Bukefalos 28 år!

zinkvitt i linolja

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som har koll på hur mycket zinkvitt man behöver blanda i linolja (per liter) för att det ska bli "lagom"?

Jag tänker stryka innerväggarna i min nya lösdrift med lite vitfärgad linolja för att i någon mån göra det lite ljusare än de naturliga träväggarna. Är helt medveten om att linolja med zinkvitt inte är någon täckande vit färg och det är, som sagt, inte det jag är ute efter heller. Utan jag vill bara veta hur mycket som kan tänkas gå åt?
 
Konstnärsfärgen zinkvitt rives med ungefär en del olja och fyra pigment, enligt Kumlien. Så det är ett pigment som inte kräver mängder med olja, jag hade nog testat med lika delar olja och pigment. Kumlien varnar också för att sämre kvaliteter kan vara innehålla blyföroreningar, men det var förstås på fyrtiotalet så det gäller förhoppningsvis inte idag.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 096
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp