Zinklimbandage

Lillsillen

Trådstartare
Vad är det som är så speciellt med denna typ av bandage?
Har aldrig riktigt förstått det....

Rullade på ett sådan igår, men idag är det fortfarande mjukt o fuktigt, inget vidare stöd heller då det sitter så pass löst... är det zinken i sig som är bra, och vad har den för goda egenskaper?
 
Sv: Zinklimbandage

Den förblir mjuk;). Zink är bra för att motverka inflammation, och är även bra för sårskador - påskyndar läkningen.:) Används ofta vid senskador, min hade zinklimbinda 3 veckor i sträck förra året då hon fick senskador vf..

Vad har hästen för skada?
 
Sv: Zinklimbandage

I samband med att hon slitit av sig en framsko så har hon antagligen sträckt sig...
Märktes dock inget så länge hon gick ute dygnet runt, men när hon nu stått inne några nätter pga regnet så sväller det upp en del under natten :(
 
Sv: Zinklimbandage

Zink är uttorkande, håller nere blödningar och svullnader.
Fungerar även utmärkt på sår, då de torkas upp av zinket.
 
Sv: Zinklimbandage

Det kanske är så att hästen är infekterad i muggen/raspen och därför sväller i benet!
 
Sv: Zinklimbandage

Nej, det tror jag inte, för den är på tillbakagång och finns endast någon liten skorpa kvar.

Ingen risk att bandagebränna när man inte har padd eller dylikt under??
Idag hade det hussat ner lite så det satt runt halva skenan, och spände något runt benet.
Har en vanlig benlinda ovanpå, men hur hårt törs man linda den, när zinklindan ska sitta löst??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Roheryn
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 545
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 233
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 223
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp