Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är än mer nöjd med dagens träning än igår :D!! Började med att just säga åt Jeanna att hon måste vara på mig om tyglarna. Vilken skillnad det gjorde, det var som om Jeanna då tog tag i träningen på ett annat sätt och satte betydligt mer krav i ridningen överlag på mig. Så idag har både jagg och ponny fått jobba för det :p. Fokus låg på enkla bytena och att få ihop ridningen i alla momenten. Red linjerna från nya MsvC1 och alltså jag skäms över att jag tycker vägen är svår med ponny :o. Avslutade med skolor och ja jävlar att jag tycker de känns lätta (!) att rida nu-särskilt slutorna. Trodde a l d r i g att jag skulle säga det :D! Barb var så trött efter passet men samtidigt så himla nöjd. Fan vad jag älskar den ponnyn :love:!

Ni vet hur det är när man har en grej man kämpar med själv? Man ser samma sak hos alla andra för man letar efter det...iaf gör jag det!:o I detta fallet är det att min häst lutar sig inåt i ett varv, lite i traven men mycket i galoppen, har såklart med styrka att göra o vi jobbar på det. Men @Fiorano jag ser att Barb lutar sig åt höger, vad sa Jeanna om det o fick du några tips om hur du flyttar henne från inner till ytter? Jag är alltid ute efter nya tips att prova.:)

@Marvin Lilla Rutan är sockersöt o jag kan fortfarande inte sluta se så här ut :eek::love: över din sits! Helt otrolig förbättring sen Chatsi tiden...och på tal om henne, vadå besiktning???
 
@Marvin Vad fina ni är!

@Fiorano Känslan när poletten trillar ner... Den är bäst!

@Charlotte1975 Hur funkar det när man varierar formen och nackens position? Jag rider ju gärna C med utsträckt nacke så han gillade inte PS, men det kan ju säkert vara olika på olika hästar?

@spinxx Vad grymma ni är! hade koll via equipe och såg att du åkte ut precis på slutet. Sånt är surt, väntade ni på tävlingsplatsen?

Vi tränade igår igen, han hade förvånansvärt bra ork. Bara han fick vila lite i morgon så var han på g strax igen. Han klarar inga långa intervaller, men det var inget gnäll, bara lite trixande med munnen när han fick kämpa.

I alla fall: inget ont som inte har något gott med sig. När C har vilat har han ju skrittat mycket för hand, och då har jag hela tiden sett till att han skrittat genom kroppen, vi har gått upp och ner och han har fått jobba så gott det har ändå. Och när jag har joggat igång har jag jobbat med alla de delar som jag har behövt, utan att lägga så mkt press på honom. Jag har haft en stilla hand och nertrampad skänkel, suttit mentalt och tänkt på att rida bakbenen och sett till att han haft en god takt och jobbat med bogarna uppåt och nosen framåt. Jag har varit på Ingrid-kliniken och på en med Mats Eriksson och kollat på när Karin haft andra träningar och antecknat som en dåre på saker som jag tycker kunnat appliceras på mig och C. Och skam den som ger sig. Både jag och C har utvecklats supermycket av att få börja om. Nu satt jag på en häst som jobbade genom kroppen och hade en jämn och stadig takt. Jag kunde göra minskningar utan abrupta reaktioner och öka utan att tappa ryggen. Sen var det där med galoppfattningar, de ska jag bara göra med hjärnan. Och de ska jag göra framåt. Börjar jag tänka på vilken skänkel jag gör vad med så fixar jag för mkt. Jag längtar såååå mkt till nästa gång, ska försöka lösa det nästa vecka, för annars blir det ingen träning för än det är dags för P nästa gång, i början av mars.
 
@spinxx Vad grymma ni är! hade koll via equipe och såg att du åkte ut precis på slutet. Sånt är surt, väntade ni på tävlingsplatsen?
Vad fint av dig att hålla koll i appen! tack!:heart :banana:

Vi väntade i ca. en timme, tog god tid på oss och fikade utan stress. Hade med mig gott om hö så C stod och myste i trailern.
När jag märkte att det var 50/50 på att ha kvar placeringen åkte vi hemåt, hade vänner som red klassen efter som kunde tagit med en ev. rosett hem till mig. :)

Kul att du ser sån effekt av det "tråkiga" små detaljerna du jobbat med mellan varven. Det påminner mig verkligen om hur viktigt det är att inte slarva med detaljerna och grundarbetet - att sedan få det att funka är en annan femma, men att inte bara strunta i det och värdesätta det så som du gör är verkligen inspirerande! :love:
 
Bjuder på en bonusbild :heart
771A6792.jpg
 
@spinxx för mig är det fantastiskt att grunden fungerar. Jag har ju gått lite väl fort upp i klasserna för att det grunderna varit jobbiga men det är enkelt att göra "grejer" på honom. Med något bristfällig kvalitet, som visat sig. Tänkte börja sätta mig och rida igenom ett program nästa gång jag rider dressyr (i helgen tidigast) för att se hur det känns. Fast jag är lite rädd för det, att korthuset ska falla, och känslan bara är en illusion.
 
Fast jag är lite rädd för det, att korthuset ska falla, och känslan bara är en illusion.
Med tanke på hur grundligt du gör allt och hur väl du känner honom nu så har jag svårt att tro det. Det kan mycket väl bli ett steg fram - två steg bak - som det ju allt som oftast är i denna sporten. Men att falla helt skall du inte vara det minsta orolig för. :)
 
Ni vet hur det är när man har en grej man kämpar med själv? Man ser samma sak hos alla andra för man letar efter det...iaf gör jag det!:o I detta fallet är det att min häst lutar sig inåt i ett varv, lite i traven men mycket i galoppen, har såklart med styrka att göra o vi jobbar på det. Men @Fiorano jag ser att Barb lutar sig åt höger, vad sa Jeanna om det o fick du några tips om hur du flyttar henne från inner till ytter? Jag är alltid ute efter nya tips att prova.:)

@Marvin Lilla Rutan är sockersöt o jag kan fortfarande inte sluta se så här ut :eek::love: över din sits! Helt otrolig förbättring sen Chatsi tiden...och på tal om henne, vadå besiktning???

Det är rätt många som själva rider med tyglarna för att justera balansen i manken och slippa att de lutar eller skjuter ut bogar etc. Sen lär färre ut det.
Kolla på hur Edward Gal rider i piruett tex så syns det tydligt.
Kräver ju att man lär hästen signalen att hålla sig mellan tyglarna förvisso.
@fio kan förklara och visa förmodligen om du är intresserad.

Det signalsystemet är ju från det klassiska för att just kunna påverka balansen i sidled(i manken) på ett tydligt och lätt sätt utan att man ska behöva offra rörligheten i övriga hjälper och kunna göra sånt i tex piruett och byten och rida med skänkeln fritt sas att be om annat.
Funkar fint även i skolor, diagonala dito etc och bara på böjda spår/hörnpasseringar med.

Brukar ge mer liksidiga hästar när du kan lägga manken hur du vill.
 
@Novali01 Ingen fokus på det alls :). Däremot jobbade vi på att få in vänsterbogen så kan hända att det blev en överkompensation för oss båda att vi ramlade åt höger istället.
 
Rutan är på G nu! Hoppträning idag, jäklar vad hon kan svänga när hon har förstått vart vi ska.
Avslutade med att hoppa ett pyttehinder (stjälpbom) följt av ett stigsprång på 1,30. Hon rev första gången, var inte med på hur högt det blivit, men andra gången seglade hon över hur fint som helst! :love:

Min plan är att hoppa lite högre emellanåt, så kommer 1,10 att kännas som en piece of cake sen! :angel::D
 
Idag var jag och Rut på dressyrträning, vilket gick bra. Sen hade jag lite föluppfostring med Merida och slutligen tog jag in Chatsi och borstade, och tvättade faktiskt svansen, det behövdes verkligen. Sen tog vi en kort promenad och när vi kom tillbaka släppte jag henne i paddocken. Hon ganska piggelin just nu...
 
Senast ändrad:
Idag åkte jag med Chatsi för att besiktiga henne. Härliga hästen lämnade som vanligt obekymrat de andra hästarna, inklusive fölet och sprang in i transporten! :love:

Hon hade nog väntat sig ett lite mer spännande äventyr än ett tomt ridhus, springa på en volt och springa fram och tillbaka efter benböjning. :D

Hon ser verkligen superfräsch ut nu, rörde sig riktigt bra och var som vanligt en stjärna att ha med sig.

IMG_2661.JPG
 
@Marvin

:heart Som du har kämpat med henne. Jag tycker hon verkar vara en så trevlig häst och hon kommer förhoppningsvis få ett fint liv som skogsmulle. Och du har ju en avkomma efter henne.
Förstår att det är blandade känslor, du har ju haft henne länge.
 
@Marvin Jag bara älskar din Rutan!!:love:
Så himla fin hon blivit, men har ju gillat henne ända sen första bilden!:D
Förstår att det känns jobbigt med Chatsi, men ibland måste man även ta jobbiga beslut!:(
 
Som ni kanske märkt har jag varit ledig denna veckan, därav trådbombningen! Nu börjar jag jobba igen i morgon, så då blir jag lite lugnare här igen. Men fortsätter med lite filmer på Merida och Chatsi i paddocken idag. För första gången såg jag Merida hoppa, så då byggde jag en litet hinder med infångare åt henne som hon och Chatsi fick skutta över några gånger. Visade Chatsi en gång, sen sprang hon själv och tog med sig Merida. Det var dock svårt att filma samtidigt!
Hoppar:

Bus:


20180218_154401161_iOS.jpg
 
Senast ändrad:
Fortsätter bombningen! Rutan och jag har haft två dagar inneterräng, fick lite filmer från idag. Hon är inte särskilt tramsig med hinder nu längre (tog oss bara 1 år att komma över den dippen), nu är det svåraste att hitta den rätta galoppen, och hålla den. Väggar, svängar och ibland även mattar som bromsar... :o

Bana från idag:

Fick göra om delar för att försöka hitta flytet bättre:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 487
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 342
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
64 912
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp