Sv: Zorn 863

Lite kort info...
Han föddes -77 och var e. Chagall-Qantas xx och dog -98, var då AB-premierad. Tävlade i dressyr tom Intermediaire I och hade en godkänd son i USA.

Har bara träffat/ridit en Zorn-avkomma, jättesöt och liten, svart med bläs. Ganska ordinära gångarter och hoppförmåga.

Vad vill du veta?
 
Sv: Zorn 863

En Zorn-avkomma står i vårt stall. Trevlig och bussig vallack som rör sig ganska stort. Ingen elithäst men helt OK. Den är ej så stor och av lite "äldre" svensk halvblodstyp, inte så högställd och ädel utan mera robust om du förstår.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Zorn 863

Zorn exporterades till USA 1980 och tävlades där i svår internationell dressyr med placeringar. När ägaren bestämde sig för att sälja hingsten blev hans svenske uppfödare tillfrågad om han ville ha tillbaka honom, och så kom Zorn tillbaka till Sverige 1993.
T o m 1997 hade han betäckt 140 ston i Sverige.

När Zorn visades i Sverige som 15,5-årig fick han 88888 i poäng och det exteriöra utlåtandet var;
Mycket god modell. Lång, väl ansatt hals, välutvecklad manke och långt kors. Välbenad. Mycket bra skritt, ngt stel bak. Energisk, taktmässig, mycket bra trav.
 
Sv: Zorn 863

Zorn hade två helsyskon som också var välmeriterade, Zaida 11660 som hade diplom och var Elit-premierad och som lämnade en lång rad fina avkommor (de sista 4 hos oss) samt Zenter som tävlade svår klass i dressyr under Sofia Möller.
Både Zorns mamma och mormor hade statens förärvningspremie (elit) och diplom samt att det var flera (6 el 7) generationer diplomston rakt bakåt i leden.
Jag såg Zorn på gamla dagar och han var lika fräsch och fin som sin syster trots att hon fick 18 föl.
 
Sv: Zorn 863

Kul att hitta en massa info om Zorn, det enda jag visste var att han var svensk men "jobbade" i USA ett par år, samt att han var med i usas dressyrlag i os -88.

Har själv en Zorn-avkomma. f -98. Rätt liten men rör sig stort.. Mkt trevlig, fina gångarter och hoppar bra. Någon mer som har en Zorn-avkomma? Skulle vara kul att höra från er...
Mvh Jenny
 
Sv: Zorn 863

Hej
Kul att läsa om Zorn och avkommor. Jag har själv en avkomma e:Zorn u: Zaida ( ja du ser rätt de är helsyskon)hon heter Zariba och är född -94.
Mvh Annelie
 
Sv: Zorn 863

Hej
Kul att läsa om Zorn och Zaida avkommor. Jag har själv en avkomma hon heter Zariba och är född -94. Hon är e: Zorn u:Zaida.
Mvh Annelie
 
Sv: Zorn 863

Henne fick vi med som föl vid Zaidas sida när vi köpte henne från Örsholm. Har du köpt henne nyligen? För jag sålde henne till E-tuna.
 
Sv: Zorn 863

Jag köpte henne för ca 2år sedan från en vän i Eskilstuna som haft Zariba sen föl. Måste vara henne du sålde henne till. Zariba är en kanon go tjej med fantastiskt psyke tänkte sätta föl på henne nästa vår. Har du något bra tips på hingst? Tänkte mig något ädelt som kunde lyfta upp henne lite då hon är ganska rubust och ej så högställd.
Har henne i ett stall i Eskilstuna nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Zorn 863

Och jag har en systerdotter och en systerdotterdotter till henne, Zoya (köpt av Jarrah) & Zonya.
 
Sv: Zorn 863

Nja, inte sedan föl väl. Jag har för mig att hon var äldre när jag sålde henne, men kommer faktiskt inte riktigt ihåg. 2-3 år skulle jag tippa på, men ska kolla i mina gamla papper.
Jag skulle ta ngt som inte är besläktat på något vis och så ädelt och högställt som möjligt. Det är förvisso inga tunga individer bakom, men jag vet att hon blev ganska grov.
 
Sv: Zorn 863

Hej Poff
Känner igen Zoya har du haft henne som hopphäst?
 
Sv: Zorn 863

Nix, hon har bara gått som avelssto. Får sitt fjärde föl i år, men ska därefter bli dressyrhäst, kanske lite hoppning också, men i första hand dressyr.
 
Sv: Zorn 863

Kan nog vara så att hon var runt 3år jag vet inte riktigt. Ja, jag ska ta och kolla runt lite på hingstar. Skulle även vilja få avkomman lite högre (Zariba är ca.1,63). Ska försöka hitta något smäckert. Sen får vi se vad det blir av det!:)
 
Sv: Zorn 863

(gammal tråd, i know!)

Min kompis rider & tävlar en Zornavkomma (f. 99 e. Zorn - Walör) väldigt svår häst, men har egentligen fina gångarter & hoppteknik, dock inte ånga som får fram det ur honom då han är väldigt känslig & het! Hoppad 130-banor felfritt på träning och 110 felfritt på tävling, inte tävlad någonting i dressyr pga. ryttarnas ointresse, har väldigt hög aktion i traven = STUDSIG!! Haha ;) Annars en himla go, personlig & charmig häst.

28508818.jpg

28508819.jpg

28508820.jpg

28508821.jpg

28508817.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter De var ett av favoritekipagen inför dressyrens världscupfinal. Men det blev en snopen sorti från arenan för Storbritanniens Charlotte...
Svar
0
· Visningar
72
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
323
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter I veckan är det dags för årets Bruksprov. Fredrik Spetz är en av årets testryttare. För Hippson berättar han om vad han letar efter när...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 356
Senast: Lea88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp