Sv: 02:or

jadu, jag tycker man pendlar mellan hopp och förtvivlan. Min tepramentsfulla dam har alldeles för många åsikter men hon tycker all träning är skitkul och gör nästan alltid sitt bästa. Hon har vilat i ca 4 veckor nu och ska sättas igång till nästa helg. Matte kommer nog få flyga över halsen många ggr... =(

Vad vi gjort är dressyrtränat för tränare, tömkört och löshoppat för tränare. Målet för vår/sommar -07 är att hon kommer att fortbildas i dressyr och hoppning och förhoppningsvis tävlas litegrann. Hon ska dessutom köras in.
 
Sv: 02:or

Köpte min tös i september,oinridet varmblodsto, skadade sig första veckan :cry: Men nu har vi kommit igång ordentligt. Rider bara i skogen för automatisk framåtdrivning. Tränar mycket på å gå överallt men hon e orädd så det e inte svårt! Har börjat jobba henne mer "på tygeln" och tränar en del på joggen och galoppfattningar. Har nog aldrig haft en så positiv och lättlärd häst. Älskar henne:love:
Vi har varit på våran första ropingträning, lite läskit i början men sen fatta hon att det va rätt kul!
 
Sv: 02:or

En bild från aug förra året.
gro776n-1.jpg
 
Sv: 02:or

Hur har det gått nu med era sexåringar? Länge sen vi skrev om dem.
Min har lite vila nu, men annars är vi snart mogna för byten. Den förvända galoppen, öppnor, slutor fungerar bra. Vi har inte varit ute och tävlat, men hon är utställd två gånger och har gått kvalitets.
 
Sv: 02:or

Vi har tävlat LC+LB dressyr under året som gått. Urkassa resultat i början pga mycket nerver, fortfarande dåliga resultat men det blir bättre och bättre för varje gång. Hade nog kunnat vänta 10 år till att börja tävla och ändå fått samma problem, det är mycket som snurrar runt i huvudet på min lilla häst....

Sedan har vi varit på några klubbtävlingar i hoppning och tar oss nu runt banor på 70 cm utan problem och har hoppat banor där en del hinder varit på 80 cm också. Enstaka hinder på 80 cm är inga problem i stora ridhuset, men känns trångt hemma på ridbanan.

Nu är det snart vintervila som gäller, vaccinering i nästa vecka och efter det 3-5 veckors vila beroende på hur vädret blir. ålet för året är att till hösten kunna ta klivet upp i LA. Förvända galoppen ska bara bli lite snyggare först och formen lite stabilare.
 
Sv: 02:or

Min 02:a Gör fina Öppnor och skänkelvikningar.. Behöver jobba lite mer på sluta, och den förvända galoppen.
Sen gör hon öven förvänd sluta, men kan förbättras. Framdelsvändning och så ahr vi börjat med ryggning.

Utvecklas fint och till våren blir det nog att vi testar att ge oss ut på En L:C lr L:B. SÅ får jag se hur det känns.

TRottsig har min alltid varit. Ska alltid protesteras lite innan hon tillslut ger med sig. En ponny med mycket humör får jag säga :D
Men så är hon ju ett sto oxå.. *skrattar*
 
Sv: 02:or

har en tysk imp. fördd 02. en väldigt speciell dam. inriden som 4:a åring i tyskland. hon e linjeavlad på Almé Z å hoppa kan hon...men vill gärna bestämma tempo själv...360 km/h:D hon tycker att dressyr e dötrist men det börjar gå framåt. har växt nästan 6 cm bara i år så jag har fått gå långsammt fram. e lite överbyggd så hon har lite svårt å bära sig själv. har fått jobba mycket med formen pga föra ägarens graman mani. har sett ut som hon försöker bita sig själv i ganachen:( har som mål å ta upp henne La dressyr å 120 hoppning. men först så ska hon lugna ner sig lite till...:)
 
Sv: 02:or

MIn 02:a kom in i en trotsperiod nu i höstas. Då kunde hon helt plötsligt inte stå stilla vid uppsittning och hon började stegra sig i början av varje ridpass... allt för att slippa jobba.
Nu har hon börjat lugna ner sig, men vissa dagar kan hon vara hemsk...Hoppas på en kort trotsperiod!

Dock inga tendenser på trots vid annan hantering, utan mkt fin att leda och pyssla med och det är jag tacksam över!
 
Sv: 02:or

Fick hem min -02:a i går. Ett fullblodsto som blev avställd från galoppbanan i maj och sedan inget gjort utan bara ätit och gått på lösdrift.

Supernervös och stressig dam som är fullständigt ohanterbar. Så idag fick jag känna på vilka bakbensmuskler hon har när jag skulle kratsa hovarna.

Så planen är att backa till basic och köra mycket markarbete för att få ner henne i varv och få henne att lyssna. Sedan får vi se vad som händer fin är hon i alla fall. :love:
 
Sv: 02:or

KL

Min söta pålle var en dröm i somras, men jag kan säga att denna vinter varit värst NÅGONSIN! Jag har inte fått sitta kvar många gånger. Bland annat slängde han av mig i ridhuset inför spanska landslaget i dressyr... :o.

Vi har startat lite LC-LB på godkända resultat, inga placeringar än men vi är bara poängen ifrån. Fick för mig att starta en LA bara för skojs skull och det gick åt pipan, men det var lika mycket yttre omständigheter...:angel:

Startat en 90-klass hoppning och det gick superbra. Han är verkligen hopphäst snarare än dressyrhäst. Går 110-banor hemma med några 120-hinder och tycker det är det roligaste som finns till skillnad mot mig :crazy:

Han gör ganska bra öppnor och slutor så länge vi har väggen som hjälp ;) förvända galoppen går hyfsat men inte då han blir spänd (t ex på tävling). Däremot gör han klockrena byten för hjälper redan, åtminstone i ena varvet.

Ska tillägga att han växte en hel del i somras, då han vilade och ser nu faktist ut som en häst :)

Men som sagt... just nu försöker vi bara sitta kvar under ridpassen :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: 02:or

kl

Jag köpte en 02 för några månader sedan. Connemara vallack(kastrerad i samband med köpet), urmysig kille!

Vi har börjat med igångsättning så smått, men övar mest på hur man uppför sig i stallet..:cool: Vissa småsaker har han inte riktigt klart för sig, men det blir bättre hela tiden!:) T.ex att stå stilla, inte ha bråttom och riva av grimman, inte rusa ur boxen så fort dörren är öppen osv.
 
Sv: 02:or

Hur har det gått nu med era sexåringar? Länge sen vi skrev om dem.
Min har lite vila nu, men annars är vi snart mogna för byten. Den förvända galoppen, öppnor, slutor fungerar bra. Vi har inte varit ute och tävlat, men hon är utställd två gånger och har gått kvalitets.

Hej!

Om jag skall utvärdera 2007 och de mål jag nämnde tidigare i tråden så föll det väl ut.

Tävlade två clear-round i distansritt, en på 40 km och en på 50 km. Blev godkänd. Startade en dressyrtävling på LB:3 nivå, med urkassa poäng. Han var helstressad och inte riktigt med mig, om jag säger så. Och så har vi startat en clear-round i hoppning på 60 cm, med en vägran som resultat, på ett titthinder.
Han var helt skadefri under året och vi har utvecklat en hel del enligt min instruktör. Temperamentet är betydligt jämnare nu. Inte lika mycket kamp längre utan mer acceptans, tillit och glädje.

Även detta året kommer det bli sparsamt med tävlingar, tre distansritter, två dressyrtävlingar och någon liten hoppning är min ambition. Samt att höja utbildningsnivån och klättra ett trappsteg. Vi har lite svårt med galoppen, han vill gärna gå fort och jag vill ha honom rund och fin...... vi är alltså inte riktigt överens där ännu. Fast i övrigt så fungerar öppna, sluta, fram- och bakdelsvändningar utan problem. Hoppningen tar sig och jag blir modigare ju mer kontroll jag får. Där jobbar vi mycket med avstånd och övningar som stärker just min kontroll.

Han börjar helt enkelt bli min drömhäst :banana:
 
Sv: 02:or

"Min" har gått några LB, alla med placering. Fyra i FEIs finalprogram för fyraåriga hästar, typ LA förra året. Två var kval, de andra i BT omg 1 o 2 i Flyinge. Nu jobbar vi bara vidare på styrka, form och introducerar galoppombyten, allt annat för Msv B sitter. Han byter på hjälpen ibland, kickar lite och byter ibland och fortsätter stadigt i förvänd ibland:) Men vi har bara jobbat på det några ggr i höstas o kanske 3 pass i år. Vill inte att det blir ngn stor grej, han verkar ju ha lätt för det ändå. Han ska säljas och jag hoppas hans nya matte tar honom vidare till Falsterbo.
 
Sv: 02:or

Min 02:a är en fd. travare som bara blviit lite travtränad med dåligt resultat.
Vi hat inga nya ridbilder men hoppas få det så småningom.

Vi tränar mycket på övergångar och på galoppen, vi har börjat hoppa lite men är inriktad största delen på dressyr.
Endast hoppad ca 80cm med mig på och löshoppad 110cm.

I sommar är det tänkt att vi ska debutera i lokal dressyr. Båda på hemmaplan och sen ska vi ut och resa lite. Han är väldigt nervig men vi börjar lyckas arbeta bort det.

Han kan öppna och skänkelvikning i skritt och trav, skänkelvikningen i trav vill inte sitta riktigt, öppna i trav år mycket lättare konstigt nog men jag tror det sitter i mig. Har provat någon enstaka sluta bara för att pröva.
I vår ska vi börja träna mer på skolorna.

Jag är rädd att han inte ska vara riktigt ren i galoppen till i maj då första tävlingen är :crazy:
Han tar ju båda galopperna men är lite stel i höger, arbetar på det och hoppas det går vägen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 815
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp