Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tuaphua Ja självklart men de har väl inte tillräckligt stora namn att hoppa på eller något?
Den här lod diskussionen är ju så bisarr om det inte handlar om ren HF tycker jag. Man måste precis som du säger tittat på hela hästen och bilden.
 
@tuaphua Ja självklart men de har väl inte tillräckligt stora namn att hoppa på eller något?
Den här lod diskussionen är ju så bisarr om det inte handlar om ren HF tycker jag. Man måste precis som du säger tittat på hela hästen och bilden.

De som hårddrar bakom lod är ju typ alltid de som rider hästar med hängande buk och då dito rygg.
För oss andra är det viktigare att få igång bålen så buken håller ihop, ryggen inte sänks. Och på gångartshästar med fullblodsinslag och högre benägenhet för KS, större gång, ökad rörlighet mot många andra kan man inte låta dem gå i fri form alltid. Vissa pajar då.
Nej, man vill inte ha näbben in.
Men straffet måste ju matcha brottet.
Att rida näbben in en period när resten funkar och man har en plan ur det kan i mina ögon inte likställas med att man tex medvetet rider halta hästar, plågar och skrämmer dem.
Här lynchas folk för ngt som iaf på min straffskala inte är rimligt för fem öre.
 
Håller helt med er ang. JÅ. Blev så besviken i dag morse då jag såg att en norsk dressyrdomare delat hennes fb-inlägg med bilder från Falsterbo. :crazy:

KL
Var på p&j i går, och det kändes riktigt bra! :banana: Nu har vi inte tävlat hoppning sedan i mars, men har kämpat stenhårt på träningarna. Vilket äntligen börjar ge resultat i form av ett visst mått av ridbarhet även i hoppningen.:) Kommer bli spännande att börja tävla igen till hösten. Men först behöver jag ny hoppsadel, usch! Har testat flera olika, och jag sitter bättre i samtliga än i min nuvarande sadel.... :o
 
Vi hade tandläkaren igår. Inga bett/ridrelaterade skador. Alltid lika skönt.

Vi hoppade lite igår, jag har inte släppt mina fel som jag hade när jag var yngre. Skruvar i vänster varv så jag lägger vikten i höger stigbygel och nästan alltid landar i höger galopp. Sen blev jag tyvärr tvungen att påminna honom att lyfta på frambenen, men när jag hade petat honom på bogen med spöt så fattade han vad han skulle göra igen och då var det riktigt roligt. På slutet såg jag avstånd bättre och kom ihåg varför det är så roligt att hoppa. Längtar till onsdag då det är hoppträning igen. :D

Jag har (tyvärr) följt både GG och JÅ och deras svans. Jag tycker att det är rätt fantastiskt att de verkar tro att många hästar är färdiga direkt, eller har en bärighet där de från början tar stöd på bettet långt fram. Utbildningsskalan verkar inte vara något de är bekanta med heller. Tack @Jfrelin m.fl. för att ni säger ifrån. FÖ känner jag hon som äger skimmeln och har sett den sen den var 4-5 då den bodde granne med min ponny.
 
Imorgonkväll tuffar Barb och jag neråt el Stockholmo och Brunmåla. Så ikväll har hon fått bada eftersom hon blivit liten aning försummad :o. Hon är lite dryg att ha med att göra för tillfället, mycket tydligt att hon inte är så nöjd med att vila inte. Jag mår också löjligt dåligt över det här. Det är egentligen helt sjukt hur mycket det påverkar mig och jag vet ju att det dels bara är en häst och dels är det knappast en dödsdom även om det skulle vara så att hon får bli avelssto. Men just att vara i nån form av limbo när jag inte vet vad som är fel eller om det blir betäckning eller inte driver mig till vansinne.

Burb går iaf kalasbra! Placerad i LB1 i helgen på fina 66,4%. Hoppade lite ikvll för första gången på fyra veckor. Hon har blivit så otroligt mycket bättre att rida på marken och är mycket mer reglerbar och ridbar överlag. Hoppningen kändes enkel och vi hoppade runt på ca 80 cm utan att det var ens läskigt :D! Hopptränaren har precis klämt ut en unge så just nu ligger träningarna nere vilket är lite tråkigt. Eventuellt åker vi på en PnJ nästa vecka, men hade egentligen hellre tränat!
 
Jag tycker att JÅ hade en poäng med framridningsbilderna från Falsterbo, så där ska det fan inte se ut, men den här fullständiga besattheten med lodplanet gör mig vansinnig och det är där man tappar all respekt för deras "sak".

Divan har typ gått bakom i 6 år och jag har ALDRIG tvingat dit henne med handen tvärtom så har jag konstant försökt få fram den men när man inte heter Uta Gräf, Ingrid Klimke eller något annat Gud namn så är det banne mig inte lätt. Att då bli anklagad för att man med flit skadar sin häst gör mig skogstokig!!
Men det är klart, jag har ju inte utbildat henne korrekt för jag började ju trava och galoppera när hon var 3 och skrittade inte på lång tygel i 2 år.
Denna ovilja att ens försöka förstå problematiken att sitta på en rörlig sporthäst som är mjuk i sig själv och är avlad för att "gå på tygeln" är också fruktansvärt enerverande.

ALLA normalt funtade människor är emot HF där man böjer hästen med tvång och hård hand så den är så kort i halsen att den biter sig i bogen. ALLA normalt funtade människor är emot blåa tungor och hästar som gapar like there's no tomorrow.
Det är liksom en sån icke diskussion.
Det tycker FEI också eftersom de förbjudit det. Var folk gör hemma går ju aldrig att kontrollera men iom Valegros framfart och de andra tyskarna i toppen och ett Holland som fullständigt rasat ihop så vinner iallafall folk som försöker utbilda efter den klassiska utbildningsskalan medaljer igen. Och sätter rekord.

JÅ kan fortsätta hänga ut folk men jag tänker gå den smarta och normala vägen. Säga i från på framridningar när jag är publik, vara en bra överdomare som kollar nosgrimmor och säger till när folk böjer för mycket, vara aktiv i tävlingssektionen och våga ställa sig upp på en tävlingskonferens när många höjdare är där och säga att man tycker att vi har ett visst problem i sporten och att vi måste få kontroll på hur ryttare beter sig på tävling, och förhoppningsvis hemma. Men det är ju bara jag det.
 
Jag tycker att JÅ hade en poäng med framridningsbilderna från Falsterbo, så där ska det fan inte se ut, men den här fullständiga besattheten med lodplanet gör mig vansinnig och det är där man tappar all respekt för deras "sak".

Divan har typ gått bakom i 6 år och jag har ALDRIG tvingat dit henne med handen tvärtom så har jag konstant försökt få fram den men när man inte heter Uta Gräf, Ingrid Klimke eller något annat Gud namn så är det banne mig inte lätt. Att då bli anklagad för att man med flit skadar sin häst gör mig skogstokig!!
Men det är klart, jag har ju inte utbildat henne korrekt för jag började ju trava och galoppera när hon var 3 och skrittade inte på lång tygel i 2 år.
Denna ovilja att ens försöka förstå problematiken att sitta på en rörlig sporthäst som är mjuk i sig själv och är avlad för att "gå på tygeln" är också fruktansvärt enerverande.

ALLA normalt funtade människor är emot HF där man böjer hästen med tvång och hård hand så den är så kort i halsen att den biter sig i bogen. ALLA normalt funtade människor är emot blåa tungor och hästar som gapar like there's no tomorrow.
Det är liksom en sån icke diskussion.
Det tycker FEI också eftersom de förbjudit det. Var folk gör hemma går ju aldrig att kontrollera men iom Valegros framfart och de andra tyskarna i toppen och ett Holland som fullständigt rasat ihop så vinner iallafall folk som försöker utbilda efter den klassiska utbildningsskalan medaljer igen. Och sätter rekord.

JÅ kan fortsätta hänga ut folk men jag tänker gå den smarta och normala vägen. Säga i från på framridningar när jag är publik, vara en bra överdomare som kollar nosgrimmor och säger till när folk böjer för mycket, vara aktiv i tävlingssektionen och våga ställa sig upp på en tävlingskonferens när många höjdare är där och säga att man tycker att vi har ett visst problem i sporten och att vi måste få kontroll på hur ryttare beter sig på tävling, och förhoppningsvis hemma. Men det är ju bara jag det.

Det blir riktigt äckligt när man dessutom drar in vad andra gjort och lägger det på utpekade.
Om man rider bakom lod ibland betyder inte det att man våldför sig på hästen. Det betyder inte att man skapat hästar som är förstörda fysiskt och psykiskt. Det innebär inte att man rider halta hästar. Det innebär inte att man spänner in dem. Det innebär inte att de aldrig går i hage. Det innebär inte att.. Ja, ni hajar.
För det har ju tagits upp i debatten. Att så ÄR det. Man har ingen aning om hur hästarna behandlas utanför de korta klippen.
Och man är helt övertygade om att hästar kommer få fysiska skador och psykiska men av det.
Då inser man ju hur låg kunskapen är.

Sen håller jag med dig i att man inte vet hur det är att sitta på överrörliga sporthästar som har så känslig balans och stort steg.

Jag håller också med om att vi har många problem inom vår sport. Men just att hänga ut någon enskild person tycker jag man bör ha betydligt mer på fötterna själv i form av kunskap och att denne ska göra värre oförätter än detta.
Vi har alla ridit en häst bakom lod. Iaf de av oss som suttit på rörliga sporthästar, araber, pre etc.

Jag är ju formtaliban och tycker det är skandal att man inte har nacken högst i världscupen tex. Men då är det ju utbildade hästar på absoluta elitnivå som ska vara så bra de kan bli snudd på.
Man får ju skilja på färdigt resultat och utbildning. Och under utbildningens gång får man välja det minst dåliga alternativet, välja att sålla bort de saker som främst sätter käppar i hjulet för utbildningen. För mig är det betydligt värre med sänkt rygg, dålig balans, spänning etc än om man har en mjuk, tyst häst som ligger i för djup form.

Såna här pådrag gör som sagt bara att folk som verkligen gör skit döljer det mer. Och vi kan inte hjälpa folk att lära sig mer så länge de som tyvärr brister i kunskap gapar högst. Och då kan vi inte hjälpa hästarna.

Jag har också gått och irriterat mig på det här sen jag såg det. Jag avskyr såna här mobbande skrämseltaktiker där den som gapar mest och är beredd att göra vidrigast saker styr vad som kommer fram.
 
Jag tyckte sista diskussionen var ett riktigt lågvattenmärke.. så sjukt vidrigt ..
Just ordet vidrigt är det jag faktiskt hänger upp mig på mest.

Nej, ingen vill att treåringar rids i den formen om det kan undvikas.
Nej, ingen tycker formen på skimmeln är optimal.

Det är väl dock inte VIDRIGT, gråtframkallande eller ger spykänslor?!?
Jag är helt fascinerad över språket, kraftuttrycken och ja - hatet?!
Och VAR kommer kopplingen till att just de här hästarna skulle få sporrar i sidorna, ryck i munnen och aldrig få gå ut?! Snacka om halmgubbar. :crazy:
 
@LenaH de hatar inte. De har bara åsikter...... och alla vi som ifrågasätter gör det bara för att vi rider så vi skadar våra hästar så vi känner oss bara träffade.


Enl de själva när man kommenterar hatet.

Ja.
Poängen för min del är att det är så sjukt att sociala media (i detta fallet Facebook) nu blivit en etablerad plattform där dömande av folk vid namn sker dagligen dags och dessa domar ffa sker i kommentarsfälten ! Antagonisten postar helt enkelt tesen och personen och sen gör kommentarsfältet av följare resten .
Det är inte unikt för just ridsporten alls - dessvärre eller hur man ska välja att formulera sig .

Det är ju såna här uthängningar, drev osv dagligen dags oavsett ämnen på Facebook .

Mest beklämd blir jag nog över att just FB som "debattforum" är helt värdelöst utifrån sin design . Det går inte att följa debatter där alls såvida någon inte blivit taggad korrekt så måste man läsa igenom x hundra k kommentarer varje gång för att se vad som skrivits.
Folks källkritik och förmåga att öht hantera Sociala media ang just källkritik och analyserande reflektion tankemässigt , är för övrigt på nivån att jag näst intill skulle kunna gråta ibland .

Sen ang att "våra sporthästar" idag är så otroligt annorlunda håller jag inte med alls som försvar /motargument mot JÅ s agressiva kampanj .
 
Senast ändrad:
Ja.
Poängen för min del är att det är så sjukt att sociala media (i detta fallet Facebook) nu blivit en etablerad plattform där dömande av folk vid namn sker dagligen dags och dessa domar ffa sker i kommentarsfälten ! Antagonisten postar helt enkelt tesen och personen och sen gör kommentarsfältet av följare resten .
Det är inte unikt för just ridsporten alls - dessvärre eller hur man ska välja att formulera sig .

Det är ju såna här uthängningar, drev osv dagligen dags oavsett ämnen på Facebook .

Mest beklämd blir jag nog över att just FB som "debattforum" är helt värdelöst utifrån sin design . Det går inte att följa debatter där alls såvida någon inte blivit taggad korrekt så måste man läsa igenom x hundra k kommentarer varje gång för att se vad som skrivits.
Folks källkritik och förmåga att öht hantera Sociala media ang just källkritik och analyserande reflektion tankemässigt , är för övrigt på nivån att jag näst intill skulle kunna gråta ibland .

Sen ang att "våra sporthästar" idag är så otroligt annorlunda håller jag inte med alls som försvar /motargument mot JÅ s agressiva kampanj .

Vissa av dem är det en skillnad på jämfört med såna som inte är överrörliga, balanskänsliga, stora i gången, känsliga, sån mun som en del har. Jag vet att de uthängda är föredömliga i att se till att hästarna får god tandvård. Man specialflyger in de bästa från utland.
Men det är inte alltid de bra kan komma direkt nya hästar anländer. Då kan man få ta en vanlig tandutbildad vet som inte förmår hjälpa hästen nog under tiden. Och på såna svåra trutar kan man då få mycket svårare att rida när de är så känsliga, så överrörliga, så balanskänsliga och har lite gång.
Vore det inte skillnad skulle vem som helst kunna ha en Totilas. De flesta hade aldrig klarat en sån häst. Eller en begåvad unghäst av modell av modellen jag nämt ovan.

Det går att lösa på annat sätt än sitta upp och rida. Jag hade gjort annorlunda själv. Men jag ser trots det inte skäl att dra igång någon shitstorm. Jag tycker det är helvrickat vilka proportioner det hela fått.
 
@mackan Jag menar att dagens sporthästar är så rörliga i sig själva att de har lätt för att själva böja sig för mycket och hamna i en position som den gamla modellen inte alls hade möjlighet att göra. Dels så har du en öppnare ganaschvinkel idag samt bättre ansatt hals.
Detta gör ju såklart att ryttaren också kan dra ner dem i mycket mer avancerade positioner än vad man kunde på den gamla typen.
Det är det jag menar fast jag kanske är dålig på att förklara :p
 
@Jfrelin nejdå jag fattar och instämmer utifrån ditt förtydligande :)

Min poäng var att det går ju inte att ursäkta dålig ridning med hur deluxe våra hästar blivit utvecklade och avlade osv . Sån otrolig skillnad blir det inte på grundfilosofi och grundridning i sak - det är ju snarare isåfall att hästarna har högre blod och fysik än normala hobbyryttare klarar av ? Detta problem har det ju skrivits spaltmil om från alla håll - Både från uppfödare , tävlingsryttare och tränare .

@tuaphua jag hänger nog inte riktigt med vad du vill ha sagt med ditt svar :o
 
Ikväll har vi ridit vår första hoppträning på nästan 5 år. Jäklar vad kul vi hade! Jag är helt slut eftersom han låg på som en bulldozer. Även lätt livrädd då jag tycker allt över 50 cm är väldigt högt:angel: men vi kravlade oss över 70-80 cm utan några större bekymmer :D nu tror jag att jag har övertalat gubben att bygga lite mindre understöd också. Jag behöver ju inte släpa fram 160 höga stöd när jag inte kommer hoppa mycket mer än någon meter:)

Gällande JÅs drev kan jag inte mycket mer än sucka. Viss ridning på Falsterbo förra året kan jag förstå att folk upprörs över för mycket var inte trevligt eller acceptabelt Men det hon gått igång på nu kan jag inte förstå. Visst man hade velat ha upp och fram formen men det är ju inget dragande och slitande direkt.:banghead:
 
@Jfrelin nejdå jag fattar och instämmer utifrån ditt förtydligande :)

Min poäng var att det går ju inte att ursäkta dålig ridning med hur deluxe våra hästar blivit utvecklade och avlade osv .

@tuaphua jag hänger nog inte riktigt med vad du vill ha sagt med ditt svar :o

Typ det JFrelin sa bättre.
Med överrörligheten kan de röra sig i kroppen på så sätt att båda halsen kan rullas ihop, de kan vara balanskänsligare iom att de är så överrörliga och lätt kan påverkas i balans i sidled och takt etc.
Och iom balanskänsligheten kan en oskoload och överrörlig häst hamna mer bakom lod för att lyckas balansera upp sin stora gång och överrörliga kropp än en med annan halsansättning och mindre rörlighet i hals.
Sen om de har svårare trutar och redan i grunden är mer känsliga än en del andra hästar så kan de undandra sig kontakt och det på ett mer extremt sätt än en häst med stummare konstitution sas .

Sen ursäktar inte det dålig ridning.
Och jag personligen delar inte åsikt i allt med folk jag inte tycker bör hängas ut så överdrivet.
Jag tycker trots att jag kanske valt en annan väg inte det här är rimligt alls.
 
Åh vad roligt @oxo
Jag blir nästan inspirerad av dig och @Amanda_F och @Fiorano
Kanske jag också ska börja hoppa igen....

@mackan ibland blir jag chockad över hur man typ kramar tygeln och får fullt rattutslag medan nästa gång så leder man så armbågen går ut led men inte fan tittar hästen åt det hållet ändå :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 324
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
64 691
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 082
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp