivet försiktig som kör till kanten eller kör långsamt, för att citera @LenaH så blir inte vägen bredare bara för att man kör långsamt, men jag tycker ändå att man kan vara vänlig och tacka för andras välvilja.
Jag upplever att det försvann mycket under/efter covid. När ”stadsfolket” flyttade ut på landsbygden. De tackar inte i trafiken och de hälsar inte när man möts ute, såsom normen alltid varit när jag växte upp på landet. Ser man folk så hejar man, varesig man känner dem eller inte. 🤷🏻‍♀️
 
Jag upplever att det försvann mycket under/efter covid. När ”stadsfolket” flyttade ut på landsbygden. De tackar inte i trafiken och de hälsar inte när man möts ute, såsom normen alltid varit när jag växte upp på landet. Ser man folk så hejar man, varesig man känner dem eller inte. 🤷🏻‍♀️

Jag som bor i Stockholms innerstad tycker att såna generaliseringar är tråkiga, de som inte tackar mig är lantbrukare som bor längst vägen och hantverkare.
 
Jobbar från ett co-working space idag och tog just fram mina trådlösa hörlurar för att kunna stänga ute ljudet från de andra. Öppnar fodralet och… Det är tomt. I samma stund kommer jag på att jag la ner hörlurarna lösa i fickan på min träningsjacka igår, eftersom jag glömde ta med mig fodralet till träningen. Den träningsjackan ligger nu i tvättmaskinen, som jag satte igång innan jag gick hemifrån i morse. Vet inte om jag stör mig mer på att jag nu sitter här utan hörlurar, samtidigt som en snubbe bakom mig pratar jättehögt och jag har svinmycket jobb att göra, eller att jag förmodligen kommer att behöva lägga ut x antal tusen kronor på att köpa nya hörlurar. De senaste månaderna har innehållit många oväntade utgifter och jag började precis bli nöjd med saldot på mitt sparkonto, men där rök nog månadens besparingar också 😭 (men ja, jag vet att jag är priviligerad som har besparingar att ta av och kan lägga dem på världsliga ting som trådlösa hörlurar)
Det finns ingen möjlighet att få nya från arbetsgivaren? :) Jag fick mitt jobb när jag behövde lurar till datorn!
 
Välkommen till vad klimatförändringarna tänker göra med Golfströmmen, och gissa vad 60:e breddgraden betyder i övriga världen.

Dock så är mätserien så kort att det är mer cherry picking än nåt annat.

Det här är en bra (som vanligt) artikel från Guardian om vad forskarna anser om klimatet

https://www.theguardian.com/environ...sts-climate-failure-survey-global-temperature

Jag är lite förvånad att inte Norge och Finland verkar vara lika oroliga. De kommer ju drabbas om Gulfströmmen ändrar riktning
 
Så less på mina fötter! :banghead:

Ena foten trampade kanaljen sönder när det var varmt och mycket insekter och han hade bråttom in, foten svullnade till en fotboll men jag sökte inte vård då, trots att jag inte kunde stödja på den. Var först när det aldrig blev bra och då har mitt ledbrosk slitits sönder så läkaren som gav mig kortisonsprutan igår har skickat remiss på ny röntgen och pratade om möjlig steloperation. :nailbiting:

Andra foten tror jag är att jag vrickat för många gånger genom åren, den viker sig ibland om jag inte ser upp. Nu senast när jag var till hästarna. Ringer grannen samtidigt som jag går med en hink kraftfoder, foten viker sig och jag ramlar omkull, tappar en stövel(!), tappar mobilen och välter hinken. Hästarna hoppade till, ytterst förvånade, vad gör du på marken matte, ska du rulla dig? 😲

Avslutade samtalet, kravlade mig upp med mobilen och fick på mig stöveln igen. Gav hästarna kraftfoder, sopade av mig och som vanligt glad att ingen såg något. :meh:
Har beställt två par inlägg till skorna och funderar på ett köpa ett stöd till fotleden för att försöka stabilisera den mer. Tycker det här dykt upp senaste månaderna med att foten viker sig. :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 393
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 381
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 974
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
121 573
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp