Zuidenwinds hollänska bruksprov?

pastejja

Trådstartare
Någon som vet hur det gick för Zuidenwind på det hollänska bruksprovet? Hur ser det bruksprovet ut förresten?
/U
 
Sv: Zuidenwinds hollänska bruksprov?

Tackar, jag har redan sett dem, men de tåls ju att ses igen, dock har jag inget ljud på denna datorn, men jag gissar att jag ändå inte hade förstått vad som sagts?
/U
 
Sv: Zuidenwinds hollänska bruksprov?

Fin häst :love:

Men hur rider provryttaren? Hur dålig sits som helst med spänt skänkelläge och "studsigt" säte!:eek: Speciellt i galoppen.

//Sita
 
Sv: Zuidenwinds hollänska bruksprov?

Skritt 8
trav 9
galopp 9
rörlighet 8,5
balans 8
Ridbarhet/påverkbarhet 8,5
Anlag som dressyrhäst 8,5
totalt 85,5

Mycket fritt översatt.
Väl utvecklad av ridhästtyp. Lång, väl ansatt hals men mer välvd hals önskvärt.
Välmusklat, ,långt sluttande kors med hög svansansättning. Korrekta ben fram, sabelbent bak. Bra fötter.

Z är en ärlig, pålitlig hingst med mycket god inställning.
Han har en bra ridbarhet och god inställning till arbete.
Skritten ren och ledig, galoppen likaså med kraftigt undersatta bakben.
Han har mycket bra rörelsemekanik, balans och lätthet med stort register.
Som dressyrhäst är Z mycket lovande och ger ryttaren en mycket bra känsla.
Stallrapporten menar att Z är tyst, lugn och pålitlig i stallet.
Z bör förbättra ridbarhet och rörelsemekanik.
mvh
 
Sv: Zuidenwinds hollänska bruksprov?

Tack! :) Så himla roligt att läsa. Visas de hoppade också?
/U
 
Sv: Zuidenwinds hollänska bruksprov?

Ingen orsak, det är som sagt mycket fritt översatt! ;)
Tycker han har fyllt i topplinjen (halsen) bedömningen sedan dess och blev lite paff att man använde uttrycket sabelbent bak, har inte läst det förr vad jag kan minnas.
Korrekt översättning är nog vinklad has?

Hans mamma är däremot korrekt i sitt benställ och har även hon god mekanik med undersatta bakben. Bara superlativer om märren som är 172 cm och fux.

Vad jag har läst på forum är att fölen har varit lite små, men han har ju stort bakom sig så de kanske bara varit lite sena?

Hingstarna plockas ut och går igenom ett par besikningar (nästsista Ermelo och sista Den Bosch) och visas som dressyr eller hopphingstar.
De som passerar nålsögat blir godkända när de har gått igenom en omfattande veterinärundersökning.
För att få verka i avel skall de sedan på hösten gå 70-dagarstest.
Där testas och utbildas de för att sedan slutligt bli godkända.
Sedan kontrolleras första årskullen med föl. Om de motsvarar förväntningarna förlängs förtroendet.
Därefter utvärderas avkommorna till hingstarna ett par gånger till, vid
3, 7 och 11 år.
Vid 15 års ålder godkänns alltså en KWPN-hingst slutligen för gott och därefter avkåras den inte (som vi kan göra här). Om den passerar sista nålsögat vill säga! :)
Nu kommer jag inte ihåg på rak arm men man utgår ifrån motsvarande BLUP (avkommorna). Man utgår från hingstens medianen på BLUPen och en viss topp % av avkommorna måste ligga över 120.
Så var det åtminstone för ett par år sedan då jag hade tid att vara mer uppdaterad!

En hingst som har legat inom värdena och blir exporterad kan alltså bli avkårad, trots att den fortsätter sina framgångar utomlands.
Så det är hård konkurrens och selektering. :)
Zuidenwinds första kull skall väl visas fram senare i augusti om jag minns rätt.
Så vi skall var ganska stolta över att Briar är godkänd av KWPN.
Många anser att han är ett välkommet tillskott som ger lite "bones". Hingstarna tenderar ju att bli väl lätta och långbenta?
mvh
 
Sv: Zuidenwinds hollänska bruksprov?

Jag har nog inte hört sabelbent om bakbenen tidigare heller. Skulle du bedömma att han är vinklad bak? Jag har inte tänkt på det och i det svenska bruksprovet står det ..Något tåvid vänster fram, i övrigt nöjaktigt korrekt.. och det bör ju inte ha ändrat sig även om han vuxit i sin överlinje ;).

Roligt med en riktigt fin mamma på honom, kan man hitta bild och mer info om henne någonstans? Känner du henne? ;)

Väldigt spännande att läsa om bruksproven, men förstår jag det rätt att om att de visas antinget i hoppning eller dressyr?

Jag har sett bilder på Zuidenwindföl som ser kanonfina ut, otroligt ädla och poppiga, och just nu tror jag det är få i Sverige som funderar på att vi behöver bevara en del lite grövre hästar eftersom vi har ganska många av dem.

Klart att vi ska vara stolta över att Briar godkänts i KWPN (bland annat, det är ju mer att var stolt över när det gäller honm), vad ska det till egentligen, kan ston av annan stambok erkännas av KWPN?

Tack för att du tar dig tid att svara.

/U
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 631
  • Artikel
Hästnyheter SWB:s årliga bruksprov är snart igång. Rekordmånga hingstar har börjat inta Strömsholm och Ridsport är på plats. Här finns allt du...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Gunnar
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 358
Senast: Habina
·
Samhälle Nån här som vet mer om pensionssystemet där? De protesterar ju för att pensionsåldern ska höjas till 64 år. Men jag läste på Facebook...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp